H
Hej

Skulle vilja ha lite tips på vad jag ska lägga under mitt plåttak på altan för att slippa
all kondensvatten som droppar ner på altangolvet.
Hade först tänkt lägga "armerad kondens väv/folie" men såg att den krävde 14 graders taklutning men jag har bara 6 graders luting på altantaket så det går inte.
Har sedan tänkt göra ett innertak på altan för att slippa se plåttaket och dom bärande balkarna. Altanen är inte uppvärmd.

Tack på förhand
/Henrik
 
  • Gilla
Fuzzy2k4
  • Laddar…
Hejsan

Jag har spänt upp en genomskinlig microflex presenning under ett korrugerat plasttak. Längs nedre kanten har jag satt en hängränna under presenningen så kondensvatten som droppar ner på den rinner ner i hängrännan och vidare till en spann. Funkar super. Det har blivit knappt en tiolitershink under vintern, och jag har inte sett en droppe under presenningen.
 
Jag är plåtslagare och jag tycker att du ska ta bort plåttaket o sätta dit plast tak istället. Om du tycker att lutningen är för liten för kondens duk ska du nog inte ha plåt taket om det inte är band täckning. Finns många fler tips hur man kan göra.
 
  • Gilla
Manuel Manolo
  • Laddar…
Daniel Plåtis skrev:
Jag är plåtslagare och jag tycker att du ska ta bort plåttaket o sätta dit plast tak istället. Om du tycker att lutningen är för liten för kondens duk ska du nog inte ha plåt taket om det inte är band täckning. Finns många fler tips hur man kan göra.
Fast det blir ju kondens under ett plasttak också....
 
Inte kanal plast..
 
  • Gilla
Manuel Manolo
  • Laddar…
Nej, möjligen inte kanalplast, men när jag kollade upp det förra året fick jag informationen att risken för kondens "minskade", så det kändes inte helt betryggande. Därtill kommer den smått gigantiska kostnaden för dessa.

En microflex-presenning blir väldigt mycket billigare ;) och snyggt blev det också, döljer bjälkarna och man får ett ljust homogent "innertak" :)
 
Har kanalplast på vårt uterum och har aldrig haft problem med kondens.
 
  • Gilla
Ellinor Olsson och 2 till
  • Laddar…
H
Ang plasttak/kanalplast så vill jag inte ha det för att snön från hustaket faller ner på altantaket med en jäkla fart så jag är rädd för att plasttaket är trasigt efter första vintern.
(Jo jag vet att det finns snörasskydd att sätta upp men vill inte göra det)
Jag får in bra med ljus ändå på altan så jag känner inget behov av mera ljus.
Vet av altaner med plasttak som blir så ljus att man måste ha solglasögon på sig för att det blir så ljust dagtid.

/Henrik
 
ett annat råd till dig henrik är att inte sätta upp kondens väv underifrån på balkarna sen sätta innertak mot det. Innertaket hade möglat då kan jag garantera.
 
Vad är det för altangolv?
Jag ser framför mig en vanlig altan i tryckt virke, och kan inte se något bekymmer med kondens?
Men det kanske är mattor osv där?
 
Plåt med antikondensbeläggning kanske,eller skruva ner plåten och dra upp råspont och papp under plåten.
 
H
Ang plåt med kondenskydd verkar inte funka alltför bra enligt endel trådar som jag har läst om här på forumet. Golvet är av trä på altanen men jag vill bygga ett innertak med spottar för att slippa se balkarna och plåttaket. Jag hade tänkt ta bort plåttaket montera ett kondensskydd på ovansidan balkarna + luftspalt och sen dit med plåttaket igen. Men frågan är helt enkelt vilket kondenskydd ska jag använda.
Tack för att ni kommer med ideer till mig.

/Henrik
 
  • Gilla
Manuel Manolo
  • Laddar…
Har precis samma funderingar! Hur gjorde du tillslut och hur har det fungerat?

// Jonas
 
H
Jo jag köpte armerad kondens väv/folie och lade dubbla längden som tillverkan rekommenderar i omlått.
Byggfirman som jag köpte av ringde så snällt åt mig till tillverkan och på deras rekommendation så gjorde jag så.
Kommer ihåg att när det var som fuktigast i slutet av augusti i fjol så fick jag kondens på undersidan av trätaket på altanen. (Det vita som ni ser på bilderna) Men det blev snyggt i alla fall med innertak på altanen. Jag har målat allt som rör altanen med utomhus färg. Målade senare på sommaren den vita "kilen" ovanför fönstren gul och det blev bättre harmoni då på altanen.
IMG_2549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2590.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Helmersson skrev:
Har kanalplast på vårt uterum och har aldrig haft problem med kondens.
Kanalplasten ger ingen kondens i sig, men aluminiumprofilerna som håller fast kanalplasten ger hemma hos oss vid vissa temperaturer problem med kondens.

Hur har ni, som har aluminiumprofiler till kanalplasten, gjort för att undvika kondens på aluminiumprofilerna? Som sedan när det blir tillräckligt mycket rinner iväg för att till slut hamna på golvet. Vilket inte gillar vatten i långa loppet, ej tryckt virke....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.