Hej

Är helt ny på forumet och även nybliven husägare.

Sitter och planerar ett av sommarens projekt, ett väl isolerat uterum på platta på ca 24m2.

Mina funderationer är vilka partier jag ska välja, vill kunna ha det varmt året om så jag vill höra era erfarenheter av olika fabrikat. Är som sagt rätt ny på det här så alla tipes emottages tacksamt.

Har en granne som har ett uterum från Willab och det verkade vara väldigt fint.

Vill inte att det ska läcka värme som ett såll så det känns rätt viktigt vad man väljer.

tacksam för svar /Ulle

PS: bor i norrbotten
 
Hej

Ingen som har några matnyttiga tips att komma med?

Alla tips emottages tacksamt

/Ulle
 
Jag kan berätta om mitt uterum jag byggde i ifjol.

Hade en befintligt veranda. trallgolv, ca 40cm ovan mark. sandmark. söderläge.
halva fick bli uterum. 3.5 x 5.3m

tak: 32mm kanalplast.
golv: 100mm cellplast imellan reglarna. direkt mot undersidan av trallen. tätat med fogskum.
Skånska byggvaror energi enkelglas. 3.5m skjutbara dörrar, 3.5 + 5.3m skjutbara fönster.
Delen under fönster 50mm cellplast.
Ingen uppvärmning.

taket kostade kring 10' resten av glas och dörrar 22' totalt kostade uterummet kring 37'

När solen börjar lysa på morgonen blir det varmt väldigt snabbt !

I helgen med -6 grader ute var det +25 i uterummet vid kl 14.
Jag kan dricka morgonkaffet där redan vid 10 tiden på helgerna :)

Kommer förmodligen bli extremt varm på sommaren, men har man ju alla fönster/dörrar öppna.

Bor i Umeå.
 
Om du skall ha rummet året runt så måste du nog köpa med bruten köldbrygga.
Aluminiumprofilerna transporterar energi bra, så aluminiumet blir som kylflänsar i uterummet.

Jag har WG50 (inte bruten köldbrygga) , och i julas så värmde jag upp rumet till 20 grader men direkt jag rörde mig i rummet så kände man hur det kom kalla vindpuffar.
 
Här en temperaturlogg från dagen, blå kurvan är utetempen, röda är uterummet. klockan är X axeln och temperaturen Y axeln.

utegivaren var i direkt solljus så den är inte riktigt korrekt. Vi hade 2-3 +grader hela dagen.

innegivaren fick direktsolljus vid kl 13 och tog ett skutt. men fram till kl 12.30 stämmer det nog bra. 20-25 grader :) från 9 - 14.

Vid kl 14 gick solen i moln och då sjönk temperaturen snabbt både ute och inne.
har flyttat på givararna nu så dom blir mera rättvisande under morgondagen(söndag)

Använde logtemp på en laptop och 2st entrådsgivare via serieporten.
/b
 
  • day.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kör med skjutdörrar från Hajom http://www.hajom.com/, tyvärr väldigt dyra, men fantastiskt bra. Klarade första vintern galant, höll + 23 grader i ett isolerat uterum och ökningen för vintern var ca 500kw under nov-feb. Jag har gjutenplatta med klinker + golvvärme.
 
Har kollat på hajom också men verkar lite för dyra. Willab rekomenderade wg62 eller wg 85 för vinterträdgård. nån som har någon erfarenhet av dom?
 
Har samma funderingar.
 
Hej,

Jag har wg62. Jag är jättenöjd med dom och de håller värmen bra om man värmer upp tillfälligt på vintern (jag satt ex där på nyårsafton). Men ska du ha uppvärmt året runt så ska du välja en modell med bättre isolering och brutna köldbryggor.

Mvh Håkan
 
D
Tittade på vikdörrar (4 meter breda) från Willab men tyckte det verkade lite smäckigt och dessutom väldigt obehagligt att gå på golvlisterna. Bestämde mig för att köpa 2st pardörrar (2m breda/st) från Elitfönster istället. Känns betydligt bastantare/hållbarare och skönare tröskel. Ger bättre gångdörrsegenskaper men det blir ju inte 4m oavbruten öppning som vikdörrarna ger.
 
har kollat på vikdörrar men jag vill nog ha skjutpartier ändå.
Någon som har Wg 85?
Vill ha helglas så pardörrar är tyvärr inget alternativ.
 
D
Det var ju helglasade pardörrar jag valde. Tänk på att skjutdörrar alltid lämnar en sektion som inte går att öppna.
 
A
DIY_freak skrev:
Det var ju helglasade pardörrar jag valde. Tänk på att skjutdörrar alltid lämnar en sektion som inte går att öppna.

Har precis samma tankar med 3 st 2m pardörrar. Tycker det verkar vara en bra idé.
Du har inga bilder på ditt bygge så man kan få se hur det ser ut?
 
D
kodrod skrev:
Har precis samma tankar med 3 st 2m pardörrar. Tycker det verkar vara en bra idé.
Du har inga bilder på ditt bygge så man kan få se hur det ser ut?
Tyvärr, dörrarna är beställda men de kommer i slutet av april och snickaren någon gång under juni... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.