O
Byggen på prickad mark, bygglov eller ej kunde fram tills den nya lagen överklagas för tid. som jag förstått det. med den nya så borde det inte vara möjligt, men jag har ingen aning...
 
Odjuret skrev:
Byggen på prickad mark, bygglov eller ej kunde fram tills den nya lagen överklagas för tid. som jag förstått det. med den nya så borde det inte vara möjligt, men jag har ingen aning...
Är inte säker på vad du menar men jag har fått info av en mycket hjälpsam jurist på Villaägarna.

"Genomförandetiden för en detaljplan är minst fem och högst femton år. Planbeslutet anger vilken genomförandetid som gäller. En ändring av detaljplanen under dess genomförandetid kan medföra skyldighet för kommunen att utge ersättning till fastighetsägare som exempelvis pga ändringen förlorar en byggrätt som finns angiven i planen. I Ditt fall är det fråga om en gammal plan där med största sannolikhet genomförandetiden gått ut sedan länge och det torde således inte finnas något skäl för kommunen att av den anledningen motsätta sig en planändring."


Jag har för avsikt att gå vidare och begära en planändring. Kommer att delge forumet resultatet här eftersom jag är ganska säker på att det finns en h-vetes massa onödiga prickar runt om i landet.
Som jag ser det är det är mitt ärende ett förenklat planförfarande

"Förenklat planförfarande för detaljplan som kan användas om planen är av begränsad betydelse, saknar intresse för allmänheten och stämmer överens med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande."

Ibo
 
  • Gilla
Jerfed och 1 till
  • Laddar…
Inagröbo skrev:
Är inte säker på vad du menar men jag har fått info av en mycket hjälpsam jurist på Villaägarna.

"Genomförandetiden för en detaljplan är minst fem och högst femton år. Planbeslutet anger vilken genomförandetid som gäller. En ändring av detaljplanen under dess genomförandetid kan medföra skyldighet för kommunen att utge ersättning till fastighetsägare som exempelvis pga ändringen förlorar en byggrätt som finns angiven i planen. I Ditt fall är det fråga om en gammal plan där med största sannolikhet genomförandetiden gått ut sedan länge och det torde således inte finnas något skäl för kommunen att av den anledningen motsätta sig en planändring."


Jag har för avsikt att gå vidare och begära en planändring. Kommer att delge forumet resultatet här eftersom jag är ganska säker på att det finns en h-vetes massa onödiga prickar runt om i landet.
Som jag ser det är det är mitt ärende ett förenklat planförfarande

"Förenklat planförfarande för detaljplan som kan användas om planen är av begränsad betydelse, saknar intresse för allmänheten och stämmer överens med översiktsplanen och länsstyrelsens granskningsyttrande."

Ibo
Jag tvivlar inte på att du kan få igenom en planändring. Men du får räkna med att betala det själv.
 
Ricken skrev:
Men du får räkna med att betala det själv.
Jo jag vet det, menar du några andra avgifter än dom jag skrev om i #29 ?

Ibo
 
Hemmakatten
Ja, avgiften är enbart till för att kommunen skall ta sig tid och titta igenom och se om de anser att det går att genomföra en planändring. Får du ett ja till svar kommer sedan det stora arbetet som en planeändring medför med hela samrådsbiten bl.a. Planförändringen kostar som jag skrev i mitt förra inlägg säkert en 100-200'. Ett förenklat planärende lite mindre pengar.
 
Jag har efter ett samtal med en tjänsteman på kommunen dragit tillbaka min ansökan. Hon berättade om resultatet vid en liknande ansökan.

Mellan raderna kan man läsa:
Du må ha all rätt i världen till en planändring av din tomt men kommunen kommer inte att peta i någon enskild ansökan med mindre att kommunalt VA dras in i området.

Det känns skönt att man är väl omhändertagen av de styrande i kommunen :mad:



Hemmakatten skrev:
Planförändringen kostar som jag skrev i mitt förra inlägg säkert en 100-200'. Ett förenklat planärende lite mindre pengar.
Helt rätt. Att få en prislapp på ärendet innan är desutom helt omöjligt.

Ibo
 
Inagröbo skrev:
Jag har efter ett samtal med en tjänsteman på kommunen dragit tillbaka min ansökan. Hon berättade om resultatet vid en liknande ansökan.

Mellan raderna kan man läsa:
Du må ha all rätt i världen till en planändring av din tomt men kommunen kommer inte att peta i någon enskild ansökan med mindre att kommunalt VA dras in i området.

Det känns skönt att man är väl omhändertagen av de styrande i kommunen :mad:




Helt rätt. Att få en prislapp på ärendet innan är desutom helt omöjligt.

Ibo
Visst kan du få ett pris. Begär in lite priser från konsultfirmor. Kommunen är inte dom ända som gör detaljplaner.

Men du ska ändå veta att du kommer få betala kommunen för utställning o kommunicering med sakägare.
 
Ricken skrev:
Men du ska ändå veta att du kommer få betala kommunen för utställning o kommunicering med sakägare.
Tyvärr verkar det som att vår kommun har en egen outtalad agenda vid den här typen av ärenden. Ett planbesked kan ge ett avslag som förvisso ska motiveras med som inte kan överklagas.


Men bara summorna i sig är avskräckade för dom flesta dödliga:

Planbesked 8560:-

Planändring ca 100.000

Nybyggnadskarta ca 10.000

Bygglov ca 30.000

150.000 kronor som kommunen pungar dig på innan du kan ta ett enda spadtag. Det är helt vansiniga pengar för en vanlig knegare.

Ibo
 
Kan du inte få bygglov i trots avvikelse från detaljplan? Vi har en gammal detaljplan i det område vi bor i nu och det är få hus som faktiskt följer den. Vi fick bygglov på utbyggnad trots avvikelse, det enda som skedde var att bygglovet blev marginellt dyrare och behövde få grannars underskrift samt var uppe i nämnden. Men det gick rätt smidigt ändå.

När du nu har grannar som redan avviker från planen så skulle jag absolut börja i den ändan.
 
Ricken skrev:
Visst kan du få ett pris. Begär in lite priser från konsultfirmor. Kommunen är inte dom ända som gör detaljplaner.
Nu hittar du väl på ändå. Kommunerna har planmonopol i Sverige! Däremot är det sant att alla kommuner inte har kapacitet själva för att ta fram nya planer, utan använder sig av konsulter.
 
b8q skrev:
Nu hittar du väl på ändå. Kommunerna har planmonopol i Sverige! Däremot är det sant att alla kommuner inte har kapacitet själva för att ta fram nya planer, utan använder sig av konsulter.
Kommunen är det beslutande organet, men det måste inte nödvändigtvis vara dom som tar fram planen. Det finns ju en anledning till att bl.a sweco har planarkitekter anställda.
 
Inagröbo skrev:
Men bara summorna i sig är avskräckade för dom flesta dödliga:

Planbesked 8560:-

Planändring ca 100.000

Nybyggnadskarta ca 10.000

Bygglov ca 30.000

150.000 kronor som kommunen pungar dig på innan du kan ta ett enda spadtag. Det är helt vansiniga pengar för en vanlig knegare.

Ibo
Det kostar så klart att ta fram en detaljplan. Det blir dyrt, men vem skulle betala om inte den som beställer arbetet?
 
haavard skrev:
Det kostar så klart att ta fram en detaljplan. Det blir dyrt, men vem skulle betala om inte den som beställer arbetet?
Ja, alternativet är ju att kommunen betalar det hela, o då är det ju alltså dina övriga kommuninnvånare som får betala åt dig.
 
Jag anser det är feltänk från början.

Jag förstår tanken när det handlar om större projekt och det t.ex. ska byggas upp ett nytt bostadsområde. Då handlar det också om stora byggare som till exempel Skanska, eller Peab.

En ändring som denna handlar om några prickar utan någon funktion på min tomt och möjligheten att bygga hus med befintlig byggrätt. Att ta bort den prickmarken drabbar inte någon annan och förorsakar inga kostnader för kommunen.

Det ska inte behövas några större utredningar (och kostnader) överhuvudtaget.

Ibo
 
Inagröbo skrev:
Jag anser det är feltänk från början.

Jag förstår tanken när det handlar om större projekt och det t.ex. ska byggas upp ett nytt bostadsområde. Då handlar det också om stora byggare som till exempel Skanska, eller Peab.

En ändring som denna handlar om några prickar utan någon funktion på min tomt och möjligheten att bygga hus med befintlig byggrätt. Att ta bort den prickmarken drabbar inte någon annan och förorsakar inga kostnader för kommunen.

Det ska inte behövas några större utredningar (och kostnader) överhuvudtaget.

Ibo
Ja, det är ju alltid enkelt o bara se det ur sitt eget perspektiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.