Vi funderar på att "investera" i en Ilve-spis. Är det någon som vet om dessa har bra kvalitet/går att laga om de skulle gå sönder? Med tanke på prislappen så vill man ju inte riskera att behöva byta ut hela spisen om tre år...
 
Vi köpte vår första ilvespis (60 cm gassspis) 1997. Bytte kök i fjol efter 14 år och sålde den gamla spisen för 3000:-. Så nog håller de måttet!
OBS att detta var gas. Kan inte svara för keramikhällarna, men service o garanti verkar funka bra.

Vet att t ex Melker Andersson hade ilve privat i sitt förra hus, och att flera kända kockar har det i sina bostäder.
 
Jag valde precis bort Ilves spis med induktion till förmån för en Ilveugn med separat häll av annat fabrikat då Ilve tyvärr inte har någon zon som är större än 26 cm på sina spisar. Kan vara värt att tänka på (ifall man även sätter värde på funktion utöver design).
 
Vad är fördelen med att ha så stora zoner? Är det så att man kan gå ner i material på kastrullen?

Har själv använt en elektrolux med fyra zoner som automatiskt känner hur stor kastrul man har. Men de är bara 21 cm. Blir dock ändå jämn och fin värme i min 30cm stekpanna. Men kanske är för att det är bra tjocklek på stekpannans botten så att värmen jämnas ut på ett bra sätt?
 
Jaso - Då kan du nog tacka din stekpanna för att du upplever att värmen fördelas så pass bra som den gör, men har svårt att tro att det blir fullt lika varmt utanför zonens verkningsområde. Jag har inga dåliga kastruller / stekpannor på något sätt (precis tvärt om), men det blir tydligt att värmen inte fördelas helt jämnt även om jag idag (precis som du) har en Husqvarna / Electrolux-häll med automatisk avkänning. Har även samma erfarenhet från andra som inte har "tillräckligt stora zoner".

Sen beror det väl förstås på hur petimeternoga man ska vara. Jag gillar att få till det bra så för mig innebar det att jag valde bort Ilve-spisen till förmån för en Hi-Tech D900WMP och sen investerade i en separat 90 cm häll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.