Hej!

Det är såhär att jag har börjat se över mitt värmesystem eftersom jag tycker det drar väl mycket pellets. Huset är visserligen gammalt men där är nya fönster, hyfsat isolerat på vinden och väggarna är inte direkt lövtunna. Vid den här temperaturen som är nu ligger förbrukgningen på 2,2 säckar, med andra ord någonstans kring 35kg. Vilket jag tycker är lite väl mycket.

Det första på listan är att jag imorgon ska montera dragbegränsaren på pannan, sedan ska även en rökgastermometer dit. Där har funnits en innan men den var sönder märkte jag när jag fick tillgång till huset. Sedan får jag en del svar, men nu har jag lite andra frågor här.

Idag finns där inget riktigt bra tilluft till pannrummet, hur mycket kan det påverka? Ibland kan där lukta lite avlopp i pannrummet och jag antar är för att pannan drar luft genom just avloppet som finns där. Hur stor tilluftsventil behöver man egentligen? Det är inte världens lättaste att dra in luft eftersom väggarna är tjock natursten:).

Sen undrar jag om huset kan dra ur energi om där inte finns något spjäll på öppna spisen? Den öppna spisen går inte på samma kanal som pannan men nöbörjare som jag är blir det lite dumma frågor.

Jag tror det är så att det suttit en öppen spis i källaren innan och det är den kanalen som används till den öppna spisen som sitter i bottenvåningen nu. För jag pratade lite med sotaren när han var här och han trodde de hade fyllt upp den kanalen med sand upp till där öppna spisen sitter idag. Man ser att det drar igenom en hel del luft i den öppna spisen. Dock är det självdrag i huset och det går väl inte att korka igen kanaler hur som helst? Det ser även om som om förgående ägare har satt igen en hel del "frånluft" kanaler i lite olika rum. Man ser att en hel del kanaler uppe vid pipan på taket har en del mossa i sig vilket borde tyda på att där inte går så myclet luft där. Jag är rädd att mycket av ventilationen idag går genom kökspannan.

Sedan undrar jag egentligen hur man på ett bra sätt kan se vart alla kanaler går i pipan? Jag har en massa kanaler men bara koll på vart två av dem går. Det går ju inte direkt att klättra ner i skorstenen.

Sedan undar jag egentligen hur varmt vatten man ska shunta ut i rören. Är det bäst att shunta ut lite varmare vatten i rören eller lite kallare så att säga?
 
Redigerat:
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Spjället i öppna spisen kan vara en bov om jag glömmer stänga så är det ca 5 grader kallare inne på morgonen.
Stoppa upp en isoleringsbit i öppnaspisen kanalen.

En åtgärd som sparde mycket pellets för mig i förra huset var att montera shuntautomatik med utegivare, framledingsgivare och innegivare.

För att lokaliser kanalerna brukar jag elda ett papper i en i taget och gå upp o titta var det ryker tex ta ur ett ventilationsgaller eller tända ett i köksspisen.
 
Men det borde väl finnas någon lösning med köksspisen, exempelvis någon spjäll som man sätter i toppen av skorstenen som öppnar upp vid eldning. Jag använder trots allt köksspisen en del. Det bästa lösningen borde väl vara att både ta tilluft utifrån och monterna spjäll i kanalen men det är ett rätt omfattande jobb.
 
Locos skrev:
Men det borde väl finnas någon lösning med köksspisen, exempelvis någon spjäll som man sätter i toppen av skorstenen som öppnar upp vid eldning. Jag använder trots allt köksspisen en del. Det bästa lösningen borde väl vara att både ta tilluft utifrån och monterna spjäll i kanalen men det är ett rätt omfattande jobb.
Har inte köksspisen något spjäl på själva spisen?

Annars går det bra att montera in ett i kanalen strax ovanför.

Det går bra att mura i ett spjäll i öppna spisen också, isoleringen menade jag bara för att testa skillnaden.

lägg upp lite bilder så blir det lättare att se
 
larsbj skrev:
Har inte köksspisen något spjäl på själva spisen?

Annars går det bra att montera in ett i kanalen strax ovanför.

Det går bra att mura i ett spjäll i öppna spisen också, isoleringen menade jag bara för att testa skillnaden.

lägg upp lite bilder så blir det lättare att se
Anslutningen till kanalen sitter i mitten av pannan. Öppnar man "luckan" längst in på bild 2 ser man vart spisen ansluter till kanalen. Likt om man öppnar den lilla luckan under den stora så att säga på bild 3. Så där är inget spjäll på pannan någonstans.
 
  • Spis1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spis2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spis3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skrev om en öppen spis. Järnspisen på bilden har spjäll för tilluften i askluckan. Den kommer inte att läcka några mängder värme. Stäng luftspjället efter eldning bara. Ofta finns ett spjäll i skorstenen till sådana spisar, men man klarar sig utan. Till den spisen finns ingenting att vinna på att ta tilluft utifrån.

Erik
 
Håller inte med avemo om att en sån köksspis blir tät utan spjäll i kanalen, då den läcker in luft mellan ringarna till grytorna, så jag tycker att du ska mura in ett skjutspjäll strax ovan för spisen.
Men ett spjäll till öppna spisen är givetvis viktigare för där kanske du har en helstenskanal rakt ut.
 
Jag skrev inte att den är tät. Jag skrev att den inte läcker några större mängder värme. Detta till skillnad från en öppen spis utan spjäll. Den skulle läcka stora mängder värme. Det skadar inte att ha ett spjäll i skorstenen till järnspisen, men jag tror att det kostar mer än det smakar.
 
Hej

Jag var nog lite otydlig, ursäkta, för det är bara den här köksspisen jag har som eldningskälla förutom själva pannan i källaren då. Där läcker säkerligen en hel del luft genom den här för det är inte direkt tätt vid ringarna. Men, som sagt, frågan är ju hur mycket luft som strömmar ut här egentligen.

Första projektet blir nog att se över pannan lite mer i alla fall. En automatisk shuntstyrning står ganska högt upp på prioriteringslistan nu i alla fall efter att ha läst på en del. Jag skulle tro att där är rätt stora förluster eftersom jag shuntar ut ganska varmt vatten. Pillar man för mycket på den manuellt så blir där ju rätt stora diffar. Nu har jag alltid jämn värme oavsett hur varmt/kallt det är ute och den är väl ett rätt bra tecken på att jag antagligen shuntar ut mer värme i rören än vad jag behöver.

Sen kan jag alltid kolla det är med köksspisen också och bara plugga igen den några dagar och se om det blir någon skillnad att tala om.
 
Kolla på www.termoventiler.se om shuntstyrning,,
ja tycker du ska ha en med inomhusgivare, ja kör en sån vilket funkar skitbra,.. kör du utomhusgivare har du ingen nytta av att elda i kamin om du inte har nya termostater till radiatorerna,.
 
Jo, jag har redan börjat spana på det hela på shuntstyrning och det verkar vara väldigt bra och om inte annat är det värt några kronor att kunna ställa inomhustemperaturen. Även om min nu är hyfsat konstant så bränner jag som sagt säkerligen en hel del förluster på vägen så att säga. Blir till att starta en ny tråd om det hela :).
 
tja vad har du för panna och brännare?
 
Tilluften till ett pannrum ska väl minst motsvara rökkanalens area om jag inte minns fel. Har man ett 150mm rör upp i skorstenen så ska tilluften alltså ha detsamma. Jag tror dock inte att det påverkar förbrukningen jättemycket om man har lite mindre.

Framtemperaturen till elementen, det beror på vilken typ av system du har. Vår framtemperatur ligger mellan 30-50 grader beroende på hur kallt det är ute. Det finns som sagt en del trådar i ämnet som kan kollas in.

Sotade i dag och då var förbrukningen knappt en säck/dygn. Ingen acktank, kör en viking bio 2007 i en Albin villakombi från 1987.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.