Hej!
Nu har jag fått beställt material och nya fönster till den sida av huset som jag ska byta panel på i år. Tanken är att riva ner den gamla gistna panelen som är idag, tilläggsisolera lite lätt och sen byta fönstren. Konstruktionen idag är träregelstomme, med (troligen) 100mm stenull och 20mm "frigolit", vindpapp och liggande stockpanel.
INGEN luftspalt. Min tanke är att riva ner stockpanelen som är lika fårad som Grand Canyon eller nåt liknande, lägga på 50mm Isover Fasadskiva P31 med allt det medför, dvs. luftspalt och sen på med ny liggande stockpanel.
Men nu är ju frågan: Ska jag regla upp och flytta ut de nya fönstren? Låter jag fönstren sitta kvar där dom är så hamnar dom ju 100mm (50mm skiva, 28mm luftspalt och 22 mm panel ) in i väggen, och det är inte så snyggt. Så tanken var ju att jag reglar upp med 50mm runt fönstren att fästa upp dem i så att de hamnar innanför luftspalten. Då hamnar dom ju "bara" 50 mm in. Idag är fönstren i liv med panelen. Men då slog mig tanken med köldbryggor som bildas runt dem. Fasadskivan har man ju för att eliminera övriga köldbryggor. Men å andra sidan istället så kanske det inte gör så mycket när man ändå fått bort resten? Eller ska man kanske se till att spikläkten som bildar luftspalten inte hamnar precis över reglarna vid fönstren där den löper längs med regeln för att bryta litegranna iallafall?
Hur hade ni tänkt?

MVH
Jari Ivanoff
 
Ja, det beror på vad man värderar högst, funktion eller estetik. Det som talar för att låta fönstren vara en bit indragna i fasden är isoleringssynpunkt (fönstren bör placeras i den "varma" delen av ytterväggen) och att de sitter mer skyddade för slagregn etc.

Det som talar för att flytta ut dem är att det oftast ser snyggare ut och (om man som jag har sidohängda utgående tvåluftsfönster) att de går att öppna mer än 90 grader utan att de slår i nischen.

På stenhus tycker jag det kan se rätt snyggt ut med indragna fönster, där passar det bättre med dessa "skottgluggar" för att framhäva väggens tjocklek, men på trähus ser det inte lika bra ut. Men smaken är som baken...
 
Min grundregler är :)

Trä och eternitfasad: fönstret i liv med fasaden
Tegel, puts, eller annan "stenfasad" så skall fönstret in i fasaden.
 
Rent praktiskt

Fördel med fönstren långt in:
- mindre utvändig kondens
- mindre invändig kondens

Fördel med fönstren långt ut:
- mer plats för persiener/rullgardiner/fönsterbänk osv.

Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
Den här frågan har ju debatterats några gånger. I mitt fall tilläggsislerades och teglades huset för 40 år sedan utan att fönstren flyttades ut. När jag bytte fönster flyttade jag ut dom. Bifogar två bilder (före och efter) som jag tycker i vart falla avgör den estetiska aspekten (även bortsett från att de gamla fönstren var just gamla och dåliga och de nya är i måttbeställa i ek).
 
  • Utan utflyttning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Med utflyttning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
fönster i massiv ek?
får jag fråga priset?
 
synpunkter skrev:
Den här frågan har ju debatterats några gånger. I mitt fall tilläggsislerades och teglades huset för 40 år sedan utan att fönstren flyttades ut. När jag bytte fönster flyttade jag ut dom. Bifogar två bilder (före och efter) som jag tycker i vart falla avgör den estetiska aspekten (även bortsett från att de gamla fönstren var just gamla och dåliga och de nya är i måttbeställa i ek).
Tycker att dom nya sitter "lagomt" mycket infällda.
 
Fönster som är för mycket insjunkna är ju ingen hit, synpunkter nya fönster är ju 100ggr bättre placerade än de gamla.
Håller med Nimajned till 100%

Nimajneb skrev:
Min grundregler är :)

Trä och eternitfasad: fönstret i liv med fasaden
Tegel, puts, eller annan "stenfasad" så skall fönstret in i fasaden.
 
Ja estetisk kan ingen få mig på andra tankar.

SBH: Alla som ser att det är ekfönster tror att jag är galen och/eller miljardär. Miljardär är jag i vart fall inte. Jag kan inte svara på priset på detta fönster exakt, köpte 13 fönster i olika storlekar och en altandörr millimiteranpassade till smygarna för 5 år sedan från ett danskt snickeri och har sedan bytt vartefter "projektet" löpt på (2 kvar idag i garaget...). Vill minnas att jag betalade omkring 110.000 för allt. Tror inte det var dyrare än Elitfönster etc. Jag ville dessutom för allt i världen inte ha nya svenska standardfönster (Elit, SP, Traryd och allt vad dom heter) eftersom karm och framförallt båge på dessa innebär att proportionerna och glasytan blir helt fel till ett gammalt hus, tycker jag. Ett annat krav var att dom skulle sitta som en smäck i smygarna så det ser ut som dom alltid suttit där, dvs. måttanpassade. Jag har en bild i fasaddelen där man ser några fler fönster. Oljar dom vartannat år, tar en dag eller två.
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Ok, jag tror min lösning blir lite mitt emellan. Jag flyttar ut fönstren men inte hela vägen. Dom hamnar innanför luftspalten så blir det typ 5 cm utvändig smyg. Traryd fick lov att sälja fönstren via den lokala handlaren, så att det blir en och samma leverans av virket till panelen och fönstren.
 
Min utvändiga smyg är 45 mm så du vet.
 
Mikael_L
jivanoff skrev:
Ok, jag tror min lösning blir lite mitt emellan. Jag flyttar ut fönstren men inte hela vägen. Dom hamnar innanför luftspalten så blir det typ 5 cm utvändig smyg. Traryd fick lov att sälja fönstren via den lokala handlaren, så att det blir en och samma leverans av virket till panelen och fönstren.
Jag tycker det även har att göra med vilken byggnadsstil det är.

T.ex. ett sådant här hus:

Tycker jag ska ha fönstren helt i liv med fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.