Y
Min mamma (haha) tjatade på mig att jag skulle försöka ändra statusen på den andra villan som numera står öde så skatteverket klassade den på annat vis (skjul?) och jag inte behövde betala lika mycket skatt.

Är detta ens möjligt?
Är det värt besväret?
 
Det kostar ju inget att ringa och fråga?
 
Y
Nej det är ju klart, men de har inte öppet nu ikväll.
- Men någon här kanske har svaret ifall det ens är en idé att ringa. ;)
 
Det beror väl lite på hur situationen ser ut idag kanske.
 
Hemmakatten
Om man kan visa att byggnaden är av mindre värde = under 50.000kr så blir taxeringsvärdet 0kr och du behöver inte betalea någon fastighetsavgift för huset. Men det kräver nog att du fysiskt tar bort elledningar o säger upp abbonnemanget o tar bort VA. Det krävs i princip att huset är ett obeboeligt ruckel.

Vi gjorde så med ett gammalt hus/ruckel vi hade, men det tog tid och många brev till Skatteverket.
 
Hemmakatten skrev:
Om man kan visa att byggnaden är av mindre värde = under 50.000kr så blir taxeringsvärdet 0kr och du behöver inte betalea någon fastighetsavgift för huset.
Men då taxeras väl fastigheten som obebyggd tomt, dvs utan tak för skatten, förlåt. "Avgiften". (Osäker på detaljerna).

Om det ä lönsamt beror väl i så fall på tomtens (utan byggnader) taxeringsvärde.
 
Snailman
Nyfniken skrev:
Men då taxeras väl fastigheten som obebyggd tomt, dvs utan tak för skatten, förlåt. "Avgiften". (Osäker på detaljerna).

Om det ä lönsamt beror väl i så fall på tomtens (utan byggnader) taxeringsvärde.
ja så var det ju när reglerna infördes, och har inte hört om någon ändring...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.