Mikael_L skrev:
Jag blir alltid förundrad över de som ställer frågor, fast dom redan har alla svaren själv. Och om någon har ett (annat) svar blir dom skrivna på näsan ...?

edit:
Du kan se det som en allmän iakttagelse, ty du är långt ifrån ensam ...
Ack så sant. Jag tror även att det finns en psykologisk term för det samt att hur man som försäljare av kapitalvaror kan nyttja detta beteende ska visst ingå i "grundkursen".

Har man kommit till en viss nivå i sin övertygelse så vill man att någon ger en liten positiv knuff och absolut inte börja ifrågasätta.

Notera att detta inlägg är som Mikael pekade på en ren generell iakttagelse.
 
Byggare_Anders skrev:
Jo visst. Av erfarenhet så är det ju så, att så fort som någon nämner ett pris på detta forum, så är det givetvis alltid någon som hojtar till "ha ha, vad mycket du betalar, känn dig lurad!" (antingen rakt ut eller underförstått).

Men av erfarenhet vet vi också, att även om man kan dra ut ett gäng polacker för att spika en form och gjuta en pool för totalt 50tkr svart inkl allt, så är det så att när man väl jämför äpplen och äpplen (inte äpplen och päron), så överdrivs det åt både höger och vänster ibland.
Av samma anledning förstår jag inte varför man drar in polacker, svartjobb och inkompetens så fort någon utmanar det gängse priset. Fördomar, månntro?
Sedan förstår jag inte var alla konsumenter som betalat sk fullt pris, och fortfarande är missnöjda kommer ifrån. Alla anlitar väl inte polacker, eller hur?
För övrigt, den enda överdriften var priset för en 8x4 m armerad betonglåda gjuten in en något större grop.

Byggare_Anders skrev:
I region Stockholm, med den armeringsdefinition som jag föreskrev, 25 cm väggar (givetvis dubbelarmerade), och den betongkvalitet jag föreskrev (frostbeständig anläggarcement, alltså inte vanligt Svensson-pjuck), och med ett gäng mycket erfarna och måttexakta snickare som har erfarenhet av att sätta form med ingjutningsgods o s v, o s v med MILLIMETERexakthet och fullständigt kvalitetstänkande (alltså inte Timell-stuket) och 100+ pooler bakom sig, ja då ligger prisbilden på 320-420 tkr hos de meriterade firmorna i Stockholm.
Ja, jag är medveten att i den kungliga huvudstaden ligger prisnivån högre än bland pöbeln ute i bushen. Inte desto mindre, var armeringsspecen föga imponerande, och tro det eller ej, men betongen blandar vi inte själva, utan köper den från Betongindustri, som kan t o m blanda rariteter som frostbeständig betong (inte "cement", som du skrev). Om de meriterade firmorna i Stockholm, köper betongen för 10 000 kr/m3, är det deras problem, för att räkna på material kan jag ännu.

Jag hade inte ens kommenterat inlägget, men när du skriver om MILLIMETERexakthet och fullständigt kvalitetstänkande i betongsammanhang, kunde jag inte låta bli.
För att illustrera proportioner - Dörrtillverkare tillåter sig en avvikelse på 2 mm i springan mellan dörrblad och karm, medan du påstår att en plan betongyta, 8 m lång, kommer att ha en noggranhet på +/- 1mm i teoretiskt sett oändligt antal mätpunkter. Det är ren nonsens!

Timell-stuket som du kallar det, vore att spika gjutform, mha formplyfa och krokiga träreglar. Det finns andra mycket effektivare metoder.

Byggare_Anders skrev:
Gör du det själv 40% billigare? Hurra! Flytta verksamheten till Stockholm och konkurrera ut alla andra, du kommer att ha en stor marknadsandel och försätta alla andra i konkurs på nolltid.
Vad vinner du på att vara sarkastisk? Begriper du inte att man tar betalt så mycket det finns utrymme för? Ingen medelsvensson köper en betonglåda för 400 000 kr. Däremot är det inga stora pengar för någon i de välbärgade kvarteren i Djursholm eller Saltsjöbaden, något de meriterade firmorna i Stockholm är väl medvetna om. Nåväl, kan inte Jan Banan betala, så kan herr af Saltsjöbaden göra det, och då fortsätter priset att vara 400 000 kr och inte lägre.

Byggare_Anders skrev:
I Sverige finns det ju bara nöjda kunder till byggfirmor, så varför - som jag i min naivitet verkar tro - betala rätt pris för rätt kvalitetsgaranti, när man kan fynda loss ordentligt bland okända byggklåpare?
Vad menar du?
 
Redigerat:
isolde skrev:
Av samma anledning förstår jag inte varför man drar in polacker, svartjobb och inkompetens så fort någon utmanar det gängse priset. Fördomar, månntro?
Sedan förstår jag inte var alla konsumenter som betalat sk fullt pris, och fortfarande är missnöjda kommer ifrån. Alla anlitar väl inte polacker, eller hur?
För övrigt, den enda överdriften var priset för en 8x4 m armerad betonglåda gjuten in en något större grop.



Ja, jag är medveten att i den kungliga huvudstaden ligger prisnivån högre än bland pöbeln ute i bushen. Inte desto mindre, var armeringsspecen föga imponerande, och tro det eller ej, men betongen blandar vi inte själva, utan köper den från Betongindustri, som kan t o m blanda rariteter som frostbeständig betong (inte "cement", som du skrev). Om de meriterade firmorna i Stockholm, köper betongen för 10 000 kr/m3, är det deras problem, för att räkna på material kan jag ännu.

Jag hade inte ens kommenterat inlägget, men när du skriver om MILLIMETERexakthet och fullständigt kvalitetstänkande i betongsammanhang, kunde jag inte låta bli.
För att illustrera proportioner - Dörrtillverkare tillåter sig en avvikelse på 2 mm i springan mellan dörrblad och karm, medan du påstår att en plan betongyta, 8 m lång, kommer att ha en noggranhet på +/- 1mm i teoretiskt sett oändligt antal mätpunkter. Det är ren nonsens!

Timell-stuket som du kallar det, vore att spika gjutform, mha formplyfa och krokiga träreglar. Det finns andra mycket effektivare metoder.


Vad vinner du på att vara sarkastisk? Begriper du inte att man tar betalt så mycket det finns utrymme för? Ingen medelsvensson köper en betonglåda för 400 000 kr. Däremot är det inga stora pengar för någon i de välbärgade kvarteren i Djursholm eller Saltsjöbaden, något de meriterade firmorna i Stockholm är väl medvetna om. Nåväl, kan inte Jan Banan betala, så kan herr af Saltsjöbaden göra det, och då fortsätter priset att vara 400 000 kr och inte lägre.



Vad menar du?
(y)
 
Folk !, låt inte denna tråd bli någon prestigegrej, vi alla har olika utgångspunkter och förutsättningar, men bara att kunna "bolla" ideér och "boll-planka" lite är väl fantastiskt bra lärdom för en del, och kanske en ide-spruta för nån annan.

Vad gällar mina erfarenheter med gjuta i frigolitblock, så var jag med tidigt...( det kanske har blivit bättre
Dom hade många brister, passporm, hörnbitar, bygghöjd, läckage, för att nämna några.

Sen talar hela iden att gjuta betong mellan 2 frigolitsidor mot mitt logiska tänkande, jag ska försöka förklara lite hur jag tänker.

1) Man häller i betong mellan 2 relativt täta skikt, vart ska allt vatten som ska torka upp ta vägen?
2) Syftet med en tung konstruktion är att kunna lagra värmen, men det går inte eftersom frigoliten också finns innåt byggnaden.
3) Känns som idioti att ha frigolit som utgångspunkt för en innervägg, bara i brandsyfte, men även på alla andra punkter!
4) Att sedan behöva klä innerväggen med träreglar och gips, skapar varken en stenhus-känsla eller är bra för plånboken.
5) Begränsningarna i gjuthöjd vid samma tillfälle pga tryck = merkostnader

Detta gäller vid husbyggnation!, men jag köper iden med poolbygge ,-)

Sen trodde jag att man behövde tömma poolen inför vintern......det har alltid min kompis gjort.
Menar du att man bara täcker över den eller?

MvH Jawen
 
Det finns en del som har kaklade pooler som faktiskt tömmer och täcker dom på vintern. Alla andra behåller vattnet i poolen över vintern och då säkrat med tex vinterplåtar.

För 30-40 år sedan var gjutna pooler mycket vanligare i villaträdgårdarna än vad dom är idag då kanske 95% av alla markpooler som byggs är byggsatser av de mest skilda material.
 
Jawen, legobitarnas var eller icke vara i ett hus får vi väl reflektera över i en annan tråd. Jag håller med dig om att det i ett husväggsperspektiv finns många fler saker att fundera på där thermomuren kanske inte är optimal.

För GDS poolbyggaren är det en attraktiv konstruktion av flera skäl:

1. Billigt att förändra standarddimensioner.
2. Billigt att öka baddjupet.
3. Enkelt att bygga (alla kan stapla lego, inte alla kan formsätta)
4. Isolerat och klart.
 
Ska bygga en pool vid sommarstugan under sommaren. Är glad att jag förstått vad en pool bäst används till, att åka skateboard i. Simma det får jag i stället göra i havet. Glädjen ligger nu inte bara i att det är mycket roligare med en skateboard än badleksaker utan även i priset. Jag räknar med att komma undan med endast någon hundralapp i materialkostnad. Men då behöver jag bara 10cm betong, ingen rening för vatten, m.m.

Eftersom alla förhoppningsvis till slut kommer på att det både är roligare och hälsosammare att rulla än att flyta är mitt råd att se till att inte bygga en kantig pool utan en rund, mjuk och vacker. När ni sen har tröttnat på vågor i håret och vatten i knäna är det bara att tömma den på vatten, dra på sig ett par dojjor, lägga brädan mot kanten under fötterna och droppa in.
 
divander skrev:
Ska bygga en pool vid sommarstugan under sommaren. Är glad att jag förstått vad en pool bäst används till, att åka skateboard i. Simma det får jag i stället göra i havet. Glädjen ligger nu inte bara i att det är mycket roligare med en skateboard än badleksaker utan även i priset. Jag räknar med att komma undan med endast någon hundralapp i materialkostnad. Men då behöver jag bara 10cm betong, ingen rening för vatten, m.m.

Eftersom alla förhoppningsvis till slut kommer på att det både är roligare och hälsosammare att rulla än att flyta är mitt råd att se till att inte bygga en kantig pool utan en rund, mjuk och vacker. När ni sen har tröttnat på vågor i håret och vatten i knäna är det bara att tömma den på vatten, dra på sig ett par dojjor, lägga brädan mot kanten under fötterna och droppa in.
Hur löser du regnvatten och hur i hela världen kommer du undan med 100kr??
 
Regnvattnet rinner ut i brunnen som kommer sitta i botten. Jag kommer inte klara mig på 100kr men jag tror det kan gå med som jag skrev någon hundralapp.

Det finns många varianter hur man ska lösa det med betongen. Jag står och väger mellan två olika lösningar. Antingen blandar jag själv cement, sand och grus på plats. Då får jag jobba med en sektion i taget. De som gjort det innan säger att det går rätt bra att göra ca 3kvm åt gången, men jag tar det försiktigt och börjar med kanske 1 kvm. Om det funkar bra kan jag sedan öka. Den andra varianten är att bygga alla formar färdiga, montera dit alla armering, m.m. och se om det går att få dit en betongbil som behöver tömma "spillbetong". Har en bekant som gjorde det så. De var glada över att bli av med betongen som blev över från ett jobb och han kom undan med gratis betong. Det stora problemet med att få dit en betongbil är att det kan komma en hel del betong på en gång och den måste bearbetas och bli klar inom ett par timmar. För att hinna dra ut betongen och sedan "putsa" den kräver ett helt gäng med för att hinna innan den blir för hård. Förmodligen får jag inte tag i tillräckligt med folk som kan hjälpa till så det blir till att gå på metoden att blanda lite i taget själv.

För att komma ned i någon hundring ser min budget ut enligt följande:
Ett halft lass med singel ligger redan på tomten då jag mer eller mindre fick det gratis då det blev över från en grannes bygge. Ett lass med sand får jag för ett par tusen och det kommer att räcka väldigt långt (jag kan eventuellt komma undan billigare om han som kör kan ta det någon gång när han ändå åker den vägen och inte har något annat på flaket).

En kvm behöver 100l betong. En cementsäck ger uppskattningsvis 36l betong. Alltså tre cementsäckar per kvm. 3 säckar går lös p ca. 120kr

Armeringsnät har jag hittat för ca 40kr/kvm

Distanser för armeringen ca. 40kr/kvm

Vatten ser jag som gratis.

Det svåraste att räkna ut är hur långt jag klarar mig på ett lass med sand resp. singel. Men om man räknar högt blir det kanske 100kr/kvm för sand och grus.

För en kvm blir det alltså:
Grus/sand 100kr
Cement 120kr
Distanser 40kr
Armering 40kr
Summa 300kr/kvm

Men jag har inte gjort det här förut så det kan vara åt skogen fel räknat. Om någon ser något som ser galet ut får ni gärna hojta till.
 
Sen behöver man ju en del verktyg. Betongblandare har jag en redan. "pool trowel" och lite andra specialverktyg går på någon tusing, men de har jag turen att kunna få låna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.