Skall med låg budget försöka isolera och inreda ett höloft på en lada till ett hemgym.

Höloftet har överdimensionerade takstolar från 1920-tal och sedan en väldigt grov "läkt" som plåten/eterniten är skruvad direkt i. Det finns alltså INGET undertak.

Kan man använda åldersbeständig plast? masonit? asfaboard? som undertak för att skydda takstolsreglarna från eventuell kondens?

Jag vill ju isolera längs korta väggar sedan enbit snedtak och sedan ett platt tak som får en liten kallvind överst.

Att ta ner plåten/eterniten och bygga ett undertak och sedan skruva upp den igen är inget alternativ p.g.a. kostnaden eftersom ytan är så stor.

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få om "nödlösningar" istället för att tvingas montera ett komplett undertak med råspont o.s.v.
 
  • IMG_0020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inget problem, början finns ju redan och isolera går "bra" inifrån, det görs dagligen med alla hus med oinedd övervåning från början.

Ordna bara med kondenskydd och luftspalter enligt konstens alla regler.

Protte
 
Vad är då biligaste och enklaste kondensskyddet? Åldersbeständig plast? Asfaboard? Masonit?
 
S
plasten blir nog billigast.

vad ska ha utrymmet till? förråd eller boende?
 
Tanken är att bygga ett hemgym däruppe. Men om du/ni kollar på bilden var/hur fäster jag plasten? På insidan av "läkten" mellan takstolarna?
 
S
mellan takstolarna
vill du bygga med regler så lite som möjligt?
 
Ja, men om jag sätter plasten mellan takstolarna underifrån skyddas ju inte takstolarna men det kanske inte behövs?
 
S
vill du göra något sån här då?

jäkla fin fin cadcam ritning :D
 
  • något så här.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja men vill ha ca ca 1,5 meter snedtak med för att få lite högre i tak.
 
S
skall du ha det som tränings lokal och så ska det va snyggt??? :)

mer denna lösning? det röda
 
  • något så här.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
hur många maskiner ska du ha?
en multi(rygg,mage,armar,ben)
en rullmatta(springmatta)/ cykel
å fria vikter?

eller vill du bygga i hela utrymmet?
 
Ska bygga på hela utrymmet så det blir ett i princip fullutrustat gym.
Ska va som gula linjerna men lite snedtak från där väggarna slutar dock inte ända upp i nock..
 
S
då förmodar jag att du vill ha behaglig temperatur.
är det jävligt varmt där på vår/sommar?
skall du ju bara isolera gula "väggen" och sedan "nock" väggen.
kan du säga ungefär hur brett och långt det är nu?
 
Det är ganska varmt där på våpr och sommar ja.
Du kan se på denna bild. Blått är var väggarna skall gå och rött är vad jag tänkte isolera. Frågan är var behövs det plast för att förhindra kondens från eternittaket? Endas på "snedtaksdelen"? Eller ska jag ha asfaboard ytterst i väggen som sen fortsätter upp i snedtaket?

Om jag bygger enligt bilden blir användningsbar golvyta ca 20 meter långt och 5,5 meter brett. Sen blir kattvinden längs sidorna på utsidan av vägarna ca 1,5 meter bred.
 
  • något så här.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
skulle satt plast där du isolerar. kan krävas lite extra isolering så du ej får det för varmt på sommaren,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.