Hej allihopa! Finns det någon på detta eminenta forum som har erfarenhet av sluttande tomt, eller rättare sagt tomt med rejäl lutning...

Ska försöka förklara hur vår tomt ser ut:

Längst upp på tomten är det en plan yta på ca 300kvm, där vårat hus ska stå...sedan blir det rätt brant direkt, med en fallhöjd på ca 15 m, lutning ca. 30 grader...sedan kommer en liten avsats på ca 100 kvm sedan sluttar det lite igen ner mot strandbrynet, inte alls lika brant där...
I den "värsta" branten är det en ansträngning att gå nedåt för att det lutar så pass mycket...

Nu min fråga:
Finns det någon som har erfarenhet av detta, och kanske har lyckats väldigt bra med sin trädgårdsplanering. Ska vi ha "ängsmark" i branten med någon slags trappa, eller vad tycker ni?

Hjälp oss och ge tips på hur vi ska planera!
/Johan & Lena
 
Så här ligger vårat hus, vi har inte byggt det själva och bara bott här i fem månader men har du några frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Huset%201.jpg
 
Låter som ni har en drömtomt! Nu har jag inte sett de, och därför kan jag vara HELT fel ute. Ändå blir mitt första tips att ifrågasätta vald byggplats. Varför inte bygga mitt i slänten! Okej, ni får en dyr grund. Men trädgårdsanläggningen blir inte billig hur ni än bär er åt. Och var ni än bygger måste ni låta en geotekniker säga sitt. Om ni flyttar ut huset mitt i slänten vinner ni mycket -

1. Ni frigör den stora planen högst upp på tomten. Jag gissar att ni har en vacker utsikt där. Spara den åt besökaren, som får fritt panorama ÖVER ert hustak.

2. Ni kan ta ut nivåskillnaden inuti huset. Det mest extrema exemplet som jag har sett på detta är en villa vid Comosjön, byggd som ett torn i fyra våningar! Huset står som ett utropstecknen mitt i den jättelika slänten ner mot sjön. (Sorry, jag har inga bilder)

3. Ni bevarar mer mark orörd genom att bygga huset på höjden i flera våningar. I princip binder ni med själva huset ihop tomtens övre och nedre terrasser. Dessa finplanerade kulturodlade terrasser kontrasterar kraftfullt mot rasbranten, som ni håller bevuxen med någon robust marktäckare. Kanske rentav samma vilda växter som ni har där idag.

Växtval och andra detaljer beror på väderstreck och jordmån. Detta med ängsmark har jag svårt att tro på, eftersom en äng måste antingen betas eller slås. Och åtminstone jag själv klarar inte ens av att hantera lie på plan mark. Så mycket värre måste det väl vara i 30 graders lutning. Möjligen något för en bergsget... ;-)

Hur backen ned mot stranden ser ut idag är ingen slump. Jordmassorna binds av rötter till de träd och snår som hittills växt i branten. När ni röjer undan denna växtlighet är risken stor att ni sätter stora krafter i rörelse. Riskerna ökar ännu mer när ni börjar schakta och terrassera (vilket ni för övrigt inte FÅR göra utan byggnadsnämndens marklov). ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.