Hej!
Vi lade nytt tak hösten 2010, ett dubbelfalsat plåttak, samtidigt isolerade vi om vinden med ca. 40 cm träullsisolering. Taket lades på hösten och drog ut på tiden så den första snön hann komma innan taket var klart, när sedan snön rasade på våren märkte vi att det bullrar och låter om taket, såpass mycket att vi inte kan sova om nätterna. Plåtslagarna kontaktades men de hävdade bestämt att inget är fel och att plåttak ska låta. Visst förstår jag att det låter vid regn och hagel, men vid vind och blåst?

Det är nu snart två år sedan och de här ännu inte varit ute och ens tittat på taket, vi har ringt och mejlat åtskilliga gånger. Sist vi pratades vid sa de att de skulle komma ut och sticka in ljudisolerremsor under plåtarna, kan det hjälpa när sådana redan är lagda vid monteringen? Vad är det som kan vara fel, varför låter vårt tak så mycket? Kan tillägga att det tidigare taket var korrugeradplåt med obefintlig isolering, ändå hördes inga ljud alls från det.
 
Ljudisoleringsremsor under ett redan lagt falsat tak? Jag tror han driver med dig. Hur långa är skivorna och vad är det för material? Alu? Zink, stålplåt? Hur ser konstruktionen ut under plåten?
 
Jepp, det är hans förslag och han är helt seriös. Plåtarna är ca. 15-20 m långa, stålplåt, under finns bärläkt, ströläkt och underlagspapp. Det var inte bara plåttaket som lades nytt -10 utan hela takkonstruktionen förnyades, snickarna är mycket duktiga så jag betvivlar att det skulle vara något fel i konstruktionen.
 
S
kan du ta en bild vad för tak det är?
eller vad det heter eller det är själv valsat av plåtslagare
 
Dubbelfalsat plåttak på strö och bärläkt? Du har blivit lurad. Plåt lägger man direkt på underlagspappen med dold infästnining.
Hur är skivorna avslutade vid nock och ränna?
 
Jag ber om ursäkt, inte strö- och bärläkt, den korrekta termen är ju reglar, jag har inte koll på de svenska termerna eftersom jag använder mig av finska i byggsammanhang. Konstruktionen är alltså reglar, vet inte det exakta avståndet dessa emellan, underlagspapp, vindskyddsskivor, luftspalter däremellan. Det här verkar vara det allmänna sättet att bygga i Finland, mer korrekt beskrivning går att finna på kattoliittos hemsida, dock bara på finska. Plåtarna är avslutade med fjärilsfals vid nocken, ingen nockplåt, vid rännan nervikta mot en plåtlist.
 
SBH skrev:
kan du ta en bild vad för tak det är?
eller vad det heter eller det är själv valsat av plåtslagare
Kan försöka ta bild senare. Plåtslagarna falsar detta tak själva, åtminstone påstår vd:n det. Något som gjort mig fundersam är att denna firma i dagarna annonserade om olika plåttakpaket. Där fanns ett som liknade vårt, detta omtalades som ett standardtak medan de hade ett annat paket där det hette att det var ett kvalitestak som är tystare, tätare etc., detta fanns inte när vi beställde plåt utan då sades att all plåt har samma kvalité.
kan nämna att vår plåt är 0,6 mm, kan dessa finnas i så många olika kvalitéer?
 
Jag kan inte släppa det där med reglar, plåt ska ligga direkt på pappen, om du har reglar emellan så måste taket vara buckligt som tusan eller? Tjocklek 0,6 mm är det du ska ha på den falsade plåten alltså korrekt. Språnget låter okej likaså nocken med fjärilsveck är okej. Är du säker på att det är plåten som smäller? Är det spänningar så plåten "bubblar" sig? Hade velat se en bild.
 
Ja, plåten är bucklig som fan, man kan tydligt se hur det bubblar i den när det blåser. Till en början ville vi ju inte tro att det var taket som lät men allt annat är uteslutet. Jag kan inte förstå hur man kan bygga så olika i Sverige och Finland, som jag skrev tidigare är konstruktionen direkt ur "skolboken" för hur det skall vara här. Innebär detta med att det är på reglar och inte direkt på underlagspappen att vi helt enkelt måste stå ut med oljudet?
 
I sverige lägger vi råspont underlagspapp plåt om vi ska ha ett falsat tak, ett falsat tak måste ha ett fast underlag tillskillnad från ett korrugerat som är mycket styvare!Slät plåt har ju ingen styrsel alls i sig, så mycket konstigt dom har reglat under bara.
 
Ja men då är det nog så som du skriver. Kommer in luft under som gör att det låter. Konstigt att de bygger på detta vis på andra sidan sjön. Kan du leta reda på Finlands motsvarighet på AMA plåt. Och läsa om underlag?
 
Uppdatering! Plåtslagarna har varit här idag och tryckt in plåtbitar under plåtarna!?! De sa att detta dämpar ljudet eftersom det spänner upp taket. Är livrädd för att taket och underlagspappen blivit skadat av den här behandlingen. Ska försöka få tag på en bekant som är byggnadsingenjör än ikväll för att höra hans åsikt om det hela. Ska också försöka få hit en annan plåtslagarfirma så de får ta en titt på taket, tyvärr är de så jäkla upptagna.
 
Hela denna resa låter helt knas. Att det kan skilja då mycket på utförande på länder med nästan samma klimat. Har du bilder på taket? Och en reflektion: om de vet att plåtar under plåtar motverkar ditt problem, så kan detta inte vara första gången de råkar ut för det, varför ändrar man inte på utförandet så det inte blir såhär? Konstig lösning är det iaf.
 
Som jag förstått det så är det såhär man bygger i Finland. Man läktar upp taket direkt på takstolarna med ett relativt tätt s-mått. Min uppfattning var dock att man ofta lägger plåten direkt på läkten. Detta förfarande går även att hitta på gamla hus i Stockholm (säkerligen även på annat håll). Enda fördelen som skulle kunna finnas med lösningen är att läkten fungerar som takfallsstege :)

Andra detaljer som skiljer oss åt är att man i Finland ofta diagonalställer diverse hinder på taket, t.ex. diagonalmurade skorstenar. Ett annat exempel är att fyrkantig hängränna är vanligt.
 
Jo, men tycker ändå det är märkligt. Om det är ett problem att det smäler och har sig så ändrar man väl utförande. Det är ju så ama jobbar. Finland borde väl ha samma standard med tanke på likvärdigt klimat.

Off topic men angående diagonala hinder tycker jag det är helt klockrent. Visst det går mer m2 per hinder och är lite bökigare, men du har ett natrurligt fall och slipper bygga fall av brädor och bröte som vi gör. Tumme upp för det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.