Hej,

Jag hållar på att återskapa en gammal park på ca 20 000 kvm som har fått härja vilt i alldeles för många år och har nu fällt en himla massa träd. Själva stammarna har jag tänkt att hyra en vedklyv till och sedan lägga på tork inne i en lada (ska den torka först innan man klyver?).

Men mitt problem är alla dessa ris och grenhögar jag har, har försökt att hitta någon som kan ta hand om det alt att jag hyr en flismaskin och säljer flisen till någon, har någon erfaranhet/tips om båda alternativen?

Tack på förhand.
 
Ska de nedsågade träden användas till ved, så kapa och klyv den och lägg den utomhus för torkning nu i vår.

Riset lär spontant bli en kostnad för dig att få bort. Kontakta någon som flisar mobilt, eller ring ex. ett fjärrvärmeverk och efterhör om de är intresserade och kan hjälpa dig. Kommunerna har ju ofta några tillfällen per år hjälp med flisning på deras återvinningsgårdar. Kanske kan det göras samtidigt hos dig?

Alternativt så får du fundera på en riktig påskbrasa.. :)
 
Klyv veden medan den är rå, gör ett golv av gamla lastpallar och lägg den kluvna veden på.
Lägg INTE in den i en lada förrän strax före höstregnen börjar.

Vad riset anbelangar föreslår jag att du kontaktar en biobränsleinköpare, t.ex. Sydved. www.sydved.se
 
Vi har själva ungefär samma problem, säkert 10.000 kvm stormfälld "skog" där de förra ägarna hanterade och tog hand om alla stammar, men lämnade allt ris.

Nu ligger det överallt i högar, och hela marken är i stort obrukbar för oss, om vi inte röjer upp.

Det bästa alternativet för oss hade varit att elda upp det. Men även det är ett jättejobb. Det är mycket grenar och det är inte ett område jag helst vill elda på, då massa sly och gräs vuxit upp. Finns risk att elden sprider sig.

Mvh

Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.