Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nimajneb skrev:
Varför hittar folk på sina egna försäkringsregler?
Är bilen försäkrad så är den det oberoende vem som kör om något skulle hända. Det finns dock 24 års regeln som kan strula till det med självrisken.
Från Länsförsäkringar:

13. Försäkringen avser endast ditt eget lagliga
ekonomiska intresse som försäkringstagare
och ägare till den försäkrade
egendomen.
Skulle det visa sig att det är någon annan än
du som äger bilen gäller inte egendomsskyddet
och någon ersättning kan inte betalas vid
inträffad skada. Ovanstående gäller dock inte
om denne är din make/registrerad partner eller
sambo, förutsatt att ni är folkbokförda och
bosatta på samma adress



Du kanske inte syftade på mitt inlägg, men om du gjorde det vad är det som du anser vara påhitt?
 
Nimajneb skrev:
Varför hittar folk på sina egna försäkringsregler?
Är bilen försäkrad så är den det oberoende vem som kör om något skulle hända. Det finns dock 24 års regeln som kan strula till det med självrisken.
Alla bolag har som regel att den huvudsakliga brukaren av bilen också ska stå som ägare av bilen och försäkringstagare. Om bilens huvudsakliga brukare inte står som ägare så gäller inte försäkringen. Finns många fall som nekats ersättning p.g.a. dessa fulförsäkringar.
 
Göran.W
Inom samma hushåll så spelar det ingen roll vem som brukar den.
Dock kan man få förhöjd självrisk om någon yngre än 24-25 kör den men det kan man slippa om man betalar högre premie, man kan välja själv hur man vill göra iaf Folksam har det så.
Man kan låna ut bilen med till vem man vill utan att det påverkar försäkringen.

MEN man får inte stå på en bil till någon som inte är skriven på samma adress för bilen ska stå skriven på den som normalt brukar den i detta fallet.
 
Göran.W skrev:
Inom samma hushåll så spelar det ingen roll vem som brukar den.
Dock kan man få förhöjd självrisk om någon yngre än 24-25 kör den men det kan man slippa om man betalar högre premie, man kan välja själv hur man vill göra iaf Folksam har det så.
Man kan låna ut bilen med till vem man vill utan att det påverkar försäkringen.

MEN man får inte stå på en bil till någon som inte är skriven på samma adress för bilen ska stå skriven på den som normalt brukar den i detta fallet.
Du menar att det som står under punkt 13 i försäkringsvillkoret alltså inte stämmer?
 
Göran.W
Vad är det inte som stämmer?
 
Göran.W skrev:
Vad är det inte som stämmer?
Att det visst spelar roll vem som brukar/äger bilen. Det är inte ok att skriva bilen på en förälder om barnet är den huvudsakliga brukaren, oavsett om de bor på samma adress eller inte.
 
Göran.W
Lägger mig platt där men det kan vara svårt för försäkrings bolaget att bevisa vem som är huvud brukare om inte föräldrarna äger 3 bilar för då blir ju en över till barnet.
 
Då tar vi det igen låååååååångsamt.

Ägareren av bilen regleras av vad som står i registreringsbeviset.

Brukar regeln är inget som normalt sett ett försäkringsbolag skulle försöka ge sig in på att försöka motbevisa så länge det rör sig inom familjen.

Naturligtvis finns det en massa luftparagrafer i villkoren men jag tvivlar starkt på att mitt försäkringsbolag skulle försöka ge sig på att försöka bevisa vem som är huvudbrukare av någon av våra bilar ifall något skulle hända..... Speciellt som dom själva föreslagit vilket ägaralternativ som är billigast för oss vilket lett till att vi har ett totalt korsägandet bland bilarna jämfört med huvudbrukaren.
 
Nimajneb skrev:
Då tar vi det igen låååååååångsamt.

Ägareren av bilen regleras av vad som står i registreringsbeviset.

Brukar regeln är inget som normalt sett ett försäkringsbolag skulle försöka ge sig in på att försöka motbevisa så länge det rör sig inom familjen.

Naturligtvis finns det en massa luftparagrafer i villkoren men jag tvivlar starkt på att mitt försäkringsbolag skulle försöka ge sig på att försöka bevisa vem som är huvudbrukare av någon av våra bilar ifall något skulle hända..... Speciellt som dom själva föreslagit vilket ägaralternativ som är billigast för oss vilket lett till att vi har ett totalt korsägandet bland bilarna jämfört med huvudbrukaren.
Jag tycker du har en nedvärderande ton och det trots att jag bevisat med utdrag från försäkringsvillkoren. Det ser snarlikt ut i de flesta försäkringsbolag. Att bolaget undersöker ägarförhållanen förekommer och folk kan nekas ersättning.
Jag förstår inte varför du ställer dig på tvären, det är bara att läsa villkoren för din försäkring så står vad vad som gäller.
 
Nimajneb skrev:
Då tar vi det igen låååååååångsamt.

Ägareren av bilen regleras av vad som står i registreringsbeviset.

Brukar regeln är inget som normalt sett ett försäkringsbolag skulle försöka ge sig in på att försöka motbevisa så länge det rör sig inom familjen.

Naturligtvis finns det en massa luftparagrafer i villkoren men jag tvivlar starkt på att mitt försäkringsbolag skulle försöka ge sig på att försöka bevisa vem som är huvudbrukare av någon av våra bilar ifall något skulle hända..... Speciellt som dom själva föreslagit vilket ägaralternativ som är billigast för oss vilket lett till att vi har ett totalt korsägandet bland bilarna jämfört med huvudbrukaren.
Ägare rent juridiskt är den som står på regbeviset det håller jag med dig om.

I normalfallet är det tveksamt om försäkrat intresse (termen för den som är den huvudsakliga ägaren o brukaren) skulle utredas inom familjen om dessa bor i samma hushåll alltså även barn. Det finns dock flera exempel där man även inom hushållet har jämkat eller ett fåtal gånger nekat skada pga försäkrat intresse. Det beror självklart bland annat på omständigheterna och kostnaderna för skadan kontra för utredningen

Sedan är det i slutändan upp till skadepolicyn satt utav skadechefen - denna kan ändras av många faktorer men beror främst på skadegraden och interna budgetkraven i bolaget. Villkoren finns där för att skapa utrymme till att välja skadepolicy. Att försäkringssäljarna hittar billigare lösningar är inte något som alltid är förknippat med den faktiska skaderegleringen särskilt inte på sikt då policyn kan ändras drastiskt i takt med att skadegraden ökar inom bolaget
 
Intressant detta, undrar vad FB menar med stadigvarande användning?

Jag har tillfälligt (månader, inte år) lånat ut en bil till en av döttrarna (23 år) som bor på annan ort. Inte för att bilen är värd något speciellt, men skulle det bli trassel vid en eventuell skada?
 
mycke_nu skrev:
Intressant detta, undrar vad FB menar med stadigvarande användning?

Jag har tillfälligt (månader, inte år) lånat ut en bil till en av döttrarna (23 år) som bor på annan ort. Inte för att bilen är värd något speciellt, men skulle det bli trassel vid en eventuell skada?
Betvivlar jag, även om jag påtalar villkoren och att det används men detta är i undantagsfall.

Det finns flera aspekter som gör det högst otroligt att det skulle vålla bekymmer för dig

1 Som andra påpekat nekas aldrig trafikförsäkringsskyddet utan endast vagnskadeskyddet

2 Det är inte på något sätt oförenligt med villkoren att låna ut en bil så tolkningen blir svårare med vad som är utlånat och vad som är skenförsäkrat

3 kostnaden för skadeutbetalningen på vagnskadeförsäkringen skall självklart vara betydande för att försäkringsbolaget skall anse det värt att lägga energi på utredning och badwill genom att neka
 
I försäkringsvilkoren står det ägare och den som har ekonomiskt intresse, inte någonstans står det brukare, så att långtidslåna ut kan ju inte vara ett problem. Men när barnen står för fiolerna då får man problem.
 
possum77 skrev:
Det kan ha att göra med vilken bil det är också. Få 50+ kör runt i BMW E36 med tonade rutor och fet stereo. Dessa bilar är dyra att försäkra för 20-åringar så de skrivs ofta på farsan/morsan.
Kanske en och annan pizzabagare ;)
 
Nimajneb skrev:
Varför hittar folk på sina egna försäkringsregler?
Är bilen försäkrad så är den det oberoende vem som kör om något skulle hända. Det finns dock 24 års regeln som kan strula till det med självrisken.
Njae, riktigt så säger inte försäkringsbolagen själva.

Jag googlade lite och hittade bland annat följande utdrag från försäkringsbolagens villkor och hemsidor:

Volvia:
Var och för vem gäller försäkringen
Försäkringen gäller för dig som är försäkringstagare om du är ägare och huvudsaklig brukare av bilen.

Fordförsäkring:
Viktiga begränsningar och föreskrifter:
Försäkringen avser försäkringstagarens intresse. Försäkringen gäller endast om
du är bilens verklige ägare och huvudsaklige brukare.

Folksam:
Min mormor bor utanför stan. Kan jag registrera min bil på henne för att få billigare försäkringspremie?
Svar: Nej, absolut inte! Rent juridiskt gäller försäkringen för ditt ekonomiska intresse som civilrättslig ägare till fordonet. På ren svenska betyder det att du gör dig skyldig till försäkringsbedrägeri och kan bli utan ersättning vid en skada om du låter någon annan stå som ägare och försäkringstagare för din bil.

Salus Ansvar:
Kan jag försäkra min bil på någon annan för att få en billigare försäkring?
Nej. Försäkringen gäller för ditt ekonomiska intresse som civilrättslig ägare till fordonet. Detta innebär att om till exempel en mamma registrerar bilen på sig och försäkrar den trots att det är sonen som egentligen äger bilen så betalas ingen ersättning om bilen exempelvis blir stulen..

IF:
när kan ersättningen minskas eller utebli?
Dessutom ska försäkringstagaren vara samma person som bilens
verklige ägare och huvudsaklige brukare. Detta innebär att du kan
bli utan ersättning om du är registrerad som ägare och har tecknat
försäkring för bilen, trots att du inte äger den.

Porsche Försäkring:
Försäkringen gäller för dig som är försäkringstagare om du är bilens verklige ägare och huvudsaklige brukare. Detta innebär att
du kan bli utan ersättning om du är registrerad som ägare och har tecknat försäkring för bilen, trots att du inte äger den eller
huvudsakligen brukar den.


Dessutom hittade jag en skrift som borde vara intressant att läsa, jag har dock inte läst den ännu då den är på 56 sidor, den är från "Handelshögskolan i Göteborg - Juridiska institutionen"
"En villkorsstudie om försäkrat intresse i motorfordonsförsäkring"
"- vilka konsekvenser får begreppen ”verklig ägare” och ”huvudsaklig brukare”?"

Den finns att läsa på:
http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/22047/1/gupea_2077_22047_1.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.