Hej,

Jag undrar om det finns grävmaskiner som kan lyftas av från flaket eller dylikt för att komma upp på tomten? Det är nämligen en stödmur ca 70cm hög och ett elskåp som står ivägen. Det ser ut att vara den enda platsen för att komma upp på tomten.

Och om dessa finns är dom kralliga nog för att klara av att gräva 40cm (eller hur hög plattan behöver vara) om ca 25m2?

Kan någon tipsa om några som utför dessa jobb i Sthlmsområdet.

Tack!

//Tomas
 
Hej.
De flesta grävmaskiner kan lyftas in av kranbil. Är ju ingen jätte yta, så behövs inte så stor maskin. Bara ringa grävfirmor och uppge att maskin måste lyftas in.
 
Varför inte ringa runt till några firmor o fråga hur dom kan lösa det åt dig?
Fundera samtidigt på hur du ska ta hand om schaktmassorna.
 
Nimajneb, Jag kanske missuppfattat syftet med forumet här. Jag trodde det var till för att få svar på sina frågor och få tips och tricks.
Givetvis kan alla frågor besvaras om man ringer runt till olika företag. Men då kan dom ju lägga ner forumet.
 
Forumet är ingen telefonkatalog, dessutom när du ska ha tag grävare så måste du leta mer lokalt än över hela Stockholm.
Du vet ju att grävare går att lyfta och då har även fått hinten om att samtidigt fundera på schaktmassorna... Vad mer kan du förvänta dig?
 
Nimajneb skrev:
Forumet är ingen telefonkatalog, dessutom när du ska ha tag grävare så måste du leta mer lokalt än över hela Stockholm.
Du vet ju att grävare går att lyfta och då har även fått hinten om att samtidigt fundera på schaktmassorna... Vad mer kan du förvänta dig?
Så man får alltså inte efterfråga referenser på forumet? Skriv det i reglerna då...

Varför måste man leta lokalt? Stockholm är lokalt. Om man bor i Huddinge, får man inte anlita en maskinist som bor i Järfälla, om denne kan komma med en bra offert och dessutom har goda referenser?

Jag har 5-6 grannar inom två kilometers radie som gräver. Ändå anlitar jag oftast en firma som ligger två mil bort. Varför? Billigare, bättre och snabbare.
 
Nimajneb skrev:
Forumet är ingen telefonkatalog, dessutom när du ska ha tag grävare så måste du leta mer lokalt än över hela Stockholm.
Du vet ju att grävare går att lyfta och då har även fått hinten om att samtidigt fundera på schaktmassorna... Vad mer kan du förvänta dig?
? Om du läser min fråga så var det just om en grävare går att lyfta från ett flak eller dylikt.
Och varför leta lokalt i just närområdet där man bor? Kan ju inte spela ngn större roll om lastbilen med grävaren åker 2 mil istället för 1 mil?
Inte för jag tycker ni ska göra reklam i inläggen, men då kanske ni bör skrota Hustillverkarforumet, där det förekommer reklam ideligen.
 
Norrhyttan skrev:
Så man får alltså inte efterfråga referenser på forumet? Skriv det i reglerna då...

Varför måste man leta lokalt? Stockholm är lokalt. Om man bor i Huddinge, får man inte anlita en maskinist som bor i Järfälla, om denne kan komma med en bra offert och dessutom har goda referenser?

Jag har 5-6 grannar inom två kilometers radie som gräver. Ändå anlitar jag oftast en firma som ligger två mil bort. Varför? Billigare, bättre och snabbare.
Grejen är väl att det rör sig om ett litet endags jobb och då blir framkörningen och stilleståndskostnaden för kranbil/hjullastare onödigt hög.

Enklaste, roligaste och billigaste alternativet är nog att be en lokal uthyrare att köra ut en minigrävare med kranbil över dan eller en helg. :)
 
Paravanen skrev:
? Om du läser min fråga så var det just om en grävare går att lyfta från ett flak eller dylikt.
Och varför leta lokalt i just närområdet där man bor? Kan ju inte spela ngn större roll om lastbilen med grävaren åker 2 mil istället för 1 mil?
Inte för jag tycker ni ska göra reklam i inläggen, men då kanske ni bör skrota Hustillverkarforumet, där det förekommer reklam ideligen.
Den dyraste posten kommer att vara kranbilen, om den måste köra 1,5h plus lyfta av så kan den med största sannolikhet inte återvända hem utan du får betala för en hel dag. Att en kranbil kostar kanske 1000kr/h får ses som helt normalt.
Ställ det i relation till en minigrävare som kanske kostar 1500 per dygn så kanske du inser fördelen med en lokal firma.
 
Mikael_L
Jag håller nog trots allt med Nimajneb.
Svaret är att det går att lyfta upp grävaren med någon slags kran, men vem som kan göra det åt just dig är det inte många här som vet. Då får du helt enkelt börja ringa.

Däremot kanske någon kan ge ett tips, så där har ju Paravanen och Norrhyttan rätt.

Det om det.
25m2 och 40 cm djupt klarar vilken maskin som helst bara det inte är stora stenblock eller jobbiga rötter.
Men en större maskin jobbar snabbare och blir därmed billigare, - till en viss gräns.
Jag skulle tro att den perfekta maskinstorleken ligger kring 5-10 ton. Men med det speciella i jobbet att lyfta maskinen dit så får det kanske bli det företag som kan ta jobbet och den maskin dom har som kan lyftas. Dvs det kan kanske bli en på 1 till 5 ton också, ifall du har relativt lättgrävd mark.

En tung maskin kräver dessutom kanske en rätt dyr mobilkran, en lättare maskin kan antagligen tas dit på en vanlig kranförsedd lastbil, bara en med lite mer krallig kran.

Kan man backa nästan mot stödmuren?
En granne till oss hade en lite mindre grävare hos sig, som firman fraktade dit på en vanlig lastbil, och som dom körde upp och ner på flaket med ganska långa ramper. Dom skulle kunna backat mot din mur och bara lagt ramperna i princip vågrätt mellan flak och mur.
 
Tack för svaret. Ja, det kan nog faktiskt fungera att backa emot stödmuren och använda ramper. Det ska jag undersöka. Isf borde man kunna ha en lite större grävare än ett ton.




Mikael_L skrev:
Jag håller nog trots allt med Nimajneb.
Svaret är att det går att lyfta upp grävaren med någon slags kran, men vem som kan göra det åt just dig är det inte många här som vet. Då får du helt enkelt börja ringa.


Däremot kanske någon kan ge ett tips, så där har ju Paravanen och Norrhyttan rätt.

Det om det.
25m2 och 40 cm djupt klarar vilken maskin som helst bara det inte är stora stenblock eller jobbiga rötter.
Men en större maskin jobbar snabbare och blir därmed billigare, - till en viss gräns.
Jag skulle tro att den perfekta maskinstorleken ligger kring 5-10 ton. Men med det speciella i jobbet att lyfta maskinen dit så får det kanske bli det företag som kan ta jobbet och den maskin dom har som kan lyftas. Dvs det kan kanske bli en på 1 till 5 ton också, ifall du har relativt lättgrävd mark.

En tung maskin kräver dessutom kanske en rätt dyr mobilkran, en lättare maskin kan antagligen tas dit på en vanlig kranförsedd lastbil, bara en med lite mer krallig kran.

Kan man backa nästan mot stödmuren?
En granne till oss hade en lite mindre grävare hos sig, som firman fraktade dit på en vanlig lastbil, och som dom körde upp och ner på flaket med ganska långa ramper. Dom skulle kunna backat mot din mur och bara lagt ramperna i princip vågrätt mellan flak och mur.
 
Redigerat:
Det behövs varken kranbil eller ramper för att komma upp för en mur på 70cm. Det fixar man ändå om man har lite erfarenhet. De minsta grävarna orkar nog inte lufta sig själva tillräckligt bra, men en 3,5t gör det LÄTT.

...detta förutsätter förstås att elskåpet inte blockerar vägen längs hela muren.

25kvm och 40cm är pjutt och går som sagt att gräva med vilken maskin som helst från 1 ton och uppåt. Jag har grävt den ytan 2m djupt med en 1,5-1,7t maskin, inga problem.

jag tror det är dyrt med kranbil för detta och skulle försöka hitta en lösning där man kör upp grävaren.
 
Mikael_L
Ja grävaren jag anlitar tar en 15-tonnare på vanlig lastbil med lastväxlarflak.
Men han lastar på och av på ett annat vis och skulle inte fixat ditt problem. Men jag misstänker att det finns många med grävare uppåt 10 ton i alla fall som kör sina maskiner upp och ner på ett vanligt lastbilsflak. Det är mest hur kraftiga ramper man har (och fortfarande är hanterbara), som bestämmer maskinens vikt. Upp til ca 15 ton då lastbilens maxlast sätter gränsen.

Men du måste också beakta hur stark kanten på din stödmur är. Den kanske brakar ihop om du rullar över en 10-tons maskin där.

Så hur jag än vrider och vänder på det, så tror jag ändå att att du ska (måste) begränsa maskinstorleken en del.
 
Sedan kan ju även TS fundera igen på hur man kommer in på tomten. 1,5 tons maskiner behöver ju inte vara bredare än en meter....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.