Hej Klicka... Nu vet jag inte vad den där centrumgrejen heter..... men kan du inte bara köpa ett borr avsett för att göra karmskruvshål ?? Det är ett stort borr med ett centrumborr.
Det finns att köpa på dom flesta byggmarknader eller biltema.
Jag var tvungen att ha ett sådant då mina karmar ej hade genomborrade hål helt och hållet.
 
14 mm träborr (den platta) funkar för att borra upp hål samt markera var karmskruven skall sitta i trästomme. Kör lågt varvtal i skruvdragaren vid markering.




---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?ueel5g
 
Det du söker är en induprog karmfixtur. Den är avsedd till att fixera karmen temporärt tills du fäst den med karmskruv.
 
Han i filmen använder dem fel, de kommer i set om 4 st. De är inte till för att markera var karmskruven skall sitta (fast de gör det också) utan för att fixera karmen temporärt innan skruvning. Man lyfter i fönstret och sätter det var man vill ha det, sen dubbar man fast det med verktyget. Nu sitter fönstret säkert och man behöver bara vara en man kvar för att skruva fast det. Man byter ut dubben mot skruv en och en. Har monterat ca 8000 fönster med denna metoden.
 
Matti_75 skrev:
Det du söker är en induprog karmfixtur. Den är avsedd till att fixera karmen temporärt tills du fäst den med karmskruv.
Jag var tvungen att läsa på hos Essve för att fatta hur dom tänkt att man ska använda den. Har monterat alla dörrar och fönster här i huset med Induproggar och har aldrig känt något behov av mer fixering än vad hylsan själv ger. Tycker det är en av de stora vinsterna med hylsan, att man inte behöver fixera ytterligare.
 
S
det går ju snabbara med vanliga karmskruv.
skall sätta stora partier är "stöden" perfekta.

karmhylsorna fungerar ju bra men ogillar dom till dörrar och fönster just för att det tar längre tid.

men karmhylsorna är perfekta till karmar i aluminium.
 
Hylsor är stadiga men tar alldeles för lång tid.
 
....fast inte för lång tid för den som renoverar sitt eget hus. Det är nog så att för de flesta GDS-fönsterbytare så sparar hylsorna tid.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.