Ibland tänker man för lite när det går fort :-[ .

När tomten skulle fyllas igen efter dräneringen var grävmaskinisten lite för snabb, istället för att lägga ner 2 stycken markrör mellan hus och garage så fick jag bara ner ett 54mm ner i backen. My fault...

Problemet är att jag ska få ut:
* elkabel för 16A
* 1-2 stycken skärmade Cat5e-nätverkskabel (ska visst finnas någon utomhusvariant av det)
* larmkabel

Hur gör jag nu? Vill ogärna gräva upp igen. Det är rätt mycket sten i marken. Kan man putta ner ett flexrör med fördragen nät- och larmkabel tillsammans med elkabeln i markröret; är det tillåtet, alternativt finns det så mycket vaselin i världen så att det räcker för jobbet?
 
Låter inte omöjligt om det inte är lång sträcka....
Hur många meter rör det sig om?
 
Det är en fråga för elektrikerna om man får lägga nåt i samma rör som starkströmmen men annars så behöver du 3 datakablar a ca 8 mm och en kraft på ca 20 mm. Jag får detta till massor av plats. Ja jag tog en datakabel till larmet. Alltid bra med nån extra tåt till telefon eller så....

Är det elmässigt ok så se till att dra igenom en bra draglina tex ett tunt rep först.

Vasselin är bra. Utblandat diskmedel kan vara lika bra. Riktig kabelsmörja är ännu bättre.

I ditt fall skulle jag lägga ut kablarna på backen och tejpa dem på ca 20 cm:s avstånd så att de håller sin inbördes ordning hela vägen. Kom sen ihåg att datakablarnas skärm ska jordas bara. Enligt min uppfattning bara i ena änden dock.

 
Fågelvägen är det 12 meter.

Använda nätverkskabel för larm och telefon?!?! Behöver inte detektorerna 4 trådar och telefonen 2... tja, om jag har rätt borde det ju funka. Ger mig en nätverkskabel över för ev databehov i garaget. Hmmmmm

Då återstår bara frågan om hur tillåtet det är!
 
Hm jag kommer inte på rak arm på nått egentligt förbud för en sån lösning. 2 rör hade varit bättre dock, men som nödlösning tycker iaf jag att den funkar. Se till att det blir en riktig kraftkabel bara.

 
Man får dra kabel med olika spänningar i samma rör, dock måste isoleringen på SAMTLIGA kablar vara godkänd den högsta förekommande spänningen i röret.
Har inte hört att någon Cat5e kabel är godkänd för det!

Detta gäller om man drar kabel med endast grundisolering.

Det får man ju inte göra i markrör så detta är ju inte aktuellt!

Dra VP-slang med FK i för 230/400V är inte godkännt, man måste ha en jordad skärm som skyddar en eventuell framtida grävare!

Drar man EKLK eller EKKJ för 230/400V så kan man dra vad som hels i samma rör (jmf med att lägga olika kabelsorter på stege/ränna)
Där vill man ju separera dom olika mest för att minska störningarna.
 
Det var det jag misstänke. Att EKKJ är oki eftersom den är skyddad i sig självt.

Signalkabel kan man aldrig få för mycket av. Sen är det ett starkt räd från mig att alltid dra så bra signalkabel som möjligt.

Fundera på att ev stoppa i en antennkabel på en gång. Troligen behövs den inte men vill du ha dit den i efterhand blir det inte kul.

Jag har dragit 20 SFTP trådar i ett 40 mm rör så det ska inte vara några problem i dit fall. Bara ta det lugnt mata i ena ändan och dra i andra och smörj ordentligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.