Jag undrar om det är någon (behörig elektriker helst) som vet om man får använda kopplingsdosor i badrum ? Jag menar då en vanlig kopplingsdosa som är infälld i vägg där endast ett plastlock skyddar dosan från åtkomst.

Så vitt jag har förstått det så var detta OK förr men inte längre. Nu måste kopplingsdosorna vara placerade utanför badrummet.
 
Nej det är tvärtom, det var otillåtet men är OK idag. Det beror dock på var dosan hamnar i förhållande till dusch eller badkar. Håller du den mer än 120cm från dusch och 60cm från badkarskant så skall det vara OK. Skall tillägga att jag är inte behörig elektriker (inte elektriker överhuvudtaget).
 
Ok, i det här fallet kommer nog dosan i såna fall att hamn vid dörren till badrummen 10 cm från tak så den kommer inte befinna sig varken i närheten av dusch eller handfat. Däremot ser det väldigt fult ut då badrummet ska kaklas och läggas klinkers (samt golvvärme). Däremot så får väl dosan inte ligga för nära golv (pg.a stänkrisken) ?
 
Tror egentligen inte att det finns något förbud mot nära golvet, men då börjar det bli överkurs (kan ha fel). Däremot så finns det ett krav att locket måste sitta med skruv eller på annat sätt kräva verktyg för att öppnas om det sitter lågt, kan inte höjden. Det kravet gäller generellt i alla rumstyper. Det är för att framförallt barn inte skall kunna peta bort locket alltför enkelt.
 
Ok, tack för hjälpen. En annan fråga, jag ska sätta in en dimmer i badrummet som ska driva 12V halogenspottar som i sin tur sitter på en trafo som är elektronisk. Vet du om man kan styra en elektronisk trafo om jag har en dimmer som klarar av "resistiv" last ?
 
Skall väl tillägga att vid beräkningen av avstånd (120 resp 60cm) så räknar man inte avstånd i höjdled.
 
Varför inte vända på den? Så att den är på utsidan istället?
 
Då jag kommer att riva alla innerväggar i badrummet när vi renoverar så är det fullt möjligt så det blir nog så. Dels för att det ser snyggare ut i badrummet om man slipper en massa dosor och dels för att det känns "säkrare" när man inte har kopplingsdosor i badrummet.
 
Nej en elektronisk trafo är inte en resistiv last.

Det där är en djungel. Finns massor av trådar här om det. Men enkelt utryckt så skall du ha en dimmer som är avsedd för elektronisk transformator, kallas ibland för "bakkantsdimmer" eller transistor dimmer.

Sedan för att "förenkla" så finns det vissa (lite dyrare) trafos som kan dimmas med godtycklig dimmer, de känner av vilken typ det är och anpassar sitt beteende.
 
Har förstått att det är en djungel därav frågan ;) Läst på nu och en elektronisk transformator är en kapacitiv last. För försöka lite vidare efter svar...
 
Det finns ganska många dimmers som klarar multilaster idag, alltså R, L och C i samma dimmer. Då är det inga problem oavsett om det är 230V-halogen utan trafo, eller om det är med traditionell eller elektronisk trafo. Vill du ha en klassisk vriddimmer eller en vanlig återfjädrande strömbrytare som styr en dosdimmer? Du har inte funderat på LED-belysning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.