nu har jag STORA bekymer.


Jag bodde i en lägenhet innan jag köpte hus, och under den tiden jag bodde i lägenhetet så hände de en liten olycka att jag tappade en parfym flaska på handfatet så en stor flis gick ur.


Nu vill hyresvärden att jag ska betala ett nytt handfat vilket är rimligt då jag har förstört de. MEN den blandaren som sitter där nu läcker, å polaren som är rörmockare vill inte sätta ditt en beg blandare som läcker PGA att de kan börja läcka mer, å vem kommer få stå för de då?


Kan säga att handfatet är inte nytt jag har bott där i 3år å killen inna mig i ca 2-3 år. läste något om åldersavdrag men hur ska jag veta hur gammalt handfatet är? tror inte de är bytt sen huset byggdes om jag ska vara ärlig.

Är de min skyldighet att betala både blandare, tvättställ och arbetet? när jag bara har råkat försöra tvättstället?


HOPPAS på ERAN hjälp
 
Tvättställ och arbete ska du betala (tror inte det finns åldersavdrag på porslinet i en hyreslgh) men blandaren får hyresvärden stå för. Läckte den innan får den göra det efteråt också. Kan inte vara ditt problem?
 
Enligt länsförsäkrigens villor så är de 10 år på ett handfat å 5% avdrag per år.


Men om vi byter å de läcker satan, vi kan inte stänga av huvudvattnet till lägenheten, å hyresvärden bor 10mil i från, vem blir ansvarig då?
 
Den diskussionen kan ni väl ta med hyresvärden innan bytet?

Antingen fixar denne så att vattnet går att stänga av eller ser till så att en blandare tillhandahålls?

Dessutom kan det väl inte finnas krav på ett nytt tvättställ? Ett bättre begagnat från en återbyggdepå borde duga? Så slipper du fundera på åldersavdrag.
 
Förstår inte riktigt det där om att byta utan att kunna stänga av vattnet. Det går ju självklart inte att byta en blandare utan att stänga av vattnet.
 
Som någon i tråden föreslog, köp ett begagnat tvättställ med eller utan (likaledes begagnad) blandare för ett par hundralappar, är det bara helt och rent så bör det vara godkänt.

Om du känner dig generös finns det MYCKET billiga paket med tvättställ inklusive nya blandare att köpa på Bauhaus, Cheapy och liknande byggvaruhus, 500-600 kronor. Dyrare är så är inte det enklaste badrumsporslinet idag, och varuhusen konkurrerar med varandra och har ständigt dessa billiga erbjudanden. Självklart inget tjusigt, men funktionellt. Jag bytte tvättställ, blandare + toastol (ja, även dessa säljs för hundralappar!) för under tusenlappen inför försäljning av en bostadsrätt.

Har du sedan en kompis som är rörmokare och har åtagit sig att göra arbetet så har du inte alls något stort problem, men givetvis måste vattnet stängas av för bytet. Man kan ju tycka att hyresvärden vill vara samarbetsvillig?
 
Jag skrev visserligen att man måste stänga av vattnet men...

När jag var övre tonåren, var på språkutbildning utomlands. Kom hem väldigt sent till värdfamiljen, alla sover. Och i badrummet så får jag plötsligt hela vattenkranen i handen, den hade skruvat ur sig ur blandaren. En rejäl vattenstråle i en båge över badrummet, vattnet landar typ 50 cm från handfatet. Inte bra. Sätter tummen i hålet, vattnet väljer då istället "rätt" väg och kommer ut med full kraft ur pipen ned i handfatet.

Då försökte jag sätta kranen med packning på plats igen. Vatten sprutar åt alla håll. Helt omöjligt att få ner den.

Då kommer jag på att om jag först skruvar upp kranen så att packningen är helt öppen så borde det inte bli värre motstånd än när jag håller tummen över hålet, vattnet väljer ju då rätt väg genom blandaren. Den funkade, jag kunde skruva dit kranen igen och sedan stänga kranen.
 
hempularen skrev:
Förstår inte riktigt det där om att byta utan att kunna stänga av vattnet. Det går ju självklart inte att byta en blandare utan att stänga av vattnet.
Nu är väl det här en variant på att "stänga av vattnet". Men det finns väl ismaskiner man placerar runt vattenrören om man inte har möjlighet att stänga av dem?
 
Nyfniken skrev:
Nu är väl det här en variant på att "stänga av vattnet". Men det finns väl ismaskiner man placerar runt vattenrören om man inte har möjlighet att stänga av dem?
Ja helt korrekt men det är också en dyrare och krångligare lösning för de fall där det helt enkelt inte går att stänga av på annat sätt (exempelvis byte av just en huvudventil)

Självklart får hyresvärden själv eller med hjälp av någon annan ge er tillgång till avstängningsventil. Han vill väl troligen få kontantersättning för att själv fixa felet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.