En frånluftskanal i badrummet som är dimensionerad att ventilera hela huset 150kvm dånar högljutt. Kanalen är 125mm och tills vidare helt öppen utan galler eller frånluftsdon, endast en enkel konsol med aliminiumrör på vinden. Allt oljud kommer bara från luftsuget i badrummet.

Uttaget sitter i taket ca 50mm från väggen. Finns det något ljuddämpande frånluftsdon som passar ?
 
Nja. Denna skulle kunna funka för att få ut de 52l/s du behöver få ut beroende på vilken fläkt du har som sitter och suger., men högst tveksamt att det kommer bli tyst.
http://www.flaktwoods.se/dokumentation/260e03d1-bd99-4337-b092-36edcdf2442a
Jag hade nog försökt att sätta en ljuddämpare innan för att få ner fläktljudet som förmodligen är det som stör dig. Sen kan jag nog ha synpunkter på att du tar all frånluft i badrummet, men det är en annan fråga som innefattar lite ny kanaldragning och dylikt.
 
Fläkten är Östberg CK 125 C. Det finns inget brumljud i badrummet, det låter som starkt luftsus.

Jag visste inte att dom där vanliga frånlultsventilerna har den ljuddämpande effekten, jag provar först med en sådan, sedan kompletterar ev med ljuddämpare i kanalen om jag inte är nöjd.

Finns det någon annan anledning att ha flera frånluftsuttag förutom att fördela ljudnivån ? Huset har överluft så all luft kan passera badrummet.

Ett förråd hade ju varit bra att ta frånluft från också, men det finns inga förråd på övre planet.
 
Om det är åtkomligt så borde det vara läge att gå upp i kanaldimension.
 
Helt rätt, det är nog lufthastigheten som skapar ljudet. Mindre roligt att köpa nytt och börja om.

Frånluftuttaget ut ur huset är trångaste passsagen, ett ventilgaller 10x10cm med smala spalter. Kan det vara luftmotståndet i fläkten som ökar ljudjuvån i kanalen. Jag ska testa att leda luften rakt ut i vinden som ett prov.

Det hörs inget oljud i överluften in till badrummet trots att luftspalterna inte är större än frånluftskanalen.
 
Det behövs inte mycket motstånd på utblåssidan för att en fläkt skall ge ifrån sig ljud, oftast räcker det med ett igensatt filter eller ett underdimensionerat galler. Likaså brukar fläkten lätt varva upp om den stöter på mottryck och inte får tillräckligt flöde. Som du skriver tror jag att ventilen är boven i dramat. Dimensionera gallret så stort som möjligt för att få ner lufthastigheten och mottryck.
 
Ta bort gallret på utblåssidan är gjort, ingen större skillnad på ljudnivån men luftflödet har säkert ökat.

Frånluftsventil enl Tjoa fast en "Flexit" sänkte ljudnivån märkbart. Jag får vara nöjd med detta.:) Tack !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.