Köpa från nätet, efter att kollat i vanlig butik?

  • Självklart, dyra Svenska handlare ska ha så mycket smisk som möjligt

    22 Röster 31,0%
  • Nja, det är OK att kolla på sakerna, men inte involvera säljarna så mycket

    37 Röster 52,1%
  • Absolut inte. Handlar man på nätet, får man gott göra sin research där.

    12 Röster 16,9%
  • Antal röster
    71
Snailman
tja, jag kan ju ge lite mer om jag köper lokalt men det får inte vara mycket... många bäckar små...

funderade oxå på det där med butikerna, men ska jag inte kolla i dem så beställer jag nog på internet direkt... så varför inte ge dem chansen åtminstone... ifråga om färgen till huset så fick målerifirmorna njet då jag inte har lust betala tredubbla beloppet tex blev alltså 50kr litern för färgen istället för 150 - 200kr litern

bor man på en större ort så går det ju att titta på grejerna i butiken men på mindre orter har de ju ändå inte det man ska ha hemma...

sen så känns det ju som om man i nio fall av tio vet mer än den som jobbar i affären... och då är det ju ingen större mening

ja skulle de börja ta betalt för råd så skulle man nog beställa på internet direkt
 
fick en reklamlapp i brevlådan om fönster från en lokal säljare, säljarn fick komma hem och kolla/räkna
på 2 fönster vilket skulle kosta 15000, en stor bygghandel hade exakt samma produkter för 13500.
jag meddelade den lokala säljaren om priset för att han skulle få chansen men han kunde inte matcha priset och då föll valet på bygghandeln. när det gäller fönster som ska fungera länge känns det bättre med service/garanti från en stor bygghandel än en liten lokal fönstersäljare, men det känns ändå dumt att säljarn la ner kanske 2 timmar på att informera mäta räkna på fönsterna och sedan inte köpa av honom

jaja nästa gång kanske inte bygghandeln har kampanj och man kan handla av den lokala :)
 
En lösning skulle kunna vara (utopi kanske) typ showroom där produkter visas men inget egentligen säljs, typ konstant mässa. Man går dit för att titta på varor IRL, får hjälp av personal utbildade och betalda av olika företag och kan sedan välja att köpa varifrån man vill.
 
fn76 skrev:
En lösning skulle kunna vara (utopi kanske) typ showroom där produkter visas men inget egentligen säljs, typ konstant mässa. Man går dit för att titta på varor IRL, får hjälp av personal utbildade och betalda av olika företag och kan sedan välja att köpa varifrån man vill.

Det fanns i Göteborg i ca 30 år Byggcentrum hette det men man lade ner detta för något år sedan
 
Hade det inte räckt med svarsalternativen , ja, nej och ibland? Känns konstigt med dina extra meningar.

Mitt svar är ät jag handlar där det känns bäst för både plånbok och hjärta.
 
Visserligen handlar jag gärna och mycket på internet, men att handla lokalt är en viktig aspekt när man som vi bor i glesbygd.

Dvs så länge man inte känner sig rånad. När en Boschmaskin kostar 1600 kr på XL-Bygg och 800 kr på Amazon får den lokale handlaren finna sig i att det finns konkurrens.

Serviceargumentet är också mycket dåligt. Vi köpte vitvaror lokalt för 60 tkr just för att få bra service. Jo, pytt. Den enda service vi fått från Gotlands störste handlare är i princip ett telefonnummer till Electrolux så att vi kan ringa själva.

Det är tom så att man vanligen får väldigt mycket bättre service och villkor via internet. Stort utbud, 14 dagars returrätt, kredit om man så önskar och aldrig något tjafs.

En smart lösning är nog att göra som El-Giganten, dom har lokala butiker OCH internethandel med lägre priser.
 
Håller med "mycke_nu" i det han skriver.

Det mesta försöker jag handla lokalt, även om det blir ett litet prispåslag. Brukar säga att det är värt det för att få servicen, bättre hjälp och kanske i slutändan att man får den produkten man vill ha.

Men ibland går det inte att motivera varför tex en skruvdragare kostar dubbelt upp här hemma i trakten mot nätet. Det är lika lätt för mig att köpa den online som i butik, det är samma vara och samma garantier och jag vet vad jag vill ha.
Då händer det att jag kollar i butik för att spana in produkten för att sedan handla online.

Visst utarmar det våra lokala handlare. Det är tråkigt. Men någonstans finns en smärttröskel på hur mycket dyrare det får vara. Allt och alla har ett pris :)

Mvh

Stefan
 
Handlar mycket både på nätet och på de lokala, lite dyrare, handlarna. Det beror på en mix av hur snabbt jag behöver något, och om jag anser att prisskillnaden är stor nog att motivera tiden det tar att gå till posten/ta ledigt från jobbet för att ta emot hemleveranser. Största fördelen min lokale bygghandlare har är att de vet vem jag är, och kör ut grejerna med sin kranbil och lägger det snyggt och prydligt på tomten utan att jag behöver vara där och skriva under. Sparar rätt mycket tid på att ha det liggande när jag kommer hem istället för att åka och hämta.

Sakfrågan om man får gå och klämma på grejerna och snacka med personal och sen handla på nätet...det ska man absolut göra. Alternativt förhandla på plats i butik. Jag har faktiskt rätt ofta fått offert där prisjakt.nu har varit referenspris, och butiken har matchat priset eller lagt sig precis under. Rätt schysst:)
 
Att kolla priser, självklart helt ok. Men jag skulle skämmas lite att gå och prova kläder/skor i ett provrum för att sedan köpa dessa exakta storlekar på nätet. Handlarna mår bra av konkurrens, men det är inte schyst konkurrens att nyttja den enes service och den andres priser. De konkurrerar med olika service/kvaliteter närhet/service respektive pris/hemleverans. Då låter jag det vara så.

Icke desto mindre, köper jag ganska mycket på nätet, men av praktiska skäl blir det sällan byggmaterial förutom el- och VVS-material.
 
Skiljer det inte allt för mycket i pris så betalar jag gärna lite extra om det är en trevlig butik med kunnig personal där jag upplever att jag för den extra kostnaden får en bra service eller något annat mervärde. Det har faktiskt hänt att jag gått till en fysisk butik för att köpa en produkt, men blivit så trött på okunniga och påstridiga säljare som fått mig att ändra mig och vandrat hem och beställt samma vara på nätet istället. Men det omvända har också inträffat att jag kollat in produkten på nätet och gått till en fysisk butik bara för att kolla på varan och då fått ett så pass bra bemötande och kunnande att jag struntat i att jag förlorar några kronor och köpt varan där istället.

Så ska man konkurrera med nätbutiker så får man nog se till att erbjuda det lilla extra som nätbutiker har svårt att ge och se till att fånga upp alla "gratisfluktare" som näthandeln för med sig och visa fördelen med att handla i en fysisk butik.

Men jag har personligen svårt för att utnyttja en butik för att få hjälp, prova eller liknande om jag vet att jag inte kommer att handla produkten där.
 
Var i går runt bland alla verktygsbutiker inom 6 mils radie på jakt efter en Makita spikpistol. Dels var det ingen som hade den hemma och det bästa pris jag fick var 5600+m mot 3300 i UK. Valet blir lätt.


/Vojma
 
Jag har problem att hitta någonstans att kolla maskiner,dom flesta järnhandlare
har anslutits till kedjor så maskinerna har fått stryka på foten för grytor och kastruller:mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.