Tror inte det är speciellt nyttigt att ha den salten i diskmaskinen, men det är bara en känsla jag har.

Står på min påse att den ej är avsedd för livsmedelsbruk, sen innehåller den 98% NaCl resten är vad? Risk finnns att det är skräp som sätter sig i maskinen :rolleyes:
 
thewolf skrev:
Tror inte det är speciellt nyttigt att ha den salten i diskmaskinen, men det är bara en känsla jag har.

Står på min påse att den ej är avsedd för livsmedelsbruk, sen innehåller den 98% NaCl resten är vad? Risk finnns att det är skräp som sätter sig i maskinen :rolleyes:

99.7% NaCl. Jag letar vidare.
 
Diskmaskinsalt kostar ju 15:- och räcker ett halvår, finns det nån anledning då att chansa?
 
Stefan N skrev:
Diskmaskinsalt kostar ju 15:- och räcker ett halvår, finns det nån anledning då att chansa?
Nej. Men då måste jag sticka till affären. Orkar inte.

Nu har jag kollat.
Allt som är renare än 99,5% går att använda. Dock ej äkta vägsalt då den innehåller gips. Ca 2%.

;)
 
BigGitt skrev:
Allt som är renare än 99,5% går att använda. Dock ej äkta vägsalt då den innehåller gips. Ca 2%.

;)
Aha kanske gipsen är en del av anledningen till vägarna blir så vita?

Fick du fram något varför man har gips i?
 
BigGitt skrev:
Nej. Men då måste jag sticka till affären. Orkar inte.
Men nån gång inom dom närmsta veckorna kanske du kan släpa dig dit? Att köra utan salt några gånger är ju ingen katastrof direkt.
 
thewolf skrev:
Aha kanske gipsen är en del av anledningen till vägarna blir så vita?

Fick du fram något varför man har gips i?
De blandar in gips som bindemedel. Och ja! Därför blir väggarna vita.
Fått veta det idag...
 
BigGitt skrev:
De blandar in gips som bindemedel. Och ja! Därför blir väggarna vita.
Fått veta det idag...

Är det det vita pulvret som lägger sig på mitt garagegolv? Det har jag undrat över kan man säga.
 
Häll vanligt koksalt i maskinen tills du har tid att handla.
 
mycke_nu skrev:
Häll vanligt koksalt i maskinen tills du har tid att handla.
Det är ju det han har. Enligt TS så innehåller ju hans tösalt 99,7% NaCl som är samma sak jag häller på min mat. Frågan är bara vad de sista 0,3% är och om de kan skada maskinen.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Är det det vita pulvret som lägger sig på mitt garagegolv? Det har jag undrat över kan man säga.
Vägarna. Dessvärre blir det betydligt fler missar om man skriver på en liten mobil där man inte ensser skärmen än i en dator.
 
Janus82 skrev:
Det är ju det han har. Enligt TS så innehåller ju hans tösalt 99,7% NaCl som är samma sak jag häller på min mat. Frågan är bara vad de sista 0,3% är och om de kan skada maskinen.
Enligt Biltema är det bara resterna från "destileringen" framställningen av saltet. Medan vägsalt tilsättes gips.

Vanlig salt bör inte köras med. Den är för fin. Och då blir doseringen fel. Vanlig salt som är grov, går det dock att använda.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Är det det vita pulvret som lägger sig på mitt garagegolv? Det har jag undrat över kan man säga.

OCh det vita på garagegolvet är GIPS! JA. Jag ringde och kollade. För din och min skull.

Trodde alltid att det är saltets rester som torkar i vit. Men nej. Det är gipset. Undrar hur det påverkar våra bilar?
 
BigGitt skrev:
Vägarna. Dessvärre blir det betydligt fler missar om man skriver på en liten mobil där man inte ensser skärmen än i en dator.

Jag misstänker nu att en del av saltet följer med min bil in i garaget, och där smälter bort och lämnar gips i pulverform på golvet.

Att du råkat stava fel fick jag kolla flera gånger för att upptäcka, och har inget med min teori att göra;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.