Hej, kan någon vänlig själ förklara skillnaden för mig mellan prefab och lösvirkeshus? :-?
 
Bob_the_builder
Det finns alltid olika grader i helvetet, men rent generellt kan man säga att ett prefabhus levereras med färidgspikade väggelement som ställs på en grund. Lösvirkeshuset byggs regel för regel, skiva för skiva.
 
Prefab = prefabricerade element, alltså stora sjok, väggmoduler snickras färdigt i fabrik, körs ut till husbygget och lyfts på grunden och spikas ihop, metoderna varierar men i princip kan ditt hus bli rest och tätt på ett dygn, omfattningen av prefab-metoden kan variera mellan husbyggarna från två delar som sätts ihop till ett färdigt hus, till msssor av delar som tar ett tag att foga samman. Metoden hyllas eftersom delarna byggs inomhus under kontrollerade former, en nackdel kan vara att huset inte får tid att sätta sig, d.v.s att väggarna rör sig så att tapeter spricker, en annan att många tillverkare inte blir så flexibla när det gäller kundanpassade villor utan man får ta de modeller som finns

Lösvirke = traditionellt bygge, det kommer ut ett snickarlag och ett lass med brädor till din tomt och bygger ett hus som kan vara färdigt på en sisådär tre till fyra månader efter att grunden står klar, eller så bygger du det mesta själv och tar på dig ett jobb som kanske tar två år eller mer, kul om man vill och kan, åtminstone verkar det så om man ser till alla inlägg under lösvirke. Tar man en lokal lösvirkesfirma som sin husbyggare kan man rita i princip det hus man vill ha, och dessutom ändra i planlösningen under byggets gång ifall man märker att något mått inte funkar. Lösvirke är som regel mycket billigare än prefab-hus, enplanshus = mycket billigare, hus med våning = något billigare

Har själv valt lösvirkesfirma och tycker jag får mycket mer för pengarna än vid jämförbar standard hos prefab-tillverkare. Men det är jag
 
Tack, tack! då var det som jag trodde! Blir lite fundersam när man hör olika från olika personer. Vårt hus blir ett prefab hus i allafall.  :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.