Finns det ngn med erfarenhet från denna leverantör?
Tittar på denna leverantör men är jäkligt osäker på vem man skall välja av alla.
Gillar deras "lösvirkeidé" och möjligheterna till egen planlösning.
Bra och dåliga erfarenheter efterlyses.
 
Lizzardo
Jag byggde en Fiskarhedenvillan förra året och min erfarenhet av dem är bra.
Iof så har jag inte hört ett ord från Fiskarhedenvillans säljare sedan materialleveransen men det gör inte mig så mycket.
Dock så bör jag väl nämna att jag gjorde väldigt mycket själv och valde egna vvs:are, elektriker osv.

Det är lättare att svara på lite mer precisa frågor ;)
 
P
Byggde en FH-villa 2005. Har haft allvarliga problem med balkongstolpskonstruktionen som efter 3-4 år ruttnar upp inifrån. Inget syns på utsidan förrän det är försent. Rötangreppen är så pass alvarliga att det påverkar konstruktionens bärighet. FH själva besvarar inga frågor i detta ärende utan kommuncierar enbart via FOYEN Advokatfirma. FOYEN Advokatfirma har upplyst mig om att det inte finns några fel som FH ansvar för.Trots denna försäkran kvarstår dock misstanke om brott mot produktsäkerhetslagen eftersom varken FH villan eller FOYEN har besiktigat balkongerna. Det finns dessutom en stort antal liknande fall. Ärendet utreds förnärvarande av boverket, som är tillsynsmyndighet. Ärende nummer 1102-4959/2010. Jag upplever FH som ett bolag med eftersatt säkerhetsarbete. Om det är så allvarligt att det även kan anses olagligt kommer boverkets utredning att klargöra när den väl blir klar. :thumbdown:
 
Vi har också byggt med fiskarhedenvillan och min åsikt är väl att vi har fått ett väldigt bra hus för pengarna men det har varit en lång resa. Vi har gjort mycket själva och anlitat både egna entreprenörer och fh:s. Det tar mycket tid med all planering och att sätta sig in i allt man behöver veta, hade aldrig klarat det utan all hjälp här på byggahus. Vår säljare har ställt upp och varit bra när saker strulat så problem har oftasts löst sig ganska smidigt. Huset är inte riktigt klarännu men jag älskar det. Möjligheten till att göra sin helt egna planlösning utan att betala multum eller vara begränsad till att mestadels följa standard. Högre takhöjd och ryggåstak till en rimlig kostnad. Det är väl det som varit det bästa.
 
  • Gilla
eppeee
  • Laddar…
P
Både Byggankan & Lizzardo hänvisar till FH säljare. FH har inga anställda säljare utan använder sig av handelsagenter. En handelsagent är en oberoende näringsidkare, alltså inte anställd av FH, som förmedlar affärer mellan FH och husköparen. Inget fel med detta men som konsument skall man vara observant. Útfästelser från en handelsagent är inte juridiskt bindande för huvudmannen (FH), inte ens om de är skriftliga. Handelsagenten har inte rätt att ingå avtal för huvudmannens (FH) räkning. Om du bestämmer dig för FH bör du se till att köpavtal och övriga avtal skrivs under av behörig firmatecknare. Vem som är behörig firmatecknare framgår av FH bolagsordning. Det går även att hitta informationen på tex "allabolag.se"
 
Ok. Intressant. Har en del erfarenhet från bygg då jag var hantverkare innan mitt nuvarande arbete men att bygga själv är ju en stor grej.
Fiskarheden har ju en schablon på vad allt kostar såsom snickare, VVS mm. Tjänade du ngt på att ta in hantverkare själv?
 
  • Gilla
Lowika
  • Laddar…
En stor anledning till att vi tog in egna hantverkare var för att vi hade ritat om hela huset och det gick inte att få en offert på det omritade huset utan bara " det tar vi sedan". Så genom att ta in egna offertar så kunde vi bedöma priserna bättre i ett tidigare skede (tog grund, el och vvs via egna hantverkare, stomresning och deras "åtagande 3" via fh:s hantverkare). Och sedan så har vi varit osäkra på vad vi behöver hjälp med så det har varit lite att vi tagit in på småjobb när det behövts och varvat med att göra själva.
 
Ok. Många intressanta svar.
Jag tittar på "briljant" med lite ändringar och ett par rum till (stor familj) och då blir det ju lite ändringar.
Man får ju en schablon på vad allt kostar tex. VVS, el mm. Är det ngn som gjort bättre affärer och tjänat på egna hantverkare.
Villy komma så lindrigt undan och ibland funderar jag på om jag inte ska lämna min planlösning till arkitekt och sen köra entreprenaden själv. FH är ju egentligen ett lösvirkeshus med den skillnaden att det kommer färdigkapat. Är jag ute och cyklar nu eller finns det någon som tänkt och GJORT på detta sätt?
 
P
Det som FH kallar schablonpriser för entreprenad är en känslig fråga. FH samarbetar med ett antal olika entreprenörer. FH vitsordar att inte namge entrprenörerna i sina offerter. Trots det kan de erbjuda entreprenad till fast pris? Ett antal av varandra oberoende näringsidkare som prissamverkar? Visst, man kan kalla det "schablon pris". Man kan också kalla det priskartell.

Att ta in offerter från andra entreprenörer, som icke samarbetar med FH, är en bra strategi. Då blir det konkurrens om uppdraget och det brukar betyda att man inte betalar något överpris. Bekymmret för de entreprenörer som inte samarbetar med FH är att de har icke tillgång till samma information som de FH utvalda entreprenörerna Det blir svårare för dem att uppskatta tids/material åtgång. Troligtvis kan det inte lämmna ett skarpt bud utan måste gardera sig mot osäkerheter. FH har avtal med sina samarbetande entreprenörer. I det avtalet förbinder de sig att rekkomendera/belägga dem.

En god strategi för ett lyckat husköp är att utvärdera de olika husalternativen i två faser. I den första fasen väljer du ut 4 hus alternativ som du tycker är intressanta. Ta in budget offerter och scablonpriser på entreprenad. Utvärdera inte enbart efter pris utan också efter vad som känns mest rätt för dig. Välj sedan ut de två alternativ som du tycker verkar bäst. Nu är det dags att ta in skarpa offerter. Låt husleverantörerna ochså räkna på pris för entreprenaderna. Se till att få separata priser på samtliga entreprenader och försäkra dig om att du kan avropa entreprenaderna efter eget tycke. Jämför omfattningen i entreprenaderna noggrant. Låt bäste man vinna och informera även hustillvarkarna att så är fallet. Priset blir aldrig så bra som när hustillverkare och entreprenör konkurrerar med varandra. Akta dig noga för "det tar vi sen". När du väl valt huvudspår är det svårt att prisförhandla, du kommer att betala för mycket. Se till att alla tillägg och kompletteringar finns med i omfattningen. Beställ inget i egfterhand.

Lycka till!
 
  • Gilla
miavik och 1 till
  • Laddar…
Lizzardo
snucke22 skrev:
Ok. Intressant. Har en del erfarenhet från bygg då jag var hantverkare innan mitt nuvarande arbete men att bygga själv är ju en stor grej.
Fiskarheden har ju en schablon på vad allt kostar såsom snickare, VVS mm. Tjänade du ngt på att ta in hantverkare själv?
Jag vet inte om jag tjänade så mycket på att välja mina egna hantverkare.
Den största anledningen var att jag ville bygga med folk och firmor jag litar på.
Jag är själv hantverkare och har jobbat en hel del ihop med dessa firmor jag valde
 
P
Jag tror att du gjiort helt rätt. Anlitar man de man känner och litar på vet man vad man får. Det kan vara nog så viktigt.
 
Ja så är det nog. Men jag vill ju ändå tro att om man ändå ska anlita egna hantverkare kan man ju "planka" deras hus och få en arkitekt att rita huset och sen försöka anlita egna hantverkare som man känner att bygga huset. Man borde ju komma ifrån Fiskarhedens påslag då -utlägg för arkitekten och lite annat. Är väldigt skeptisk till husföretagen då dom verkar gå i konkurs på löpande band.
Finns det någon som först räknat på en totalentreprenad med Fiskarheden eller annan leverantör och sen valt egen lösning med lösvirkesbygge och egna hantverkare mm?
Har tomt bokad och vill komma igång nu till våren med bygget. Bara så svårt att bestämma mig för vilket sätt jag ska välja.
 
  • Gilla
Excanto
  • Laddar…
re> snucke22,
Också intresserad av hur en egen lösning med lösvirkesbygge skulle se ut, även om det tar betydligt mer tid att kapa själv så kanske man tjänar en avsevärd slant på att inte köpa färdig modellbyggsats från FH?
Får ändå känslan att FH:s hus är tämligen prisvärda.

Jag har två intilliggande tomter idag, varav den ena obebyggd och på den intill ligger ett gammalt torp med läcka i badrummet. Funderar över en mängd alternativ för familjens boende...
Gillar Fiskarhedens hus på papperet. Ska iväg idag och titta på deras utställningshus vråken i Linköping.
 
Viljan att gå från Fiskarheden till att köra helt själv beror nog lite på utgångspunkt. Vi ville från början bygga nyckelfärdigt på totalentreprenad men då gick det inte att få ihop priset med våra krav på planlösning och standard så då fick vi ta Fiskarheden och göra mycket själva. För skulle det vara ett väldigt stort steg att ta om vi skulle kört helt i egen regi.

Om man däremot har som utgångspunkt redan från början att göra så som vi gjorde i slutändan så är ju steget mindre till lösvirke i egen regi. Finns flera trådar på forumet med folk som gjort på det sättet. Först tänkt köra stomrest men sedan räknat på att det är bättre att köra helt själv.
 
P
Om du har ett gammalt torp på en av tomterna så riv det inte för allt i världen. Vi bygger inte hus nu som vi gjorde förr. Fuktskador går att reparera. Aldrig funderat på att bygga nytt i timmer? Kostnaden blir ett bekymmer men man får ett hus som står i 200 år. Timmerhus lämpar sig bra för byggnation i egen regi. När man väl rest timmer stommen, fått på tak och i fönster och dörrar så står huset väl rustat för längre färdigställande tid. Inget ytterpanel som måste upp och målas. Bäst med timmerhus är känslan och den fantastiska innemiljön. Det luktar inte lim, färg och plast utan trä!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.