Jag vill göra en noggrann kostnadskalkyl för ett nybygge och skulle vilja rita upp hela konstruktionen i 3D (jag har idag 2D-handlingar i DWG-format) och undrar vilka alternativ som finns.

Till att börja med är det ytterväggarna jag tänker på, jag vill få med alla lager från panel på utsidan till gips på insidan, resultatet jag önskar i slutändan är t.ex.:
Regel 45x195 600 lpm
Regel 45x70: 400 lpm
Gips 13 mm: 250 m2
Plywood: 12 mm: 250 m2
Glespanel 28x70: 450 lpm
Ångspärr 0,2mm: 300 m2
osv.

Detsamma gäller för tak, grund, osv. Dörrar och fönster vill jag naturligtvis också kunna få in, kanske också viss inredning (sanitet/kök/ventilation/osv).

Jag antar att man vill ha det komponentbaserat (med parametriska komponenter?), men vad finns då för alternativ?

Jag läste något om att Archicad har funktioner för detta, hur är det med Autocad? (Autocad är vad arkitekt/konstruktör har använt - då i 2D, men jag vill ha allt i 3D.
 
CAD i all ära, men skulle det inte gå bättre med papper, penna och sunt förnuft.
Ta exemplet att du ska gipsa en vägg som är 1,3 x 2,4 m så svarar CAD programmet 3,12 m2, jag skulle köpa 2 skivor.

Reglar levereras ofta på fallande längd så där måste man manuellt, subjektiv lägga på en säkerhetsmarginal.

Det program du söker finns men troligen inte lagligt gratis på nätet.

Protte, nejdå inte avig till CAD då jag caddar en hel del kretskort.
 
Visst, det är så jag har börjat - att lägga allt i ett excelark där jag fyller på med de uppgifter jag lätt hittar i mina ritningar.

Problemet är att det är lätt att missa saker, så jag vill ha upp _allt_ i CAD så att jag vet att inget saknas i min kalkyl.

Naturligtvis lägger jag sedan på en säkerhetsmarginal.
 
S
länge sen man höll på med det där. när gick på högskolan ville dom att vi höll på med cadcam( hete väl arkitekt någonting på engelska) i en halvtermin.
tycker du gör ritning och sen skriver ut sen räknar och mäter på ritningen. man ser faktiskt bättre på utskriven ritning än "data" format. det händer att programmet missar vissa detaljer.
 
Tack för rekommendationerna kring annat arbetssätt, men nu är jag ute efter ett verktyg där jag får upp hela helheten, alltså ett CAD-program där jag kan lägga in materialtyper och få listat hur mycket som gått åt.

Det kanske går i Autocad?
 
S
jag har för mig att det går.
du har "vanligt" autocad?
har för mig att typ AutoCAD Architecture är bättre på det.
eventuellt göra olika lager med matriallen. det skall gå med lite fundering.
 
S
spanar här lite.
http://www.autodesk.se/adsk/servlet/pc/index?siteID=440386&id=14819864
AutoCAD® Structural Detailing:

Intelligenta konstruktionsobjekt
Ritningsmallar
Materialdatabaser
Skapa vyer och detaljer automatiskt
Förteckningar och materialuttag <----<
Anpassade ritverktyg
Kompatibilitet med programvara för konstruktionsanalys

jag tittar bara på ritningar numera gör aldrig några
 
Redigerat av moderator:
Varför ska du göra kostnadskalkylen själv?
Är det inte bättre att skicka ritningarna till fem entreprenörer och låta dom räkna på jobbet?

Autocad Revit är det BIM-programet (building information modeling) som är branschstandard, men det är oerhört komplext och kräver att du strukturerar upp hela ditt projekt nogrannt och det kommer ta många timmar av administration innan du kan börja mängda.

Jag hade använt en miniräknare.
Räkna ut materialåtgången för 1 meter yttervägg, 1 meter innervägg etc och multiplicera med måtten, lägg till bjälklag tak, badrum, kök etc och lägg på 20-30% så är du hemma.
Eller räkna bara med ett kvm-pris på ca 20 000 kr...
 
Om Revit är standard beror i hög grad på vem man frågar. Däremot finns det en majoritet som tycker att Archicad är det bästa BIM-programmet.

Använd papper och penna, och rita själva huset i SketchUp genom att ska komponenter.och dupplicera dem. Revit och Archicad har alldeles för brant inlärningskurva för att det ska löna sig. Sedan lär du inte köpa licenserna heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.