Hej,

Vi har precis köpt hus och ska ge oss på bland annat köket. Funderar nu för fullt på planlösningen så man inte gör bort sig fullständigt... Har väl tänkt en hel del men lite utomstående kommentarer skulle vara så uppskattat! Mycket handlar om hörnet där jag vill sätta diskhon och det kanske inte är optimalt, men hittar och andra sidan inget bättre ställe. Diskhon står ungefär som på "lösning 2" idag så där finns befintligt vatten & avlopp.
Jag har inte löst allting med passbitar och sånt heller, knepigt att få ihop det där sista.

Mvh
Nisse
 
Hej
Prova att rita köket med hjälp av IKEA program vara på deras hemsidan så det lättare att se hur nya köket kommer att se ut sen kan du skriva ut det,men jag tycker att det blir bättre med en hörnskåp och diskhon på planlösning1.
MVH
 
Ja det kanske är så. Tyvärr stämmer inte Ikeas mått riktigt med det kök vi tänkt oss. Med det köket så tappar vi ett skåp för källsortering genom att inte sätta diskhon i hörnet. Det kanske är värt det för att slippa få det trångt runt diskhon?

Här är ett par bilder i 3D från Ikeas verktyg. Men vissa saker stämmer då som sagt inte, bland annat spisen på den ena bilden som jag sen bytte till ett vanligt skåp eftersom vi ska ha induktionshäll.

Börjar få lätt panik nu när detta är sista veckan innan allt måste beställas :p
 
  • ikea 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ikea 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
man kan ju ha källsortering i diskskåpet men jag skulle hellre ha det som på den övre bilden.
Ditt kök ser bra ut, tycker jag
gaia
 
Byt plats på spis och disk med diskbänk mitt för väggen mellan fönstren. Du får bättre flyt med spis nära kyl/frys. Det blir bra ytor kring spisen och det är faktiskt ganska praktiskt att ha ett hörn nära spisen när man lagar mat (plats för skärbrädan, bunken, den varma kastrullen etc). Skåpen under kan du ha köksmaskiner, kastruller, knivar etc. DM följer med bort til ny diskbänk. Vid stora fönstret kan man baka, ha kaffebryggare, telefonen osv. Omdragning av vatten borde inte vara någon stor sak. Rören kan dras under skåpen med lite lutning. I värsta fall bilar man ned dem delvis (har gjort så hos oss och det funkar utmärkt.)

Har tidigare haft diskbänk för nära hörn och det är helt idiotiskt. Skåpet under blir mer eller mindre oanvändbart.
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.