Hej,

Gör om i tvättstugan och det blir kakel + klinker istället för väv och målat golv som det var tidigare. Taket är betong.

All el har tidigare varit utanpåliggande och kommer ner i taket vid väggen på två ställen + mitt i taket där det även kommer ner koppling från värmesystemet där jag ska dra till ett element.

Funderar nu hur jag ska lösa det på bästa sätt och kikar på dessa alternativ:

1. Sänka ner taket (stålreglar?), sätta innertak och dra så mycket som möjligt i taket och spåra i väggarna för uttag och brytare.
2. Spåra in allt i både tak och väggar (kopplingsdosor, uttag, brytare, belysning mm)
3. En blandning av uttanpåliggande i taket och inspårat i väggarna?
4. Nån annan lösning?

Tacksam för hjälp och förslag.

//Robban
 
En variant är att göra en nedsänkt "kabelkanal", som ser ut ungefär som en synlig balk?

Vad gäller att spåra/fräsa så håll reda på vad som är bärande och hur det påverkar. Antagligen kvittar det om man fräser i väggarna men att fräsa i taket blir ju en färdig brottanvisning för att "bryta av" taket, kanske inte jättebra?
 
Tror betongbjälklaget är ganska tjockt men vet inte exat, men ca 2 cbm spårning borde gå men någon som kanske vet?

"Kabelkanal" låter som en tänkbar lösning, men risk att det blir många "kanaler" och fult innan all el och belysning är på plats.
 
Brytare kan du ju lösa med trådlösa brytare och mottagare i taket.

Jag hade sänkt taket, det dammar så in i att fräsa och sen pyssel att få snyggt sen.
Vet inte hur tvättstugan ser ut men jag hade försökt ha kabelkanaler till uttagen, en del av dem kanske kan döljas av inredningen?

/Kent
 
Njaa.. det kan vara så att armeringen ligger väldigt nära underkanten i taket. Kan vara riskabelt att kapa armeringsjärnen.
 
Har inte sånadär fräsmojänger nån slags überdammsugare ihopbyggd så att man slipper det värsta dammet?

(Jag gissar bara nu.... det vore otroligt korkat om det inte finns nån slags ihopkopplat utsug. Men visst, det skräp som faktiskt landar på golvet lär åxå damma...).
 
Om det inte gör något med en något lägre takhöjd så anser jag att det helt klart är bäst med alternativ 1. Sänk taket typ 3 cm, då får man plats med slangar och klammer.

Sent from my GT-S5690 using Byggahus
 
yxis skrev:
Har inte sånadär fräsmojänger nån slags überdammsugare ihopbyggd så att man slipper det värsta dammet?

(Jag gissar bara nu.... det vore otroligt korkat om det inte finns nån slags ihopkopplat utsug. Men visst, det skräp som faktiskt landar på golvet lär åxå damma...).
Jo, de har de.

//Patrik

Sent from my GT-S5690 using Byggahus
 
Låter som att spåra i taket inte är ett så bra alternativ så jag skippar det.

Lutar åt att sänka ner taket (glespanel eller 45x45, stålregel blir kanske lite överkurs?) och spåra in i väggar för brytare/uttag. Enda kruxet är att två ventiler och ev. något mer sitter längst upp vid taket, en kan jag sätta igen och den andra får jag flytta ner något på insidan men det borde inte vara något större jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.