Hur mycket skulle ni betala för en digitalbox som sätts mellan Antenn/Parabol och övriga TV-apparater och som kodar av alla kanaler samtidigt (så länge man betalt för kanalerna och har ett kort), vilket skulle göra att man kan titta på vilka kanaler man vill på hur många TV-apparater som helst och även spela in andra program - alltså, precis som innan digitaliseringen.

En box - alla kanaler överallt.


Bakgrund:
Då Sverige i dagsläget bara har stenåldersboxar till TV:n funderar på att kolla av hur långt övriga världen kommit med digitalboxar. visserligen har de andra standarder, men det borde gå att modifiera. Hitar jag en funderar jag på att modifiera om det går och importera om det finns tillräckligt stor efterfrågan.

Nu gör jag en liten marknadsundesökning: Kan ni tänka er att köpa en sådan box, och hur mycket skulle ni i så fall kunna pröjsa? Motivera gärna era svar.
 
Du behöver definiera alla kanaler. Är ju en viss skillnad på boxers max 40 kanaler och tex canal digitals 150+. Förresten det senare är väl teknikst omöjligt ändå med avseende på tillgänglig frekvensbredd i koaxen.

 
Inte alls

Motiveringen är ...

1) Tiden är ute. För 3 år sedan var detta intressant, men iom att det nu finns boxar med HD, DVD recorders med digital tuner, TV med digital tuner, etc, så har vi redan nu möjlighet att "ha det som innan digitaliseringen". Vad gäller abonemang så finns numera hela huset abbonemang etc.

2) En box som klarar alla kanaler för boxer skulle bli orimligt dyr. Är man beredd att satsa så mycket pengar så vill man definitivt ha bättre signaler och ljud hela vägen. Vem vill plocka ner en digital signal (och snart även HDTV) för att göra om det till vanlig PAL med Mono ljud (bästa fall NICAM stereo) över RF.
 
mats_o skrev:
Du behöver definiera alla kanaler. Är ju en viss skillnad på boxers max 40 kanaler och tex canal digitals 150+. Förresten det senare är väl teknikst omöjligt ändå med avseende på tillgänglig frekvensbredd i koaxen.
En tillräcklig mängd kanaler för att man ska vara nöjd. Vill du ha en siffra...ta 50. Räcker för de flesta. Om det är tekniskt omöjligt vet jag inte. Kanske går det att lösa genom en adapter med annan kabel till boxen?


 
TLovskog skrev:
Inte alls

Motiveringen är ...

1) Tiden är ute. För 3 år sedan var detta intressant, men iom att det nu finns boxar med HD, DVD recorders med digital tuner, TV med digital tuner, etc, så har vi redan nu möjlighet att "ha det som innan digitaliseringen". Vad gäller abonemang så finns numera hela huset abbonemang etc.

2) En box som klarar alla kanaler för boxer skulle bli orimligt dyr. Är man beredd att satsa så mycket pengar så vill man definitivt ha bättre signaler och ljud hela vägen. Vem vill plocka ner en digital signal (och snart även HDTV) för att göra om det till vanlig PAL med Mono ljud (bästa fall NICAM stereo) över RF.
1. Jag har en stor plasma, en Lcd och ett gäng vanliga apparater, de har inga digitala tuners och jag har ingen lust att byta ut dem. Har dina TV-apparater det? Dessutom behöver du ju kort till varje TV. "Hela huset abbonemang" har inte alla leverantörer, och de som har tar ut en ganska saftig summa för att förse hela huset med alla kanaler.

2. Det beror på vad man menar med dyr. Visst är digitalt bättre, men då krävs också flera programkort (eller en box som kopierar och sänder ut kortets info) samt att man måste byta ut tv-apparaterna i hela huset. Det vill jag inte göra på rätt många år. Hur många TV-apparater finns det idag som tar emot signaler digitalt och som har flera fungerande kortplatser, så att de skulle kunna ersätta boxarna? Jag känner inte till en enda
 
Hej,

Detta var iofs MIN motivering till varför JAG inte ville/behövde en dylik box. Det var inte meningen att dissa hela idén.

Dock förstår jag generellt inte varför man skulle skaffa en dyr fin plasma för att använda en RF anslutning till digital boxen. Inte heller ser jag någon större vitts längre med att mota olle i grind och försöka hålla digitaliseringen borta genom en dylik box.

Jag ser igentligen inte någon framtid med att ha kanalväljaren/tunern i TV över huvud taget. Just nu befinner vi oss i en väldig omställning. Det kommer IP tv, sattelit, digital marksänt, HDTV (som kräver helt nya boxar igen) etc. Dagens boxar ger jag ex inte 5-år i livet innan det är helt dags för MPEG4 och HDTV. Därför tycker jag det är en rätt ekonomisk modell att ha tunern utanför.

TV apparater med Boxer (eller igentligen DBS-T) finns det ett par av.

Även om de priser på tilläggsabbonemang som finns idag är högt så tycker JAG att de är ok. Helt klart kommer de sjunka framöver. Om inte så kommer Card sharing tekniken att blomstra.

Min tvekan skall nog dessutom ses med bakgrund till att det blir tekniskt oerhört komplicerat och därför dyrt och frågan är om det inte blir billigare att köpa nya TV apparater med digital mottagare och nya abbonemang. Dessutom blir den stor.

En diskret modulator för stereo borde man kunna klämma ner till kanske 6 cm2 och kostnad 3-4 USD. Det blir 300 cm2 kortyta och 200 USD bara för dessa. Frontend (analogt RF med den igentliga tunern) är ännu större och dyrare. I ett multiplexat system som boxer kanske det räcker med 10st för att ta emot alla kanaler (med lite tillväxtutrymme). För parabol blir det betydligt mer komplicerat ... ytterliggare. Utöver detta behövs en rätt saftid mängd DSP och basband för att hantera 50 kanaler simultant. Där dessutom de flesta bara sänder för döva öron.

Visserligen kan man förvänta sig vissa vinster vid uppskalningen från ett par modulatorer/frontends till 50/10. Å andra sidan kommer du få rätt bra med problem med överhörningar och andra RF bekymmer.

Jag hade tagit 1 box till varje TV ansluten med RGB eller liknande och fått alla funktioner och så bra bild som möjligt, till en billigare peng.

Fast det är JAG det. Idag har jag 3 boxer boxar, LCD projektor utan tuner what so ever och ett gäng andra platta historier samt digital tuner till datorn.
 
Som jag också skrivit i inlägg tidigare, så känns det som att tekniken för boxar inte hänger med i utvecklingen riktigt. Och framför allt prismässigt.

En "folkbox" som förvandlar alla fria digitala kanaler till vanliga gammaldags analoga borde med förväntade försäljningsvolymer enkelt kunna produceras för under 1 000 kr.

 
GoForIt, kontakta mig när du konstruerat en box som avkodar 50 digitala kanaler till analogt simultant, så skall jag köpa den för 1000 kr! :)

Skämt åsido, det är rätt så mycket processorkraft det handlar om för att klara av det, i princip blir det 50 boxar som du bygger ihop i ett skal. Stort lär det bli, och mycket ström lär den dra (dygnet runt om du skall ha kontinuerlig avkodning). Om några år, när Moores lag fått verka, blir det kanske möjligt, men då är det nog HDTV du vill ha, och då krävs ännu mer avkodning :surprised:

Vänd dig istället till TV-operatörerna och kräv att de tar fram vettiga familjelösningar till vettiga priser. Det finns utrustning till rimligt pris som "delar ut" ett kort till husets övriga boxar trådlöst, såvitt jag vet är det inte olagligt. Anledningen till att du inte ser den ute i affärerna är väl att handlarna tjänar mer på att sälja Boxer/Viasat/C+abonnemang.
 
Fast jag tycker nog viasats senaste priser är rätt ok.

299 kr per månad för deras guld abb. 99 kr per månad för samma på box 2 och 49 kr per månad för box 3 och 4. Då ingår fri installation av parabollen (med vissa begränsningar) och 4 boxar.

Väljer man silver abb så är det 179 respektive 79 och 29. 29 kr i månaden extra inklusive själva boxen är rätt ok.
 
GoForIt skrev:
En "folkbox" som förvandlar alla fria digitala kanaler till vanliga gammaldags analoga borde med förväntade försäljningsvolymer enkelt kunna produceras för under 1 000 kr.
Jo, men nu var det ju inte de "fria" kanalerna (eller tvångskanalerna som det borde heta) som vi var ute efter utan just de som kräver abbonemang, och de är betydligt fler. Under 1000 kr för en sådan är inte rimligt.
 
kindvall skrev:
GoForIt, kontakta mig när du konstruerat en box som avkodar 50 digitala kanaler till analogt simultant, så skall jag köpa den för 1000 kr! :)...
Alltså, det jag menade var de fria kanalerna i det Digitala marknätet.
SVT1, SVT2, SVT24 och TV4. (SVT Extra kan de hoppa över, för där sänds väl närmast aldrig något ändå...)
Jag vet att Multiboxen finns, men den har en fullständigt fel kostnadsbild enligt mig.
 
Spix skrev:
Jo, men nu var det ju inte de "fria" kanalerna (eller tvångskanalerna som det borde heta) som vi var ute efter utan just de som kräver abbonemang, och de är betydligt fler. Under 1000 kr för en sådan är inte rimligt.
Kanske inte.
Det jag vill komma till är att volymen på produkten har väldigt stor inverkan på slutpriset per enhet.

Jag tror ju helt klart en del kommer att hända även med denna form av produkter inom de närmaste åren, så det rätta är kanske att ha "lite is i magen"..
 
GoForIt skrev:
Alltså, det jag menade var de fria kanalerna i det Digitala marknätet.
SVT1, SVT2, SVT24 och TV4. (SVT Extra kan de hoppa över, för där sänds väl närmast aldrig något ändå...)
Jag vet att Multiboxen finns, men den har en fullständigt fel kostnadsbild enligt mig.
Har man tillgång till alla roliga digitala kanaler så är det ju inte så jäkla kul med en box som bara avkodar regim-TV. Därför är det nog inte så många som köper en sådan, vilket betyder ett högre pris. En multibox som avkodar motsvarande antal kanaler som man själv väljer hade däremot kunnat sälja riktigt bra.
 
GoForIt skrev:
Kanske inte.
Det jag vill komma till är att volymen på produkten har väldigt stor inverkan på slutpriset per enhet.

Jag tror ju helt klart en del kommer att hända även med denna form av produkter inom de närmaste åren, så det rätta är kanske att ha "lite is i magen"..
Nu har jag några månader kvar innan jag måste invetstera stora summor i ett system som låter mig titta på alla kanaler på alla TV-apparater. Jag har inte tid att ha is i magen, då blir det svart i rutan.
 
Hej!

Måste hålla med TLovskog.
Jag tror inte på idéen.

Det jag tror blir framtidens lösning är en centralt placerad box med ett antal decoders som har HD-inspelning och en rejält tilltagen hårddisk och snabbt ethernetkort.

Boxen styrs sedan från utplacerade "dumma" boxar vars enda uppgift är att styra den centrala boxen, samt ta emot en bild/ljud-stream från den centrala boxen ch visa den på en tillkopplad skärm.

Då har man uppnått en helt digital lösning från sändare till skärm utan att behöva byta de apparater man redan har, med en central inspelningsfunktion.

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.