Det finns risk att den där väggen är bärande då den är vinkelrät mot takstol och dessutom den enda väggen som är det. Takstolarna vilar alltså med hög sannolikhet på den. Bäst är dock att anlita en byggnadsingenjör som får titta på det hela.
 
Hade hoppas på att takstolarna hade självbärande konstruktion.
 
Ett fulingsätt som du kan bekräfta att den ÄR bärande är att sätta fosvansen i den, om regeln kniper om sågen och den fasnar kan man tänka sig att den är bärande.
OBS bara för att sågen inte fasnar är det inget bevis på att den inte är bärande! :)

Som ovanstående sa, ta kontakt med en byggnadsingenjör.
 
S
pannlampa det var mycket osäkert sätt.
 
Får kanske be om ursäkt för att mitt inlägg inte var tydligare skrivet, självklart är detta ett dåligt sätt att göra det på och inget som rekomenderas.

Mitt inlägg var mer menat som att om man börjar såga i en vägg som man fått bekräftat inte är bärande och regeln kniper om sågen bör man sluta och ta sig en funderare.

Jag hade en bekant som skulle ta ner en vägg som han fått intygat av en snickare med många år i branchen att den inte var bärande och detta skedde för han.

Men som jag också sa, ta kontakt med en byggnadsingenjör, dom har koll på såna saker.
 
men det en byggnadsingenjör ser, är hur takstolarna är konstruerade osv eller vad är det som avgör? :confused:
 
Har du inte övriga ritningar på huset. Hur ser innertaket ut kan man avgöra om det är hela skivor för man brukar göra taket föst och väggar efteråt. Man kan mäta tjockleken är väggen endast ytskikt + 70mm + ytskikt ca 96 mm + tapeter så är det troligtvis ingen bärande vägg. Alternativt så får du försöka räkna på takstols konstruktionen/dimensionen i förhållande till husets bredd. Men om hus bredden ligger runt 7 m så är det mycket troligt att väggen är bärande. Men tittar man på ritningen nedre högra SEKTIONER så ser det inte ut som någon bärande vägg skulle finnas.
 
Det är samma innertak i hela huset, dvs det är ditsatt innan innerväggarna monterades.
Den vägg jag ska riva är ca 96 mm.
Husets bredd är ca 9 m.
 
mnyqvist skrev:
Det är samma innertak i hela huset, dvs det är ditsatt innan innerväggarna monterades.
Den vägg jag ska riva är ca 96 mm.
Husets bredd är ca 9 m.
Är det så som du beskriver innertaket så är det mest troligt inte en bärande vägg. Men för att vara helt säker bör du ta dit en konstruktör som kollar på det. Det kan bli rätt dyrt om du river väggen och sen visar det sig vara en bärande vägg...
 
Inga bärande väggar byggs med 70mm reglar det skall vara minst 95mm för att kunna bära den balk som då ligger överst och oftast är 2 st 45 x 145/170 mm stående på högkant. Och kan du konstatera att taket är byggt innan så kan du nog gå på ritningen som inte heller visar bärande vägg i snittet sektioner. Dessutom vad är det för bjälklag i golvet platta på mark har du ritning på den så skall även den vara förstärkt med en balk och har du krypgrund så har du en gles murad vägg som överst har en bärlina/balk på samma ställe som väggarna inne.Detta borde framgå på ritningarna om du har hela kitet.
 
Brukar man inte säga att väggar som är parallella mex takåsen är bärande?
 
ricebridge skrev:
Brukar man inte säga att väggar som är parallella mex takåsen är bärande?
Jo, som regel är det så om det finns en övervåning. Bjälklaget är då oftast skarvat över hjärtväggen. Förekommer byggnader där en järnbalk är inbyggd och där man då inte behöver ha några väggar som stöd. Är det bara en våning kan takstolarnas konstruktion vara sådan att inget stöd under behövs. (bärande vägg eller hjärtvägg).
 
Med spännvidden 8,5 m och en fackverkstakstol behövs i normalfallet inga bärande innerväggar. Vad jag kan se utifrån ritningarna är väggen absolut inte bärande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.