Igår luktade det plötsligt mycket illa i dusch, omklädningsrum och bastu. Har inte haft några symptom tidigare och jag trodde det var något tillfälligt men det verkar inte som om det försvinner. Utrymmet är relativt litet och ligger i souterrängplanet på en 70-talsvilla.
Det luktar mest som avlopp/avföring men vi har inga problem med stopp eller att det rinner undan dåligt. Toalett och handfat i rummet bredvid luktar inget. Inte heller tvättstuga med golvbrunn som också ligger nära.

Har idag provat att hälla på vatten från hinkar i golvbrunnen i duschen (gjutjärn) och det rinner undan fint. Har också gjort rent golvbrunnen med en diskborste och lukten om man sätter dit näsan är inte samma som stanken i rummet. Trodde ett tag att det var en död mus i isoleringen till bastun men det luktar inte så heller.

Hur letar jag vidare. Vad kan jag testa mer?
 
Det jag först tänker på är ett uttorkat vattenlås. Lukten kan kännas på ett annat ställe än vattenlåset.. För oss kändes lukten när vi gick nedför i källartrappan, och det var svårt att spåra den till vattenlåset i en dusch i källaren som användes mycket sällan. När man väl sätter näsan vid rätt vattenlås så känner man lukten tydligt.

Kolla alla vattenlås, dvs golvbrunnar, handfat, toalettstolar etc.
Fyll på vatten i tvättstugans golvbrunn. Lukten kan som sagt flytta sig på ett konstigt sätt. Ni kanske även har en golvbrunn i bastun?
 
Tvättmaskinen tömmer i tvättstugans golvbrunn så den torkar inte ut. Även pannrummets brunn vattnas alltid lite från expansionen när pannan värmer vatten.

Kan vara så att det finns en brunn i bastun också. Har bott i huset i 1 och ett halvt år men aldrig använt bastun. Den har en utrullad heltäckningsmatta på ett uppreglat trägolv. Kan inte se någon brunn men den kan mycket väl vara överbyggd.. Har varit mycket konstigt i huset.

Försökte titta på en gammal VA-ritning men den stämde inte med hur planlösningen faktiskt ser ut..

Kan tillägga att vi har en FTX-anläggning och utsug i utrymmet. Trodde ett tag att det blivit obalans och undertryck och att det var anledningen till lukten men det verkar inte ha varit problemet.

Får se om jag kan bända loss några brädor i bastun.. annars blir det nog till att ringa en VVS-firma.
 
Heltäckningsmatta på uppreglet trägolv i en BASTU :eek:
Hoppas ni använder den som förråd :)
 
RubberDuck skrev:
Kan vara så att det finns en brunn i bastun också. Har bott i huset i 1 och ett halvt år men aldrig använt bastun. Den har en utrullad heltäckningsmatta på ett uppreglat trägolv. Kan inte se någon brunn men den kan mycket väl vara överbyggd.. Har varit mycket konstigt i huset.
Det är en mycket möjlig faktor... Beror ju på hur bastun ser ut - Men har den någon form av tröskel mot utrymmet utanför så torde det finnas en golvbrunn och det är mycket möjligt boven i dramat....
Skulle kolla det innan jag ringer in en VVS kille.
 
morsan skrev:
Heltäckningsmatta på uppreglet trägolv i en BASTU :eek:
Hoppas ni använder den som förråd :)
Haha.. inte ens som förråd. Har stått helt tomt... och mörkt eftersom tidigare ägare kopplat belysningen så den bara funkade när aggregatet var igång...
 
slacker skrev:
Det är en mycket möjlig faktor... Beror ju på hur bastun ser ut - Men har den någon form av tröskel mot utrymmet utanför så torde det finnas en golvbrunn och det är mycket möjligt boven i dramat....
Skulle kolla det innan jag ringer in en VVS kille.
Ja bastun har en rätt så hög tröskel och på VA-ritningen finns en golvbrunn i bastun inritad. Fast på ett helt annat ställe eftersom bastun inte ligger där den borde... eller där den skulle... eller där den är.. :p

Men det vattenlåset borde i så fall varit torrt i säkert ett år... konstigt att det börjar just nu...

Ska även titta i vattenlåset i duschen när någon spolar på övervåningen för att se om det kommer någon bubbla eller om vattnet sugs med ut..
Avluftningen sitter ganska nära WCn på övervåningen och går ut på taket. Syns ganska tydligt i toaletten när det blåser ute så det borde ha märkts om det var stopp där...
 
Har nu kikat när man spolar; i princip ingen rörelse alls på vattnet i vattenlåset.

Kikade också på pluggen till renshålet i vattenlåset och den ser ut att vara av plast och hel.
Det enda som gör mig lite fundersam är att den är under vattenytan. Bara en liten del som sticker upp. Ska den inte normalt ligga ovanför ytan?

Golvet i bastun är värre. Mattan gick lätt att dra bort men sedan är det helspikad råspont och ingen lucka eller liknande. Även den nedre laven är helt fast. Verkar som om man måste riva hela bastun för att komma ned till betongplattan.
 
Jag hade en brunn i min källare under ett uppreglat golv. Troligtvis hade förra ägaren proppat i något i den men det hade troligvis kommit upp råttor som hade käkat upp "proppen". Det tog ett tag innan jag hittade var lukten kom ifrån.
Brunnen är numera igengjuten :)
 
Hej prova hälla i lite sprit i brunnen,Brukar kunna hjälpa.
 
lordi skrev:
Jag hade en brunn i min källare under ett uppreglat golv. Troligtvis hade förra ägaren proppat i något i den men det hade troligvis kommit upp råttor som hade käkat upp "proppen". Det tog ett tag innan jag hittade var lukten kom ifrån.
Brunnen är numera igengjuten :)
Det är en tanke...
Det rivs en gammal skola ett kvarter bort med bilning och grävning samtidigt som kommunen håller på med någon slags inventering och är nere och filmar i sina rör här runtomkring. Råttorna är ganska vilsna...
Låt säga att det finns en golvbrunn under bastugolvet bristfälligt pluggad. Råttor har tagit sig upp och gnidit av den kloakbadade pälsen mot undersidan på trägolvet... hua
 
Drog igång basuaggregatet idag bara för att se om det förändrar lukten på något sätt.

Enda resultat hittills: Det luktar bränt damm och avlagringar och jag har fått min nyinstallerade jordfelsbrytare provad. :cool:
 
Hej Testa och ta lite dec.sprit eller handsprit brukar göra ett bra resultat.Problemet med tomma vattenlås är att du får upp lukten från bakterier som ligger i rören om vattenlåset är tomt.
 
Det är ju inte säkert att du behöver riva upp hela golvte för att titta. Det finns relativt billiga inspektionskameror med inbyggd lampa, de har en "svanhals" och du kan trycka ned en sådan genom ett ganska litet hål. Såg en på Jula för typ 300kr.
 
Hur gick det sen?

Jo... Vi tänkte det var lika bra att få övergripande koll på avloppet och beslutade oss att ringa en VVS firma. Försökte först med några större som skulle ha ordentlig inspektionsutrustning (re-lining firmor) De ville inte göra bara en enkel koll utan i så fall en inspektion, offert på åtgärd och om det inte ledde till åtgärd så kostade inspektionen ganska mycket... Det verkade vara upplägget.

Provade då med typen "Nisses rör". Flera tackade nej men en tackade ja och skulle komma "nästa vecka". Kom inte utan vi ringde igen efter ytterligare ett par dagar. Han sköt då upp det ytterligare en vecka. När vi ringde nästa gång mindes han inte riktigt detaljerna. Vi tog det hela en gång till och han förklarade då att det inte var ett jobb som passade honom.. -kul!

Samtidigt som det här pågick avtog faktiskt stanken långsamt. Efter ca 1 månad luktade det inte mer än innan.
Min teori nu är att det kanske var hår eller liknande som fastnat i rören och ruttnade och att lukten "sögs upp" i duschen av den mekaniska frånluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.