Vet väldigt lite om golvvärme men här på forumet har jag förstått att men när man lägger vattenburen golvvärme lägger slangarna i spårade golvspånskivor (+plåtar). Någon pratade om att man kunde fräsa spåren själv för att spara pengar. Under plastmattan i vårat kök ligger redan spånskivor. Kan man göra spår i dessa utan att ta upp dom? (Skulle ju spara både jobb o pengar). Dessutom borde väl rotavdraget gälla om man låter en hantverkare göra det på plats!?
 
En som är van att jobba med fräs och jiggar, kan nog fixa det där så att det blir "korrekta spår". Men ska du inte gjuta något ovanpå, behövs verkligen spridningsplåtarna och då krävs det att spåren passar. Inte omöjligt, men troligen svårt.

Vad ska du lägga för golv ovanpå?

Jo, visst kan du ROTa det.
 
S
finns andra lösningar. vad skall du ha för golv sedan?
 
Ovanpå blir det nog Marmoleum klickgolv (linoleum alltså). Har varit inne på att ha en "kickspace" men är lite rädd att den ska höras så just nu går funderingarna mot golvvärme.
 
Är lite osäker på hur isoleringen ser ut under golvet så någon skiva måste kanske ändå upp. Alternativt får vi väl krypa in under o kolla :)
 
S
kolla isolering först.
 
Går att fräsa och fräsar finns att hyra dock kan man inte räkna med att golvet har bärighet sedan.

De flesta härikring kör glespanel, plåtar sen kan man köra klick rakt ovanpå om man vill, billigt och bra.
 
OM du ska fräsa så fräs tvärs reglarna för att behålla skivans bärighet.


/Vojma
 
Har nyss fräst ut spår för 17mm slang i ett mindre rum, ca 50 meter spår med cc20 och jag är förvånad över hur enkelt det var. Har en grön bosch och hade en bra grovdammsugare dammsugare kopplad och det dammade knappt alls (men påsen blev full fort :)).

Kan inte riktigt förstå resonemanger att glespanel skulle bli stadigare även om jag själv lagt det på andra ställen då det går fort och är prisvärt för gör man som vojma säger och fräser tvärs reglarna så borde det knappast bli sämre än gles tvärs reglarna.

Mitt tillvägagångssätt var att jag skruvade en rätskiva som stöd vid längsgående spår och vid vändningarna så borrade jag ett litet hål, borrade det 10cm - radien på frässtålet från kanten på spåret, för som passade för medföljade jigg (eller vad det nu kan heta). Gick smidigt och bra och mina 50m tog två kvällar á 2 timmar i anspråk.

/Andreas
 
S
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.