Hur skulle det fungera att lägga en ny platta alternativt plintar ovanpå en gammal gjuten platta?

Jag har ett uthus från tidigt 1900-tal som snart har gjort sitt. Jag skall bygga nytt på samma plats, men funderar lite kring grunden.

Idag har jag en betongplatta som är sned och lutar lite åt alla håll. Kan man bara fylla på med mer betong och jämna ut plattan tills den är i våg eller skulle det rent av gå att sätt dit plintar och låta den gamla grunden vara kvar? Det nya huset är lite mindre än det befintliga.

Plintar känns som om det vore det bästa och billigaste. Vad tror ni?
 
Att gjuta en ny platta ovanpå den gamla skulle säkert fungera. Däremot kan du inte ställa plintar på en platta som du antyder. Plintar utgör ju stora punktbelastningar på plattan, vilket den inte är gjort för.

En missuppfattning många har är att en vanlig 10cm platta är en bärande del av grunden. Egentligen är den mest en golvyta som tål vanlig belastning och belastnign från lättare väggar. Vid större punktbelastningar krävs föstärkningar.

Har du räknat på kostnaderna för de olika alternativen? Jag tror nämligen att det skulle vara både enklare och billigare att gjuta en ny platta.
 
man kanske skall sätta sig ned och räkna lite.

Om man skulle gjuta en ny platta ovanpå, hur tjock borde den vara då?. Befintlig platta är stabil som f.n, men den lutar lite åt alla håll. De har även spruckit på vissa ställen. För att få nytt avlopp måste jag ju förståss bila upp det gamla golvet...

 
Ja räkna allt material till färdigt golv så att säga, plus arbete, och jämför.

8-10cm räcker gott och väl. 8 är nog lagom. Armera med en matta, typ 6mmx15cm rutor. Precis, bila upp rännor liksom där du lägger rören. Återfyll kring rren med grus och packa det.
 
Befintlig betongplatta har en yta på 4,5m x 14,5m
En del av denna yta har en lägre nivå som skall fyllas upp till samma höjs som övriga plattan.
Den nedsänkta ytan ligger 0,5m under övriga platten och har en yta på 4,5m x 4,0m.

Någon som vill ge sig på ett litet räknestycke?

Hur mycket betong?
Hur mycket armering?
Typ av fyllnadsmassa i den nedsänkta delen?

Vad kostar betong per kubik
Vad kostar armering?
Fyllnadsmassa kan ju bli gratis om man har tur...

 
Ranchn skrev:
Befintlig betongplatta har en yta på 4,5m x 14,5m
En del av denna yta har en lägre nivå som skall fyllas upp till samma höjs som övriga plattan.
Den nedsänkta ytan ligger 0,5m under övriga platten och har en yta på 4,5m x 4,0m.

Någon som vill ge sig på ett litet räknestycke?

Hur mycket betong?
Hur mycket armering?
Typ av fyllnadsmassa i den nedsänkta delen?

Vad kostar betong per kubik
Vad kostar armering?
Fyllnadsmassa kan ju bli gratis om man har tur...
Det borde kunna bli lite konstigt om det nya huset är mindre än det gamla och det sticker ut lite gammal grund i en del kanter. Jag vet inte om det spelar någon roll annat än rent estetiskt.

Om det nya huset belastar marken på samma sätt som det gamla och det har stått stabilt i många år borde det nya inte röra på sig. Om du spettar bort delar av den gamla grunden kan det finnas en risk att resten börjar röra på sig.  Och egentligen går det inte att säga något riktigt vettigt utan att ha öga för det och titta på plats.

Armeringsjärnspriser kan du hitta på en del handlares hemsidor tex byggmax men framförallt för grus och betong beror priset på dina
lokala leverantörer. Du får fråga dem vad material kostar inklusive körning. Det du sedan ber om är hjälp med är enkla multipliceringar. Det som komplicerar det hela är om du har någon lutning som skall jämnas ut och de måste du själv mäta fram med tex en rätskiva och ett vattenpass. Om du inte kan multiplicera fram areor och volymer med hjälp av rektanglar och triangelsidor är det nog bäst att tidigt anlita en snickare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.