Hittade denna som enligt Swedol skulle gå på en 140mm balk men det visade sig inte stämma alls om jag tänkt rätt. De har en annan för 2000kr som också klarar detta mått men det är lite väl mycket pengar tycker jag. Har ni något tips på vilka andra som kan tänkas sälja dessa för 500-1000kr?

En kontrollfråga bara så jag är säker på att jag tänkt rätt. Det är på den lägre delen av rullhjulet balkens yta ska vila? Alltså inte på den smala delen högst upp.
Vitsen är väl att kunna dra ihop den så att den går emot och sitter säkert på balken.


VT-7510.jpg
 
Den smala delen är väl till för att hålla trallan rak på balken, så att den inte skrapar i kanterna.
Varför passar den inte på 140mm balk då? Är det fel mått eller vad? Du skriver inte varför, bara att du har tänkt fel, vad har du tänkt egentligen?
 
JOW skrev:
Den smala delen är väl till för att hålla trallan rak på balken, så att den inte skrapar i kanterna.
Varför passar den inte på 140mm balk då? Är det fel mått eller vad? Du skriver inte varför, bara att du har tänkt fel, vad har du tänkt egentligen?
Precis så jag tänkt. Det som händer då är att bulten igenom den räcker till ca 130mm balk. För att löpvagnen ska passa 140mm balk måste bulten vara längre och mera distansbrickor. Det lustiga är att en exakt lika löpvagn finns på Biltema men då säger spec max 130mm balk.
Får lämna tillbaka den och leta vidare alt köpa en längre bult men den lär väl kosta några hundringar.
 
På bilden är det brickor på båda sidorna, går det inte att flytta de yttre brickorna till insidan, eller har du redan tänkt så?
 
JOW skrev:
På bilden är det brickor på båda sidorna, går det inte att flytta de yttre brickorna till insidan, eller har du redan tänkt så?
Visade sig att det var feltryck i katalogen så jag hade rätt, den funkar inte till 140mm balk.
Köpte en längre bult att ersätta den befintliga med. Ska bara lyfta 500kg så det lär hålla.
 
Jula har en som passar för 64-203mm balk. Jag hittade den på sidan 260 i senaste katalogen. Kostar 795:-
 
Tänk på att få rätt typ av hjul också. Det finns löpvagnar både med cylindrisk rullbana för IPE och HE-balkar och med konisk rullbana för gamla I-balkar med släppning på flänsen. Koniska funkar nog hjälpligt på plana flänsar, men tvärt om blir inte bra.
 
Matti_75 skrev:
Jula har en som passar för 64-203mm balk. Jag hittade den på sidan 260 i senaste katalogen. Kostar 795:-
Du råkar inte ha artnr eller namn på den? Letat på deras webb men inte hittade den nämligen.
 
Löpvagn för kedjelyftblock artnr: 334-007.
Men den går tydligen inte att få upp på webben???? Ser i det stora hela ut som bilden i inlägg #1, fast målad orange och inte gul om nu det har någon betydelse.
Har du inte katalogen så går den att ladda ner på Julas hemsida.
 
roli skrev:
Löpvagn för kedjelyftblock artnr: 334-007.
Men den går tydligen inte att få upp på webben???? Ser i det stora hela ut som bilden i inlägg #1, fast målad orange och inte gul om nu det har någon betydelse.
Har du inte katalogen så går den att ladda ner på Julas hemsida.
Tack. Får väl ringa in och kolla om den finns i lager innan jag åker dit.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.