Som sagt, jag planerar att sätta kakel eller klinker på en utomhusvägg. Jag är en sån där konstnär :) som ska vara märkvärdig :) Nej men skämtåsido, är det nån som har gjort något liknande här i kalla Sverige som vill dela med sig av erfarenheterna? Det finns ju i sydeuropa där det är varmare men hur går det här? Huset har puts, men tanken är att jag ska knacka bort putsen på dom ytor jag ska lägga kaklet/klinkern och under är det lättbetong. Jag kommer nog använda mig av sättlim som fix. Men vad bör jag använda som fog?
Är ni intresserade så titta på Antoni Gaudis verk i Barcelona: 38166d1233997338-amazing-architecture-antoni-gaudi-9.jpg
 
Tja det sitter ju kakel och klinkers på massor av fasader, trappor och balkonger även i det här landet så nog går det bra alltid.

Ta dig till en välsorterad kakelbutik så får du lämpliga produkter till ditt projekt. Sättlim känns spontant som en dyr och omständlig lösning om det är en större yta det handlar om.
 
finns klinker för utomhusbruk ( hårdbränt) och passande frostsäker fog och fix.
 
Klart det går, kraven på underlag och plattsättning är nog högre om man ska få det bra och beständigt. Sättlim är inget bra val. Jag har för mig att när man sätter klinkersplattor utomhus är det nödvändigt att tillse att det blir "full-limmat"/full bruksfyllnad med fix/bruk bakom plattorna. Givetvis frostsäkra klinkers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.