Vi har kollat på ett hus vars källares utvändiga fuktskydd "inte längre fungerar tillfredsställande", enligt säljarens besiktningsprotokoll. Huset är ett gathus med en sida ut mot en cykelväg. Det är alltså asfalterat hela vägen in till fasaden. Hur gör man i detta fall vid en dränering?

Måste man bryta upp asfalten i cykelbanan för att dränera på vägsidan av huset? Är det nödvändigt att dränera även denna sida eller kan man anta att det räcker med de övriga?
 
Ja, vill man göra om dräneringen så blir det till att bryta upp cykelbanan. Vi har samma läge men har beslutat att strunta i det tills vidare. Det är inte katastrofläge i källaren och jag räknar med att den asfalterade cykelbanan i sig kanske ligger på dränering och ett bättre underlag än vår gräsmatta och en del ytvatten rinner bort från huset då cykelbanan sluttar något. Jag tror inte det är värt kostnaden i vårt fall, eftersom inomhusklimatet i källaren är så pass bra som det är, det rinner ju inte in vatten genom väggarna precis.
 
Tack för svar! Det var ett sånt svar jag lite hade hoppats på... :) Det är inget större problem med fukten i det här huset heller.

Ska ni dränera vid de tre övriga väggarna, eller struntar ni i hela dräneringen?
 
Alla hus har ju olika förutsättningar, men får vår del har vi en gammal dränering på den andra långsidan som vätter mot trädgården som vi räknar med att göra om till våren. På den sidan ligger även ett badrum som är den enda rummet i källaren där vi har lite komfortkrav. Då den en befintliga dräneringen är felaktigt gjord så ställer den nog till mer skada än nytta, så där dränerar vi och isolerar för komforten.

Sen bor vi ett parhus så gavel nr 1 går bort, gavel nr 2 tar entre-trappan + källartrappan upp mycket plats, källartrappan gör ju att vi inte har mark mot halva gaveln. Vi planerar även en tillbyggnad på denna sidan om ett par år så vi låter det vara för tillfället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.