Här är två andra tankar som jag har hur man löser fönstret..

Den första bygger på att man använder 45x70 och fräser bort 10x10mm i kanterna och sätter in fönstret där. Även hammarbandet får samma infräsning.

Och den andra bilden visar "fönster-versionen", där jag tänkte göra färdiga fönster som sätts in i en ram..

Det blir mycket varianter som far i huvudet, vet inte hur många skisser jag har gjort hittills.. :D
 
  • bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härliga skisser o tankar. :)

Bara en kort kommentar betr kittet.
Eftersom det måste målas över så är det väl bara att välja en lämplig kulör på den färgen.
 
Naturfärgat kan ju vara vilken färg som helst.
Syftet med mitt påstående var att du inte behöver bry dig om färgen på själva kittet.
Risken med att enbart sätta lister är väl att det både kan läcka in och att det kommer att skramla. Speciellt med tanke på att listerna kommer att röra sig.
 
Nimajneb skrev:
Naturfärgat kan ju vara vilken färg som helst.
Syftet med mitt påstående var att du inte behöver bry dig om färgen på själva kittet.
Risken med att enbart sätta lister är väl att det både kan läcka in och att det kommer att skramla. Speciellt med tanke på att listerna kommer att röra sig.
Andra som gjort liknande lösningar har använt sig av tätningslister för att förhindra läckage och att glasen skallrar.
 
Helt rätt.
Men då har du 2 moment att göra.
Fixa lister
Sätta på tätningslister.

Istf att bara kitta.

Dessutom är risken stor att du får vatten stående mot listerna då det inte finns några fasad kant som vattnet kan rinna av från.

Säger inte att något av förslagen är överlägset det andra, vill bara peka på alternativ.
 
Nimajneb skrev:
Helt rätt.
Men då har du 2 moment att göra.
Fixa lister
Sätta på tätningslister.

Istf att bara kitta.

Dessutom är risken stor att du får vatten stående mot listerna då det inte finns några fasad kant som vattnet kan rinna av från.

Säger inte att något av förslagen är överlägset det andra, vill bara peka på alternativ.
Jepps stämmer men listerna sågar jag enkelt ut själv med min Hammer.
Sedan hade jag nog inte tänkt ha lister mer än på sidorna av glasen (om det nu blir lister) just pga problemet med att vatten blir stående.
 
Bra verktyg hjälper :)
 
jackt skrev:
Här är två andra tankar som jag har hur man löser fönstret..

Den första bygger på att man använder 45x70 och fräser bort 10x10mm i kanterna och sätter in fönstret där. Även hammarbandet får samma infräsning.

Och den andra bilden visar "fönster-versionen", där jag tänkte göra färdiga fönster som sätts in i en ram..

Det blir mycket varianter som far i huvudet, vet inte hur många skisser jag har gjort hittills.. :D
Med att låta takstolarna sticka ut så och ligga an mot hammarbandet som på din bild så får du en liten springa under glaset mellan glas och hammarband. Kan det ställa till problem? Varm/kall luft kan komma in, vatten?
 
Nimajneb skrev:
Bra verktyg hjälper :)
Helt klart, och det blir roligare :)
 
Skånelängan skrev:
Med att låta takstolarna sticka ut så och ligga an mot hammarbandet som på din bild så får du en liten springa under glaset mellan glas och hammarband. Kan det ställa till problem? Varm/kall luft kan komma in, vatten?
Nä, egentligen inte. Sommar tid vill man ha maximal "ventilation" i ett växthus, det blir väldigt varmt, och kan den suga in lite luft där så är det inget problem.

Du bör även tänka på att ha ett antal takluckor eller på annat sätt kunna öppna upp vid nocken fär att få ut varmluften. 4 st ca 60x60 cm på ett hus på 10 kvm brukar räcka, men man kan aldrig ha för mycket luckor.. :)

Höst och vår kan man täppa till den lilla springan om man vill..

Som jag skrev tidigare vill man även få bort "fukten", den kommer sätta sig på fönstren och det är bra om den kan rinna bort på ett enkelt sätt..
 
Redigerat:
Helt klart ska jag ha vädringsluckor. Har väl inte bestämt exakt än men det blir nog luckor med dubbla rutor. Två sådana på varje sida, alltså åtta glas totalt.
 
Låter bra! :)

En sista "tänk på", luckorna bör inte bli för stora/tunga, de automatiska vädringslyftarna klara bara upp mot 6-7 kg.. Men två glas bör inte vara något problem..

Intressant att se hur det kommer bli till slut. :)
 
Ja det är alltid skoj att vara i planeringsstadiet. Gjutning av grund ska ske i påsk så det gäller ha klart för sig innan dess hur man vill ha saker och ting :)
 
jackt skrev:
Har de sista bilderna på en annan dator, men min tanke är att göra ramar med 2 rader x 3 fönster i varje, där fönstren överlappar varandra med 1cm. Fäster glasen i sidan och högst upp. Lämnar en springa på någon mm mellan fönstren och en glipa längst ner så vattnet rinner ut.. De två undre bilderna i förra inlägg visar det lite..
Hur har du tänkt skapa ett mellanrum på några mm mellan glasen samtidigt som de ska överlappa varandra?

Hur tänkte du fästa de övre glasen? Ska listen utanpå klämma dem på plats eller ska de t.ex. stiftas? Inga tätningslister för att förhindra skakningar på glasen vid blåst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.