Jag har idag pratat med en representant för Hjältevadshus som hävdar att det ingår i feltoleransen att två fönster som sitter precis bredvid varann sitter på olika höjd från golvet. Han hänvisar till HUS AMA och jag vet inte hur jag ska kunna bekräfta detta då jag inte kan hitta det på nätet.

Är det någon som har förslag på hur man ska gå tillväga?
I samband med besittningen blev vi lovade kompensation för detta, men nu hävdar de att de inte ska behöva kompensera oss så vi MÅSTE verifiera detta själva :(
 
Hur stor höjdskillnad är det?
 
ca 1-1,5 cm. Vi har inte mätt upp den eftersom besiktningsmannen slog ner på det direkt och representanten lovade fixa och kompensera.
Inuti syns det inte om man inte vet om det, men på utsidan var skillnaden MYCKET tydlig då fönsterfodren satt dikt an fast på olika höjd :) Det har de fixat nu.
 
+/- 12 mm är det som gäller. Standarden kallas "läge i nivå mellan intilliggande fönster". AMA kostar pengar så du lär inte hitta det på nätet, kolla svensk byggtjänst.
 
Betyder det i ett sådant här fall att ena fönstret kan anses sitta +12 mm och det andra -12 mm? Och, ja, det är ok att skratta åt min kanske dumma fråga. Jag undrar verkligen, på allvar. :p
 
Vet att detta är en gammal tråd, men jag undrar faktiskt också... :)
 
S
tyvärr så får det skilja.

men har man någon stolt i det man bygger eller säljer så rättar men ju till det.
det skall ju se snyggt ut.
 
Redigerat av moderator:
För att missa höjden på så mycket så får man verkligen kasta i fönsterna ! En feltolerans som är alldeles för mycket.
En tolerans på möjligtvis 2-3mm hade möjligen varit acceptabel.
 
S
är ju lite så så med fabrikstillverkade hus. att dom kastar in.
 
Mikael_L
Två fönster bredvid varandra kan ju sitta i två olika husblock från fabriken. Så att det finns en risk för fel är ju uppenbar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.