Tänkte kolla om det är någon här på forumet som råkat ut för liknande problem.
Det verkar som packningarna i avloppsrören är felaktigt monterade eller kan detta hända efteråt? Ni kan kika på vårat problem här http://www.youtube.com/watch?v=sehKBTha1JM
 
Det känns som att packningarna inte bara kan bli så fel av sig själv.
 
Är det 110 rör?
 
Vad är det för typ av rör är det vanliga "svenska"avloppsrör av plast. Det ser mycket märkligt ut, för att lyckas förstöra gummipackningarna så i vanliga avlopps rör så måste man först såga av rören och inte grada av kanten och sedan med våld och utan glidmedel slå ihop rören för att komma i närheten av något som liknar ditt. Packningarna sitter monterade från fabrik och är sällsynt (har aldrig) att de skulle vara fel monterade. Men det kan vara någon som bytt packningarna och inte brytt sig om hur det blev så.
 
Krilleman
Ser ut som 110 markavlopp med vanliga gråa gren...

Det som syns är resultatet av en rörkrökare/mark-kille som har haft allt för brottom...

Grada av avloppsröret innan montering och smörj gummit med glidex eller liknande så inträffar inte detta. Extra viktigt på rör-muffen. Alltså den muff som sitter på pipan från fabrik, den är generellt jävligare att få i. Jag har sett mark-killar som sparkar i rören också, då är det ännu större chans att få detta resultat!

Man brukar känna att gummit förljer med om man har litte "feeling" för det hela!!!

Jag antar att du har platta på mark?!
 
Redigerat:
Där finns visa rör där packningen lätt lossnar om man inte använder glidex eller dylikt. har aldrig sett hur dom ser ut inuti när det händer men kan tänka mig att det blir så här då.
 
Håller med krilleman och palman. En fulfix på problemet skulle kunna vara att på något vis avlägsna packningarna så att de inte förstör flödet. Skarvarna kanske läcker något (mer) efter detta men det är sannolikt inte något problem i praktiken.
 
Krilleman
Använder man inte glidex eller liknande, samt inte gradar av röret så följer man inte heller montageinstruktionen...

Martin Timell har skapat jobb för många yrkesgrupper... Fast detta kanske en firma har gjort?

Avlägsna packningarna är ett måste, annars blir resultatet återkommande stopp!

Så frågan om förläggningen är intressant för att rekomendera en vettig lösning! Platta på mark/krypgrund/valv ???
 
Redigerat:
Ja att grada rören är a och o vid rörläggning. Och bra med fitt!

Berätta gärna hur dom ligger!
 
Avloppsrören som ligger är gråa 110 plaströr. Huset är byggt 1978 med källare. Så vi måste bila upp golvet i källaren och troligtvis även gräva utvändigt eftersom det är problem på 2 ställen.
 
Vi köpte huset sommaren -2011 och det är säljaren som byggt huset (sen om de tagit hjälp av någon firma vet jag ej). Vet bara att de har dränerat om huset på 2000-talet någon gång.
 
Detta verkar för en gångs skull kunna härledas till ett dolt fel som ni borde kunna få hjälp med om det nu inte har påtalats vid köpet att det kan vara problem med avloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.