Vi kommer allt längre i vår köksplanering men har "kört fast" vad gäller golvet. Vi bor i ett 20-talshus och vi tänker oss ett "platsbyggt" kök i vitt, vitt 7,5 x 15 cm kakel i halvförband med grå fogar, spis i grafitgrått/rostfritt (Ilve), bänkskivor i grafit (en slags lavasten som skall vara väldigt tålig), blandare, handtag etc i rostfritt och helintegrerade vitvaror frånsett då spis, fläkt och micro. Golvet däremot är riktigt svårt. Vi har trägolv i de rum som angränsar till köket (plank i fur resp. vitvaxad ek) och det vi funderar på är:

* Fiskbensmönstrad stavparkett (vitvaxad)
* klinkers i vitt/grått (rutigt)
* mönstrat betong alternativt cementklinkers i grått/vitt

Vi är medvetna om att stavparkett kanske inte är det smartaste i ett kök men samtidigt har vi hört att klinkers kan spricka/man kan slå ut flisor om man tappar något på det och det låter ju inte idealiskt heller. Vad hade ni valt av ovanstående och varför?
 
Det ska nog väldigt mycket till för att klinkers ska spricka / gå ur en flisa. Men visst, tappar du en gjutjärnspanna med nån spetsig del först så kan det såklart hända. I praktiken tror jag det är extremt ovanligt, i ett kök går det ju dessutom att byta en klinkersplatta utan större problem (inget tätskikt som skadas).

Ett trägolv är ju oerhört mycket känsligare, samt att det är väldigt känsligt mot vatten.


Jag hade valt klinker, ingen tvekan, hade dock valt golvvärme för komfortens skull.
 
vectrex skrev:
Det ska nog väldigt mycket till för att klinkers ska spricka / gå ur en flisa. Men visst, tappar du en gjutjärnspanna med nån spetsig del först så kan det såklart hända. I praktiken tror jag det är extremt ovanligt, i ett kök går det ju dessutom att byta en klinkersplatta utan större problem (inget tätskikt som skadas).

Ett trägolv är ju oerhört mycket känsligare, samt att det är väldigt känsligt mot vatten.


Jag hade valt klinker, ingen tvekan, hade dock valt golvvärme för komfortens skull.
Tack för (snabbt) svar! Vi kommer att ha vattenburen värme då vi måste ta bort de element vi har idag för att kunna få den kökslayout vi vill.
 
Jag skulle utan tvekan välja klinker! (Det jag skulle kunna tänka mej att sätta i mitt eget kök är rutigt marmoleum, det skulle passa jättebra i mitt 50-tals kök :) )
 
Moki skrev:
Jag skulle utan tvekan välja klinker! (Det jag skulle kunna tänka mej att sätta i mitt eget kök är rutigt marmoleum, det skulle passa jättebra i mitt 50-tals kök :) )
Rutigt golv känns helrätt i ett 50-talskök tycker jag. Frågan är om det passar lika bra i ett 20-talshus? Jag är just nu inne på ett mönstrat franskt cementgolv från Stiltje eller ett mönstrat golv från Marrakech design. Frågan är bara vilket som i så fall är tåligast?
 
Jag kan egentligen inte mycket, men 20-30 talet tillhör ju funkistiden och det var väl under den perioden som de rutiga golven kom?
 
Vi har haft både parkett och klinker i kök, min erfarenhet är att parketten går sönder när man tappar saker men på klinkergolvet går "saker" sönder istället vilket jag föredrar.
Klinker är enkelt att byta en platta om man måste, inte lika lätt med parkett.
Klinker tål vatten vilket det blir på golvet i ett kök.
 
Moki skrev:
Jag kan egentligen inte mycket, men 20-30 talet tillhör ju funkistiden och det var väl under den perioden som de rutiga golven kom?
Jag skulle inte vilja påstå att man kan förknippa vårt hus med funkis. Det är mer pärlspont, höga golvlister, spegeldörrar, spröjsade fönster etc (finns dock många hus i området där vi bor som är byggda i funkisstil). Jag tror mig ha läst någonstans att de rutiga golven kan ha kommit på 20-30 talet en var det verkligen i den typ av hus som vi har eller var det snarare i de husen som byggdes i funkisstil?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.