Jag har svårt att förstå hantverkares bristfälliga juridikkunskaper. Gäller väl inte alla men ..

Hantverkaren påstår att om de skall rätta till fel som besiktningsmannen påpekat så
skall jag betala yterligare (per timma) för detta.
Det stämmer ju inte enl konsumenttjänstlagen - felen skall rättas utan kostnad för mig.

Hantverkaren hänvisar till AB ("allmänna bestämmelser") som är ngn slags avtal?
Men konsumenttjänstlagen är inte förhandlingsbar.

Han påstår också att jag muntligen "godkänt" betonggolvet - spacklingen - så att det var ok att lägga parkettgolvet. Och därför skall jag betala vid ev. rättning av felen!

Jag har ett skriftligt avtal där det står att normerna skall uppfyllas - vilket de inte gjort.
Jag har aldrig förhandlat bort detta - endast godkänt en viss lutning.
Men nu är det fel avs. svikt och vissa ojämnheter (till skillnad från lutning).

Hantverkare verkar också ha dålig kunskap om normer. De har de inte tagit del av vid läggning.
Och detta är en hantverkare med mkt lång erfarenhet - kanske därför den teoretiska kunskapen brister?
Finns det noggranna hantverkare? Rekommendera gärna en till mig.
 
Normen säger inte så mycket om inte underlaget uppfyller normen osv.

Funktionen finns på golvet dock, och det rör sig om 12kvm =ca 2h 40min. 2,4x 550= 1320:- så håller du inne 3500:- är du safe..

Enklast är vell att lyfta telefonen och prata med dom? Då får du ju även känslan av hur dom står och därmed underlag för ditt kommande beslut.
 
wallden_66 skrev:
Normen säger inte så mycket om inte underlaget uppfyller normen....
Normen gäller underlaget men indirekt bör det bli golvet - är underlaget ok blir golvet ok.
Lyfta telefonen - redan gjort - men kanske inte så enkelt.
Hantverkare vill avsluta eller möjligen fortsätta (men tveksamt) och då ta betalt.
Skyller på mig att jag skulle ha godkänt att betonggolvet var klart för läggning.
Då skulle jag behöva gå och mäta varje kvadratdecimenter - är väl inte min uppgift?
Han hänvisar också till ABT (allmänna bestämmelser....)

Förstår inte att konsumenttjänstlagen är tvingande (står över ABT och andra "avtal").
Dvs att fel skall åtgärdas utan kostnad.

Jag kan hålla inne vad det skulle kosta att anlita en annan hantverkare (om nuvarande inte fortsätter).
Har pratat med en golvläggare med lång erfarenhet och medlem i GBR.
Det där med att återanvända golv är inte alls säkert det går - de kan t ex "fjälla sig".
Så jag behöver hålla inne arbetskostnad + materialkostnad.

Behöver nog lägga till 1000 - 1.500:- på de där 3.500:-.
Blir det för lite är jag säker på att det blir svårt att få tillbaka.
 
Det är alltid, alltid golvläggaren som godkänner underlaget. Skulle han anse sig att det inte är bra så skriver han då en avvikelse där han inte rekomenderar att lägga golvet utan att åtgärda underlaget och du signerar, gör han det är han safe, gör han inte det är du safe.

Bara för att underlaget är bra blir inte golvet bra. Det kan spänna mot vägg, torka isär mm. Skriv ett brev till din hantverkare, reklamera golvet och det utförda arbetet, ge hantverkaren 7 dagar på sig att svara på om han vill åtgärda de fel som föreligger och avsluta entreprenaden. Meddela att om du inte har fått svar, att du har för avsikt att anlita en annan golvläggaren samt därmed jämka avdrag för dina kostnader att hitta ny entreprenör och entreprenörens kostnad för att plocka bort golvet, flexa ner betongen där ojämnheter är och lägga dit nytt golv / gamla golvet.

Jag vet inte riktigt vad set är för golv som är lagt och har svårt att uttala mig om det går att lägga tillbaka. Är rummet socklat tillkommer även kostnad där, betonvägg? =nya socklar. Den summan jag gav är bara arbetakostnaden. Hur har du handlat upp denna herre? löpande? Fastpris?
 
Tack för svar.
Golvläggaren har inte skrivit sig fri.
Jag har däremot ett papper underskrivet av hantverkaren där det står exakt hur jag vill ha resultatet och att normer skall följas.
Jag har meddelat att jag vill ha felen åtgärdade kostnadsfritt.
Golvet var "klart" för en månad sedan. Hantverkaren har sagt att han kan fortsätta men vill då
ha betalt - per timma. Alternativt avsluta och ge mig 2.000 kr i "rabatt". För lite anser jag.
Avtalet från början är ett cirka-pris (eller löpande räkning med ett tillägg på ett separat blad där det står cirka-pris - signerat av hantv.). Men det skall inte ha ngn betydelse nu.

Betongvägg ja - så det tillkommer socklar.
Detta är andra gången golvet läggs om - hoppas tapeterna (nya) håller.

Undrar om det är vanligt att hantverkare inte känner till lagar som berör dem?
T ex konsumenttjänstlagen.
 
Redigerat:
Har det gått så lång tid så då är det kanske inte mycket att fundera på. men då skulla jag gå vidare på detta sätt.

När du medelar skriftligen att du har för avsikt att anlita annan entreprenör så bifogar du din uträkning på det belopp du ej är villig till att betala. Betala in det otvistade beloppet så du ej gör dig skyldig till SK otillåten kvittning eller är betalningsmotvillig.

Ponera att han debiterat 550kr/h och att du har ekparkett limfri 14mm samt 12x56 klass A socklar och att tapeten håller. du hyr en flex + damfälla för att slipa bort betongen och en ask skruv och plugg till sockeln. på 12m2 bör detta resultera i ca 7800kr ink moms som du skall hålla inne, när du sedan får fakturan från den andre entreprenören kan du öppet redovisa detta.

Det är dock viktigt att du är tydlig i ditt brev, glöm ej heller bort att entreprenörern har rätt att åtgärda fel, dock skall han ej debitera för dessa om inte du är vållande, vilket du inte verkar vara om du inte skrivit på avvikelsen.

Slutsats, håll inne 7800:- betala in resterande, ge han en sista chans att åtgärda sina fel, dock utan debitering. Är summan stor förhållandevis mot entreprenadsumman så kommer han nog vilja åtgärda detta.

Lycka till.
 
Jag har redan gjort en delbetalning.
Håller nu inne 5.000 kr. (25 % av fakt bel.)
Det kan ju ta tid innan jag får besked om exakt vad det kommer att kosta.
Denna summa räcker ju till arbetskostnad för 10.000:- med tanke på ROT -
men det behövs ju material också så det blir i praktiken mindre än 10 tkr.
 
Arnie skrev:
Tack för svar.
Golvläggaren har inte skrivit sig fri.
Jag har däremot ett papper underskrivet av hantverkaren där det står exakt hur jag vill ha resultatet och att normer skall följas.
Jag har meddelat att jag vill ha felen åtgärdade kostnadsfritt.
Golvet var "klart" för en månad sedan. Hantverkaren har sagt att han kan fortsätta men vill då
ha betalt - per timma. Alternativt avsluta och ge mig 2.000 kr i "rabatt". För lite anser jag.
Avtalet från början är ett cirka-pris (eller löpande räkning med ett tillägg på ett separat blad där det står cirka-pris - signerat av hantv.). Men det skall inte ha ngn betydelse nu.

Betongvägg ja - så det tillkommer socklar.
Detta är andra gången golvet läggs om - hoppas tapeterna (nya) håller.

Undrar om det är vanligt att hantverkare inte känner till lagar som berör dem?
T ex konsumenttjänstlagen.
Min erfarenhet är att kunskapen om vad som gäller kring avtal, konsumenttjänstlagen och besiktningar många gånger verkar vara bristfällig. Jag har haft en entreprenör som på fullt allvar menat att fast pris inte gäller när det blev dyrare än han räknat med för "man ska betala vad det kostar" och hans muntliga avtal gäller inte eftersom han inte kan hålla reda på allt han lovar:x. Samma entreprenör tyckte också att han kunde välja vilka besiktningsanmärkningar som han tyckte skulle åtgärdas och resten kunde han strunta i. En annan hantverkare var först välvillig att åtgärda konstaterade brister vid en besiktning men när han insåg att han skulle behöva leva upp till löftet så tvärvände han och skulle minsann efterfakturera oss motsvarande kostnad. Det han missade var att i kontraktet så stod det tydligt att alla tilläggs och ändringsarbeten skulle avtalas skriftligt innan arbetets påbörjande så det hade han nog inte kommit så långt med, men hans reaktion var rätt tragisk.

Min erfarenhet är att det kan variera väldigt mycket och jag kan säkert haft en hel del otur men min erfarenhet är att många entreprenörer har väldigt dålig koll på vad konsumenttjänstlagen säger och vad det avtal de skrivit på egentligen innebär.

Så har du ett tydligt avtal och en utförd besiktning som svart på vitt visar att avtalet inte uppfyllts så ska du naturligtvis inte betala för att hantverkaren ska åtgärda sina brister.
 
Redigerat:
Intressant kommentar.
Ja, jag har ett avtal där det bl a står att normer skall följas.
Normerna blev inte uppfyllda.
Hantverkaren tror att bara för att han hade avtalat om löpande räkning så får han fortsätta
att ta betalt när felen skall åtgärdas.
Dessutom hade jag ett tilläggsavtal (eller i alla fall ett dokument underskrivet av hantv.) -
där det står ett cirka-pris angivet.
 
Hantverkaren hotade med Tingsrätten om jag inte betalade de c:a 5.000 kr jag hållit inne.
Efter några dagar fick jag föreläggande från Kronofogden.
Jag bestred detta med en motivering som skulle visa att jag hade rätt.
Ett antal dokument bifogades.
Resultatet blev att hantverkaren inte gick vidare till Tingsrätten och jag slipper betala.
Hantverkaren drabbades av ytterligare kostnader för handläggning hos kronofogden.
Antingen vill han bara skrämmas eller så förstod han inte det jag flera gånger påpekat tidigare
ang konsumenttjänstlagen m m.
Eg. skulle jag kanske kunnat hålla inne ännu mer eftersom det skulle kosta ytterliga några tusen att åtgärda felet (kollat med annan hantv.) Men bedömer inte felet så stort att
jag inte kan testa att ha det som det är - i alla fall tills vidare.

Kanske är det så att äldre hantverkare inte har så stora juridiska kunskaper - bara kör på
av gammal vana. Detta är en hantverkare med 40 års erfarenhet.

Funderar på om jag skall ge ett omdöme på nätet, finns ju Bra byggare t ex.
Jag vinner ju inget på det - kanske tvärtom.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.