Våren börjar närma sig och vi börjar planera för att bygga ett växthus. Valet stod först i att bygga med tryckt virke men det känns lite sådär att odla saker i något som är byggt på detta, även om det säkert är väldigt lite av giftet som kommer ner i marken och in i växterna. Jag ringde ett sågverk vi har en bit bort och han rek då sibirisk lärk vilket han sålt till flera andra som skulle bygga växthus.

Vi vill inte måla utan behålla naturliga färgen i träet och som glas hade vi tänkt begagnade växthusglas för att hålla ner kostnaderna. Växthuset vill vi göra rel stort så säkerhetsglas liknande classicums blir för dyrt.

Jag har lite problem med hur jag ska fästa glasen. Jag vill ju inte kitta då det nog inte blir så snyggt då växthuset inte ska målas. Ett sätt är att använda lister och spröjs som övre glas får vila på. Det ska vara rel enkelt att byta glas i framtiden.

Gör jag fel som väljer lärk istället för tryckt virke? Är risken kanske överdriven med giftet?

Hela rasket ska ställas på en murad grund.
 
Ingen som har några tankar kring detta?
Växthuset är tänkt att bli ca 3x6 m, ha murad grund, stomme av stående spröjs i 45-x70 mm lärk.
Jag är då lite osäker på hur växthusglasen ska fästas på bästa sätt. Andra har tydligen monterat dem med liggande spröjs och lister utanpå men med tätningslister emellan för att inte riskera att glassen skallrar. Finns det annars något kitt som går i ton med lärken som skulle kunna användas istället? Hur hade ni valt att göra?
 
Jag tror att lärk är toppen, möjligtvis hårt, svårbearbetat och kanske dyrt? Här hittade jag en som gör växthus i lärk, du kanske kan ringa dem och höra hur det är som material http://www.alvros.se/info.php?subpage=ekologiskt_vaxthus

I vårt växthus är fönstren fästa så här, med en gummilist emellan. Skallrar inte.
 
  • fonsterfastning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack den sidan har jag läst om tidigare. Han bygger på beställning och är nog inte så intresserade av lämna ut ritningar :) Tycker dock att något av husen på bilderna verkar ha glas typ äldre växthusglas men går inte se hur han fäst dessa.
 
Säg inte det. Han borde väl i alla fall svara på frågan hur han fäster fönsterrutorna.
 
I tv-serien "100% bonde" byggde han av ek
 
Jag håller fortfarande på att skissa på det vi ska bygga. Förhoppningsvis kan jag börja göra grunderna i vinter för att få upp det under nästa vår.

Virket har jag inte bestämt än, men har läst att man kan egentligen bygga med vilken sort som helst. Visst vore det coolt att göra det med lärk, men gran eller "riktig" furu skall funka också. Kommer nog måla det med linolja med lite pigment i kanske..

Min tanke först var att göra växthuset med stora fönster, men efter ett snack med glasmästaren där han rekommenderade att välja "växthusglas" 61x61cm för kostnadens skull så blir det nog det. Vi vill också att det skall se "äldre" ut och då använde man mindre glas.

Jag planerade att göra "fönster" som fästes i en ram, ungefär som att sätta in vanliga fönsterkarmar. Göra ett fönster där jag sätter in 6 st fönsterglas i en karm som jag sedan sätter fast i växthus-skelettet.
Tänkte fästa fönstren med kitt men att de "överlappar" någon bit på varandra.

Samtliga bitar bygger på olika normalstorlekar, 45x45, 45x70 och lite grövre..

Lägger med lite olika skisser på olika versioner av växthuset. Det som det lurar åt mest är bild3 men med fönstren från bild 6-7..
 
  • Växthus nya trä 3.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växthus nya trä 4.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växthus nya trä 4,5.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växthus nya trä 4,6.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växthus nya trä 5.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växthus nya trä 6.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växthus nya trä 7.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fina ritningar! Vilket program använder du till det?

Jag hade definitivt valt lärk till stommen. Det håller hur länge som helst!
 
De är gjorda i Sketchup.

Mmm, lärk låter lockande. :)
Vilket träslag brukar användas i vanliga fönster? Var det samma på 30-40-talet?
 
Furu är väl vanligast genom åren.
 
Det ser bra ut jackt.
Jag bifogar lite bilder på hur jag tänkt mitt bygge. Ritningen är dock inte helt klar då jag inte bestämt än hur jag ska lösa allt. Jag var ett tag inne på samma typ som jackt med en "farstu" som ingång för att föra växthuset mer tåligt mot blåst. Tycker inte det passar in i övrigt hos oss så jag skippade denna utbyggnad.

Jag har stött på två problem. Jag har två olika modeller av gavlar och skulle jag välja den som är närmast på första bilden så möter inte närmaste takspröjsen hammarbandet på ett bra sätt. Hur löser jag det?

Bild tre visar problemet med hur de stående spröjsen möter spröjset i taket. Är det bara att göra det som jag ritat på bilden?

Har läst någonstans att man inte kittar hela delen av rutan i växthus. Minns inte riktigt om det är nederdelen man skippar. Stämmer detta och varför gör man så? Vilken del skippar man?

Vad tror ni om att kitta fast glasen även om vi ska låta lärken förbli naturfärgad? Kommer man störa sig på färgen från kittet? Jag hade tänkt använda laseal men vet inte om beige eller grå passar bäst? Någon som vet?
 
  • växthus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gavel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nock.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bobbafettnow
  • Laddar…
Vad har du för sidohöjd? Tror man bör ha "hammarband" runt om för att få stabilitet. Jag kommer ha 2 m så jag får in dörren under hammarbandet.

Det blir även rätt dyra glas om du skall ha hela som blir så höga och samtidigt skurna.

Jag har valt att använda dubbla reglar längst ut på kanterna så jag får ordentligt med plats för allt. Försökte ta några bilder, hoppas det framkommer.. :)

Glasen skall egentligen vara lite bågade så att kondensvattnet rinner mot mitten av glaset och på så sätt skall karmen hålla längre, så längst ner bör man lämna liten springa så vattnet kan rinna ut..
 
  • bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan Arkitekten Engström
  • Laddar…
Min ritning är inte klar utan jag kommer även ha liggande spröjs. Två rader med glas på sidorna och tre på taket. Bärlina (heter denna så?) i nock mm kommer också till.

Jag har också funderat kring hammarband runt om för att få till en stadig konstruktion.

Hur har du tänkt fästa dina glas? Jag kommer antagligen köra på vanliga 480x600 från nermonterade växthus.
 
Har de sista bilderna på en annan dator, men min tanke är att göra ramar med 2 rader x 3 fönster i varje, där fönstren överlappar varandra med 1cm. Fäster glasen i sidan och högst upp. Lämnar en springa på någon mm mellan fönstren och en glipa längst ner så vattnet rinner ut.. De två undre bilderna i förra inlägg visar det lite..

Vill ha så stora "fönsterpartier" som möjligt och som jag skrev tidigare har glasmästaren billiga glas på 61x61cm så den storleken får det bli, men har även haft tankar på 1/3 "råglas", alltså använda ett stort glasark till tre fönster, på så sätt blir det inget spill hos glasmästaren och det skulle bli hyffsat pris också enligt honom.. (Bilderna ovan bygger på 1/3 glas tanken.)
 
  • Gilla
thomasek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.