anette_jonas skrev:
Det som jag hade ändrat på om jag skulle börjat om är att programmera mer scenario. För det är något som vi använder oss av mycket och på det visset kunnat hålla ner några brytare.

På de flesta platserna har vi 2 till 4 vippors brytare och i tvättstugan samt alla KLK är det rörelsevakter som är installerade. Central i hallen är två stycken 3 vippors brytare installerade och det är enda stället där vi har dubbla dosor i vägen. 4 vippors brytare tar endast en dosa sen hänger den löst utan på vägen.

Har en central för KNX och en central för säkringarna samt det som ligger utan för KNX styrningen.
I KNX centralen har vi 32 kanaler brytfunktioner 16 AMP per utgång. Dimmer funktioner är 20 kanaler också som är installerade här. Vanlig timer klocka som sänder signalen in på bussen genom en puck. Samt en logik enhet som tar hand om vissa scenario funktioner samt vatten brytaren.

Så här kommer några kort på våra KNX delar
Vad heter den stora centralen i mitten?
Det står på ettiketten på den högra stora dörren där det står Hager bla.
FW53US Möjligen?
 
Redigerat:
Hej alla kul att det blir lite fart i KNX tråden här på forumet.

Här kommer info om brytarna det är Berker B3 serien vi har valt. Skall i morgon också ta en bild på en rörelse sensor.

I centralen den stora FW43US2 är det mesta också prylar från Berker men vissa delar är ABB i den också. Den lilla centralen för säkringar och energi mätaren heter FW41US2

Kul att ni gillade installationen för det var den första som min elektriker gav sig på han ville ej från början. Så jag fick leta upp information och ta fram en el ritning till honom hur vi ville ha det. Våran elektriker fixade en under elektriker som skötte programmeringen av KNX prylarna. Han fixade då programmeringen av delarna på sitt kontor innan elektrikern fick ut dem till huset för installation och drift sättning. Vi har också kopplat samman larmet med KNX så vi kan skal skydda huset på natten. Sen har vi också fixat in en vatten brytare från vårt försäkrings bolag som de säger okej så man får lägre pris på premien. Då vi ej har KNX larm utan ett trådbundet larm som är okej med försäkringsbolaget sparar vi ca 1800:- år på vår försäkring.

Sen håller jag nu på att koppla in Nibe 750 pumpen samt Sonos på KNX också så är det någon mer som håller på med samma lösningar dela gärna med er. För jag står i valet nu om jag skall gå på Loxone eller iKNix för dessa funktioner samt att få till styrning från en Ipad eller någon annan Tab
 
Tack, anette_jonas, ska se om Berker B3 kan vara vad jag söker. Men blir lite längre fram... blir max en "riktig" knx-knapp nu i början och några binärpuckar som får sitta bakom ordinära strömställare.
 
Mitt projekt har ju sedan tidigare varit att plocka ihop ett "startpaket" till huset för 20 000 kr. Tror att jag lyckats hyfsat som en start så får jag komplettera längre fram.

Om någon är lika fattig som jag så kanske det kan vara av intresse att se hur jag löst det.

8 stycken aktorer med av/på-funktion, ABB SA/S 8.16.6.1. Dessa kommer användas för all fönsterbelysning i huset (en "kanal" styr alla på övervåningen och en annan styr bottenvåningen), motorvärmaruttag, styra ventil för inkommande vatten, köksuttag för kaffebryggen samt strykjärnsuttag.
8 stycken 230-dimmer. Dessa styr alla taklampsuttag i huset. En ABB UD/S 4.210.1 och en Siemens N527/21.
8 stycken 1-10-dimmer för all ledbelysning i huset. ABB SD/S 8.16.1
ABB-aktor 320mA för ström till KNX-bussen
Siemens IP-interface N 148/22 (klarar fyra samtidiga uppkopplingar mot bussen)
200 meter KNX-kabel
3 binärpuckar med 2 ingångar och 3 binärpuckar med 4 ingångar. ABB.

Totalt 2 286 euro på EIB-Markt. Med dagens valutakurs blir det ca 20 000 kr.

Bristen blir framförallt att jag inte får KNX-knappar överallt där jag vill ha. Men jag får överallt där det är viktigt just nu och resterande får jag styra med Iphonen via Open Remote.

Min slutsats är iaf att det går att komma igång för 20 papp (y).
 
Redigerat:
Någon som kan tipsa om firmor som kan och vill programmera ett system?
 
ullberg
Det vore ju att göra reklam och det är väl inte ok enligt forumets regler ;)

på knx.org kan du lista alla partners, fast det ger ju ingen indikation på hur bra de är (och man kan nog äga en licens utan att vara listad där)

/U
 
ullberg skrev:
Det vore ju att göra reklam och det är väl inte ok enligt forumets regler ;)

på knx.org kan du lista alla partners, fast det ger ju ingen indikation på hur bra de är (och man kan nog äga en licens utan att vara listad där)

/U
Pm funkar:) Det är ju en så liten branch och dom jag kontaktat verkar inte ha något intresse för att hjälpa till med programmering. Kontaktade även några firmor innan jag drog igång och jag förstår att folk slår bort KNX tanken med dom priserna jag fick!

Många verkar ta betalt för luft.... I värsta fall får man väll sätta sig in i det hela men med ett husbygge plus heltid på jobb är tiden lite knapp:(
 
jaso skrev:
Mitt projekt har ju sedan tidigare varit att plocka ihop ett "startpaket" till huset för 20 000 kr. Tror att jag lyckats hyfsat som en start så får jag komplettera längre fram.

Om någon är lika fattig som jag så kanske det kan vara av intresse att se hur jag löst det.

8 stycken aktorer med av/på-funktion, ABB SA/S 8.16.6.1. Dessa kommer användas för all fönsterbelysning i huset (en "kanal" styr alla på övervåningen och en annan styr bottenvåningen), motorvärmaruttag, styra ventil för inkommande vatten, köksuttag för kaffebryggen samt strykjärnsuttag.
8 stycken 230-dimmer. Dessa styr alla taklampsuttag i huset. En ABB UD/S 4.210.1 och en Siemens N527/21.
8 stycken 1-10-dimmer för all ledbelysning i huset. ABB SD/S 8.16.1
ABB-aktor 320mA för ström till KNX-bussen
Siemens IP-interface N 148/22 (klarar fyra samtidiga uppkopplingar mot bussen)
200 meter KNX-kabel
3 binärpuckar med 2 ingångar och 3 binärpuckar med 4 ingångar. ABB.

Totalt 2 286 euro på EIB-Markt. Med dagens valutakurs blir det ca 20 000 kr.

Bristen blir framförallt att jag inte får KNX-knappar överallt där jag vill ha. Men jag får överallt där det är viktigt just nu och resterande får jag styra med Iphonen via Open Remote.

Min slutsats är iaf att det går att komma igång för 20 papp (y).
Hej,
Sitter precis och projekterar vårt nya hus KNX system och har en liten undran. Vad skall du ha binäringångarna till? (dvs vad är det som jag inte har tänkt på? :) )
/M
 
ullberg
Jag kan ju inte vara helt säker på vad jaso tänkt sig men eftersom jag varit lite stöttande/påverkande i hans val så kan jag känna mig ganska säker när jag påstår att de är till strömbrytare, KNX-tryckknappar är svindyra men med en binäringång kan man använda vanliga strömbrytare kompletterat med impulsfjäder. Andra lägen där den kan vara vettig är för fönsterkontakter, eller allmän lågnivå-sammankopplig med andra system (utgång från larm eller kameraserver el. Dyl)

/U
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
Ahh smart... tänkte inte på det :)
 
Ullberg har helt rätt. Binärpuckarna (som Ullberg tipsade om tidigare i tråden) är just för att slippa knx-tryckknapparna som kostar riktigt mycket.

Uppförde jag ett hus för flera miljoner skulle jag inte snåla såhär, men nu renoverar jag mitt hus på en smal budget.
 
jaso skrev:
Ullberg har helt rätt. Binärpuckarna (som Ullberg tipsade om tidigare i tråden) är just för att slippa knx-tryckknapparna som kostar riktigt mycket.

Uppförde jag ett hus för flera miljoner skulle jag inte snåla såhär, men nu renoverar jag mitt hus på en smal budget.
Är ju just när man uppför ett hus för flera miljoner man behöver snåla:p Man har ju knappt råd till mat:D
Hade jag renoverat hade jag lätt haft råd till alla knappar(y)
 
  • Gilla
Greyhair
  • Laddar…
souba skrev:
Är ju just när man uppför ett hus för flera miljoner man behöver snåla:p Man har ju knappt råd till mat:D
Hade jag renoverat hade jag lätt haft råd till alla knappar(y)
Haha, ja så kan man också se det (y).
 
Har någon tips om knx-komponent för utomhusbruk som mäter ljusstyrka? Kan den också mäta temperaturen vore det än bättre. Har mest hittat rena väderstationer för knx och då blir det många sköna tusenlappar.

Hade tänkt styra utelampor och fönsterlampor så att de slår igång vid skymning. Får jag med temperaturen kan jag använda den när jag styr motorvärmaruttagen. Dvs jag trycker in att jag ska åka kl 8 så får servern bestämma när ström slås på till uttaget beroende på temperaturen.
 
Hej har själv en ljus/tempmätare från Merten som styr samma saker som du önskar. Vi har separat bruntädning vid alla fönster som tänder fönster belysning samt fasaden. Nedan info om vår givare

Apparaten har en ljus- och en temperatursensor samt busskopplare integrerade i en kapsling för utanpåliggande montage, IP54. Apparaten drivs direkt av busspänningen. Bussanslutning via medföljande bussklämma. Uppmätta värden kan sändas på bussen. Dessutom finns 3 tröskelvärdesbildare för ljussensorn och 2 för temperatursensorn för styrning av t ex belysning, solskydd och frostskydd. Mätområde ljussensor: 1-100 000 Lux. Mätområde temperatursensor: -25°C till +55°C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.