Givetvis var ju vindpapp tänkt. Stånde panel med lock går bort. Jag gillar inte det, iaf inte på denhär typen av hus.
 
Redigerat:
Vad olika man kan tycka ;). Det sitter på vårt hus ursprungligt (kilsågat) och det är rätt likt ditt.
 
Jag tog en stående brädpanel för given precis som Tvärsnett. Utbuktningen blir förstås knepigare att gömma bakom en spontad finare panel, speciellt om den ska vara liggande. Men en sån panel behöver ju inte vara fel heller. Vårt liggtimmerhus från 1890-tal har faktiskt blandat liggande och stående fasspontpanel. Lite grövre så kallade rödfärgsbräder som alltså är ohyvlade så slamfärgen fäster. Dock har en tidigare ägare tilläggsisolerat och slagit på en locklistpanel utanpå ... Men precis som du är inne på tror jag att det är viktigt att panelen är rätt grov så det inte blir "för fint". Kan nog lätt bli lite för mycket grosshandlarvilla annars vilket inte riktigt verkar stämma med min känsla av området. Samtidigt som man tänker typ av panel bör man också tänka färg. Hyvlad panel betyder ju traditionellt också linoljefärg vilket i sig också ger en finare karaktär. Vet inte om det går att få tag i spontade rödfärgsbräder idag, nog inte alldeles lätt i alla fall skulle jag tro.

Mitt råd är nog att bo i huset under en vinter och känna hur dragigt det är för att kunna säga om vindpapp behövs. Man kan ju också komma långt i att täta mot drag genom att dreva. Att sätta vindpapp och ny panel är ju ändå ett skapligt projekt och jag skulle gissa att det är mycket annat också att ta tag i. Kolla också in hus i närheten vad gäller val av panel och färg.

En radikal lösning på utbuktningen är ju annars att ta till yxan eller motorsågen...
 
Redigerat:
Hej

Har varit ut till kåken en sväng för att kolla lite.
Tog en bättre bild på "utbuktningen" men det är väldigt svårt
att se omfattningen på foton tycker jag.

32990915.jpg

32990690.jpg

Sedan en bild på torpargrunden & anledningen (?) till att huset viker sig lite in mot mitten.

32990693.jpg

Men är det verkligen på grund utav dom rasade stenarna i mitten det lutar? kan det vara så att knuten på vänstra hörnet skjutit upp lite?

32857312.jpg
 
Redigerat:
För er som är nyfiken på huset
Här kommer en bild på gården i sin helhet.

32990902.jpg
 
Tack för fler bilder. Alltid roligt att se mer. Jag kan knappast att se någon utbuktning på bilderna. Tvärtom ser ju timret slätt och fint ut i mina ögon. Om det buktar ut så lite som det ser ut som har jag svårt att tänka mig att det ska kunna betyda något större problem. Går ju förstås att putsa till om det finns någon kant eller så som stycker ut mycket.

Däremot skulle jag göra något åt den där grundstenen som tippat omkull. Det är ju precis vid en knut och det ser allt ut som att det är där det sjunkit. Det bästa är nog att ta dit någon som kan stengrunder och timmerhus som kan göra en riktigt bedömning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.