Hej.

Har en ganska så nybyggd gästtoalett i nära anslutning till vardagsrummet. Problemet är att akustiken är utmärkt på toaletten, så alla i vardagsrummet får vara med om toalett-upplevelsen.

Jag har sökt på detta men inte hittat något bra svar, så:

Hur får man till att ljudisolera gästtoaletten?

Att skaffa en massiv innerdörr hjälper inte så mycket om den inte sluter tätt, och sluter det tätt så får jag inte in någon luft till toaletten. Det sitter en pax-fläkt som går på separat strömbrytare med timer inne på toaletten.

Finns det ljudisolerade innerdörrar med ventilation? Eller små ljudisolerade tillluftsdon som klarar att ljudisolera på den korta vägen in genom innerväggen (ca 8-10 cm)

mvh
Johan
 
En toalett har nästan alltid "bra" akustik beroende på kala väggar som fortplantar ljudet istället för att dämpa det vilket som i ditt fall kan vara irriterande och ibland pinsamt.
Du behöver ett ljuddämpande överluftsdon som du sätter t.ex ovanför dörren. Det finns runda/rektangulära beroende på hur stort luftflöda du behöver, t.ex:

Runt:
http://www.klimatbyran.se/web/OLR.aspx

Rektangulärt:
http://www.klimatbyran.se/web/OLSA.aspx

Sedan kan du täta eller byta ut dörren så att ljud inte fortplantar sig den vägen.

Skulle detta inte vara tillräckligt kan man även sänka/pendla ner taket och sätta ljudisolerande plattor/innertak som också dämpar ljudet.

När du byggde toaletten, satte du upp nya innerväggar och isolerade du dem ?
 
Vi köpte huset för ca 2 år sedan och då var toaletten redan byggd, så jag vet inte om innerväggarna är isolerade, men det skall jag ta reda på i veckan (prata med snickaren som var här).

Det sitter gips på utsidan och kakel på insidan. OM det skulle vara tomt där in imellan så är det väl att riva ytterväggen som gäller för att få på mer isolering. Jag tror dock att jag kan komma långt genom att bara få dörren stängd. Stor springa i nederkant nu
.
Gästtoaletten i sig är nästan ett akustiskt underverk: den är byggd väldigt kompakt, ca 1.2x1.0 meter, med dörr i ena hörnet (avfasning av hörnet) och toaletten i motstående hörn. Jag kan tänka mig att högtalare konstrueras ungefär på samma sätt, alla ljud förstärks.

De donen ser mycket intressanta ut, men jag kommer nog att placera dem (om det fungerar) i nederkant på en annan vägg för att få bättre "luktutsug" då paxfläkten sitter högt.
 
Vill du kosta på så går det att blåsa in fiberisolering i väggen.Man fräser ur 80 mm hål i överkant i varje regelfack och blåser in genom en slang som isoleraren har med sig. Nån större skillnad på utbyteseffektivitet om överluften kommer in ovan dörr eller under märks inte.
 
exerg skrev:
Vill du kosta på så går det att blåsa in fiberisolering i väggen.Man fräser ur 80 mm hål i överkant i varje regelfack och blåser in genom en slang som isoleraren har med sig. Nån större skillnad på utbyteseffektivitet om överluften kommer in ovan dörr eller under märks inte.
En enklare variant, 15mm hål och fylla med fogskum? Eller är det bara onödigt kladd utan effekt?
 
Fogskum tror jag inte skulle funka, isåfall måste man ha en lång slang och börja nerifrån golvet och trycka in skum medans man sakta drar upp slangen. Du har ingen kontroll egentligen om hur mycket som fylls och det blir nog lätt luftblåsor och ställen där den inte fyller upp.
Fogskum expanderar visserligen, men jag tror att du har svårt att fylla väggen. Är det då kortlingar i väggen (troligtvis) så måste du göra många hål för att fylla upp alla tomrum.

Om du knackar på väggen, "ekar" det och låter ihåligt eller dör ljudet direkt ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.