Hej!

Till mitt och en grannes hus har vi en liten väg, bred som en bils bredd ungefär. Av denna vägen äger vi halva var och gannen har asrfalterat sin halva, vi har nertrampad grus på vår halva. Nu har grannen som har sin tomt angränsande till min halva byggt ut på sitt hus. Deras tomt ligger högre än vår, så han har en liten mur från "jordgränsen" ner till vår väg.

Nu till problemet. Han har i dagarna borrat att stort hål i muren och dragit ett dreneringsrör från sitt hus ut igenom muren. Så vitt jag förstår kommer ju vattnet från hans tomt, igenom röret att åka ut på min väg. Jag ser framför mig att det kommer bli geggapöl alt ispöl på min väg beroende på årstid.

Får han göra såhär? behöver jag oroa mig för att det kommer komma mycket vatten?

Hoppas på snabba kloka svar och råd!

MVH Matilda
 
Bilder skulle underlätta. Menar du på allvar att ni har en väg vars ena halva är asfalterad?
 
Ja, och har han dräneringsröret ut på ER halva av vägen, eller ut på SIN halva av den?
 
Nej absolut inte. man måste ta hand om sitt eget vatten på tomten.

Eller jag förstår inte riktigt resonemanget om vägen. kommer röret att mynna på hans del av vägen?
 
jag skall gå ut och ta ett kort asap!
 
hempularen, b8q : nä, han har inget med vägen att göra förrutom att hans tomt angränsar.

rebecka f: min graddes halva är asfalterad eftersom hon är rullstolsburen. de ville inte asfaltera min halva och vi hade inte råd att göra det.
 
bilder
 
  • IMG_2876.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2875.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni en redan pågående grannfejd? Den där till hälften asfalterade vägen var det konstigaste jag sett vad gäller beläggning.
 
jag ser nu att jag skrev lite otydligt, det är alltså en tredje granne som har gjort så att dennes rör mynnar ut på min väg.
 
Mikael_L
Jag är ganska säker på att grannen inte får leda sitt dag eller dränvatten till er fastighet.

Men om det där är dränering så blir det kanske väldigt lite vatten så det inte vållar er några problem.

Jag skulle nu direkt ta ett snack.
Berätta att ni har sett rörets placering, att det inte är tillåtet att leda sitt vatten till någon annans fastighet. MEN att ni vill kolla ett år eller två hur det fungerar, att ni inte har någon avsikt att krångla om detta ifall det inte ställer till med olägenheter.

Dvs, ta upp det nu direkt, så blir det lättare att fortsätta sen, om det visar sig behövas.
Var "storsint" genom att inte kräva något nu, utan vilja vänta först och kolla så det inte blir problem.

Jag skrev storsint inom fnuttar, för mynnar röret på grannens tomt har ni faktiskt inte ett dyft att göra med detta - om det inte orsakar er problem på er fastighet.
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
andersmc. haha, nä ingen grannfejd med väg-kompisen. men kommunen betalade arsfalteringen, och de ville inte betala vår halva. helt sjukt, jag håller med!!
 
Mikael_L
Nu förstår jag inte riktigt ...

Är det en skaftväg, som nyttjas av två fastigheter.
Och där röret kommer ut är det inte er fastighet, eller eg gränsen mellan er skaftväg och grannens tomt?
 
Mikael_L Tack för svar! jag skall gå och prata med dem, vill ha lite "på fötterna", och det fick jag lite nu. Grejen är den att de har varit "dåliga" grannar under hela bygget, ställt containrar, sandsäckar och all sköns skit på vår väg och hindrat oss från att kommma till vår fastighet. Inte ens en lapp i brevlådan har vi fått. De har inte respekterat att detta är våran väg. ps. vi har tagit upp alla dessa grejer med dem tidigare.
 
Mikael_L , jag vet inte vad skaftväg är. men röret kommer ut på VÅR halva av en väg där vi och en annan granne äger halva var. Så den nyttjas av två fastigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.