Det känns verkligen att man har tagit ett stort beslut. Nu hoppas jag bara att allt rullar på från och med nu. ;D
 
Skrev också på idag.

Vilket hus har ni valt?? Vilka tillval osv?

Känns häftigt att skriva på...samtidigt rullar budgivningen på gamla lägenheten och det är också spännande.

Men det är mycket pengar och rätt stor risk för oss som flyttar ut från större stad till obygden och ändå bgger relativt dyrt. Men fint tror jag det blir!
 
Vilken husmodell har ni valt?
Hur tycker ni standarden är, vad har ni valt till resp valt bort?
 
Vi har gjort om en Svalan rätt ordentligt. Höjt takhöjden ordentligt och gjort om planlösningen. Satt in stor bubbelbadkar för två (IFÖ Barbados tror jag det heter), bastu, annan badrumsinredning, en köksö, vitvaror i aluminium (har rostfritt nu men är less på fingeravtrycken, aluminium är bättre).

Sen har vi satt luckan Menu från Ballingslöv i köket och på alla garderober + på extra överskåp i klädvården. Massiva dörrar + tät trappa där vi kommer placera lite elektronik.

En täljstenskamin skall vi ha och riktbara spotlights nästan överallt. Draglådor överallt i köket samt ett par vintrinluckor med belysning. Svart bänkskiva av granit blir det också (det har vi nu och är såååååå nöjda med, det är nog vårt bästa köp nånsni).

Större fönster + 3 extra fönster + en liten bit glasvägg...

Inbyggt "intelligent home" system med inbyggda högtalare i taket mm kommer till. Eventuellt annan värmepump också, jag tycker IVT 490 är underdimensionerad.

Ett garage blir det också. Och en badtunna på tomten, men den fixar en annan firma..Nu kommer jag inet på mer men det är säkert en massa detaljer till, vet att vi lämnat in mååånga sidor krav/önskemål till säljaren....

Vi har egentligen bara valt bort sånt som vi ersatt med sånt vi gillar bättre.

Standarden var egentligen bättre på vissa av konkurrenterna men när man valt allt så kostade nästan alla företag samma summa och då blev det LB-Hus..

Hur har ni valt? Det är jättespännande att få inspiration av andra!
 
L
Vi har också skrivit på för ett LB-hus (igår).

Det blir ett Ugglan 135, med sparsamt antal tillval...isolerade innerväggar, rostfri inbyggnadsmicro, rostfri ugn, fullhöjdskök med takanslutning, kakel upp till tak vid spiskåpa, tilluft för kamin och radonslang under platta (ej kamin nu), bättre diskmaskin och tvättmaskin, massiva innerdörrar...

Tänker bygga förråd o carport själv för att få rätt utseende på det - som matchar husmodellen..och för att spara lite stålar :)
 
Vad fick ni ge för Ugglan 135? Tycker det är ett kanon fint hus.
Ska ju vara lite billigare också eftersom det är ugglan serien.

 
Vi skrev på för ett tag sedan och huset levereras nästa vecka, men apråpå det där med kakel hela vägen så sa vår säljare att det ingick för på ritningen över standardköket så finns det med (nu menar jag den "gamla" jordugglan), men när vi träffade säljaren från huvudkontoret så sa han att det inte ingick. Vår lokala säljare tyckte det var skitdåligt och lovade oss att vi skulle få det ändå...Vad har ni andra betalat för kaklet och är det någon som har upplevt samma grej? Nu är det kanske inte världens grej, men det var trevligt att vår säljare ställde sig på vår sida!
Lycka till alla!
 
Vi har åxå skrivit ett preliminärt avtal idag! Allt för att slippa höjningen den 1/4!!

Någon av er som bygger i Västmanland o har haft kontakt m Köpingskontoret?

Vi kommer troligen att bygga ett Hussvalan med roterad övervåning.
 
L
bygg-Andy skrev:
Vad fick ni ge för Ugglan 135? Tycker det är ett kanon fint hus.
Ska ju vara lite billigare också eftersom det är ugglan serien.
Vi får ge 1.530.000 inkl våra tillval för Nyckelfärdigt. Tycker att det är klart prisvärt! Ska bygga i en småstadskommun - vet att det är c:a 100.000 dyrare i närmsta storstadskommun.
/L.
 
L
Lus skrev:
...Vad har ni andra betalat för kaklet och är det någon som har upplevt samma grej? Nu är det kanske inte världens grej, men det var trevligt att vår säljare ställde sig på vår sida!
Lycka till alla!
Vi får ge typ 800kr för att få kakel upp till tak vid spiskåpa - inget att bråka om. Kakel o klinker i övrigt ingår enligt särskild kollektion som en inredningsfirma "m2" har tagit fram - storlekar varierar mellan 5x5 upp till 30x30 - dock ej fritt val - totalkostnad skall mostvara 200kr / m2 om jag uppfattat det hela. Provskärmar med förslag till kollektion såg mkt bra ut - klart bra att få hjälp med att sätta ihop färger "rätt". (klinker på golv i hall, tvätt, wc och bad, kakel på vägg i kök och i bad, målad väv i wc och tvätt)
/L.
 
Hur stor är prishöjningen som skall ske den 1/4?
Måste vara betydande eftersom så många har signat..
 
På Hussvalan i vår kommun går priset upp från 2064 till 2110, 46 papp på att signa nu och ändå ha möjlighet att backa senare.
 
Låter väl bra..kul!
 
Totalhöjd i köket (2,60) med takanslutning har vi också tagit.

Vad hamnar ni andra på för totalpris på allt? (vårt tycker jag blir dyrt men fint).

Idag har jag talat med IVT och komemr definitivt uppgradera från 490 till 495..
 
Är det någon som fått ett pris på vad uppdateringen från 490 till 495 är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.