Hej
Såg att det fanns många här på forumet med bra kunskap om induktionshällar.
Jag är tacksam för köpråd.
---------
Vilket fabrikat av induktionshäll är det bästa med avsende på tillförlitlighet och tysthet (lite oljud)?
---------
Anledningen till frågan är att vi nu har en Gram spis som vi har reklamerat på
grund av att den stänger av sig/hänger sig ibland samt har ett väldigt högt oljud
från kylfläkten (63 dB) upp till ca 50 minuter efter man stängt av spisen.

Vi tänker köpa separat induktionshäll och inbyggnadsugn istället.
Ugnen blev en Samsung.
Frågan är vilken induktionshäll som fungerar bra och är tyst?
Vi lutar just nu åt Miele, Siemens eller Whirlpool.

Tack på förhand :)
E.
 
IKEAs billigaste (ca 3000:) funkar alldeles utmärkt. Har haft den ca ett och ett halvt år nu och är helnöjd.
 
Jag var väldigt skeptisk till induktion, mkt pga att jag hört att de kunde tjuta och vissla samt att det kunde vara svårt att manövrera. Men eftersom frun, som med mkt annat, bestämde att det skulle bli induktion så var det bara att gilla läget.

Vi köpte en Neff från Tyskland. Är supernöjd. Väldigt lite ljud. Fläkten går nästan bara när man har alla plattor igång och med svagt sus. En stor magnetisk disk som man använder för att styra plattorna som dessutom går att ta bort som en barnspärr.

Den kan jag rekommendera.

Skickat från min mobil
 
KnockOnWood skrev:
IKEAs billigaste (ca 3000:) funkar alldeles utmärkt. Har haft den ca ett och ett halvt år nu och är helnöjd.
+ 1

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
Vad jag inte kan förstå är varför det fortfarande säljs så många icke induktionshällar 2012?!?!?
 
skiven skrev:
+ 1

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
+1 men däremot så skulle jag idag valt en större men inte tvekat på att köpa Ikeas elektrolux/whirlpool hällar.
 
emerson2 skrev:
Ugnen blev en Samsung.
Får jag fråga vad det är för modell och om ni är nöjda med ugnen?
 
Ugnen är en Samsung BT62TDBST.
Vi köpte den i söndags och har inte hunnit installera den ännu.
Så vitt jag har kunna läsa på olika forum skall den fungera bra och vara tyst.
Jag kan återkomma när vi har installerat och testat den.

/E
 
Förresten så är här ett klipp på på youtube från en dansk familj med samma induktionsspis från Gram som vi nu har reklamerat.
http://www.youtube.com/watch?v=9jipj3_FPk0

Jag har mätt upp 63 dBA från vår spis.
/E
 
emerson2 skrev:
Ugnen är en Samsung BT62TDBST.
Vi köpte den i söndags och har inte hunnit installera den ännu.
Så vitt jag har kunna läsa på olika forum skall den fungera bra och vara tyst.
Jag kan återkomma när vi har installerat och testat den.

/E
"Favoritar" denna tråd!
Jag är också trött på köksmaskiner som brusar, piper och fläktar. Ska snarast byta vår ugn från Ikea, Nutid heter den. Otroligt högt ljud och det håller på länge efter att vi stängt den. Så jag är nyfiken på er ugn när ni testat den. Mest är jag inne på at köpa Mieles billigaste........Vi har en Miele diskmaskin som är underbart tyst, likaså kylskåpen.

Vi har en Siemens induktionshäll. Den köpte vi för att det var den enda som fanns i den färg vi ville ha. Tyvärr låter den en del också.....

Tråkigt att efter tre år byta flera maskiner :mad: Nästa gång blir det Miele rakt över.
.
 
För den som inte vet så tillverkas Bosch,Siemens, Constructa och Neff köksmaskiner på samma fabrik av samma tillverkare. Miele får ofta bra betyg men kostar och en slant extra.

Skickat från min mobil
 
cederbusch skrev:
För den som inte vet så tillverkas Bosch,Siemens, Constructa och Neff köksmaskiner på samma fabrik av samma tillverkare.

Skickat från min mobil
Nja... Kanske inte riktigt sant, mer korrekt är att säga att varumärkena ingår i Bosch koncernen som i sig har 40-50 fabriker över hela världen som tillverkar hushållsprodukter under ovanstående plus en drös andra varumärken.
 
Kopplade igår in en AEG induktionshäll (71 cm bred, köptes på Expert under mellandagsrean för 6000 spänn)

Den surrar väldigt svagt när man kör på P-läget och kokar en gryta med vatten. Har även testat en jättestor gjutjärnswok och tar man på den känner man att den vibrerar, men det är inget som hörs nämvärt... ett svagt "mmm" ljud. Knappt hörbart när man har fläkten igång.

/S
 
Redigerat:
Är inne på min andra induktion och min erfarenhet är att eventuella ljud är kopplade till kärlet man använder. Just nu har vi 19 helt tysta kärl och ett som surrar lite... Hällen är en Gagenau.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.