Hej!

Vi funderar på att bygga med Smålandsvillan, husmodell Nybro i Sthlms-trakten.
Har tummen i handen och vill därför ha allting gjort av hantverkare. Samma byggfirma som SMV anlitar för att uppföra huset har offererat övervåningen för 600 000 kr. Jag kan eg inget om bygge, men tycker det låter väldigt dyrt?

Det skulle innefatta:

Beskrivning: Isolerad övervåning Nybro
- Uppsträvning och påbyggnad av takstolar för 300mm isolering.
- 500mm lösisolering på vind.
- Luftning mot yttertaket med frigolitskivor
- Plastning och glesning av väggar och tak med cc mått för senare gipsning.
- Montering av vindslucka med integrerad stege.
- Dragning av ventillation enligt behov för övervåning.
- Kattvinden isoleras med befintlig isolering samt lösull sprutisolering
- Gavelväggar byggs på och isoleras med befintlig isolering 235mm
- Vattenburet värmesystem med Radiatorer kopplat till befintlig värmepump
- Friskluftsventiler (fresch 90) i sov- och allrum
- Uttag för nätverk och tv på 3 valfria ställen.
- 1st uttag till taklampa i varje rum och utsatta eluttag var tredje meter (förutom i badrum)
- Innerdörrar av märke Dooria.
- Väggar och tak målade enligt 56-03510. Tapeten i klass byggsjuan
- Foder 12*56mm fabriksmålad vit trä.
- Sockel fabriksmålad vit slät ca 12*56mm trä.
- 14mm Ekparkett
- Badrumsvägg och golv med tätskikt av plastmatta, taket målad med våtrumsfärg.
- Kakel och klinker i badrum i storlek 10*10cm alternativt 15*15cm för 250kr m2 ingår.
- Standard IFÖ WC stol
- Blandare till handfat och dusch lika badrum bottenvåning.
- 1st golvbrunn för dusch alternativt badkar.
- 1st handfat samt spegelskåp och kommod lika SmålandsVillan bottenvåning
- 4st sovrum, 1st badrum ca 8m2, 1 st klädkammare , 1st allrum

Är detta ett rimligt pris?! :(
 
Det är dyrt, men inte orimligt. Är det genom SMV's Stockholmsavdelning så ligger de högt i pris. Tar du in fler offerter kommer du få priser som är högre och även lägre. Ta in flera och jämför.
Sen, ska du verkligen ha plastmattor i badrummet?
 
Jag har kopierat specen direkt från deras offert, tyckte också att det lät konstigt? Jag sa vid offertförfrågan att vi ville ha helkaklat, vilket står under. Det kanske är så att det är en standard-offert och att de glömt den raden?

När jag tar in offerter, ska jag använda specen ovan? Själv har jag ju noll koll på vad vi vill ha/behöver i avseende insolering etc.
 
Danne12345 skrev:
Det är dyrt, men inte orimligt. Är det genom SMV's Stockholmsavdelning så ligger de högt i pris. Tar du in fler offerter kommer du få priser som är högre och även lägre. Ta in flera och jämför.
Sen, ska du verkligen ha plastmattor i badrummet?

Vad är det för fel med plastmatta i badrum?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Willowbee skrev:
Jag har kopierat specen direkt från deras offert, tyckte också att det lät konstigt? Jag sa vid offertförfrågan att vi ville ha helkaklat, vilket står under. Det kanske är så att det är en standard-offert och att de glömt den raden?

När jag tar in offerter, ska jag använda specen ovan? Själv har jag ju noll koll på vad vi vill ha/behöver i avseende insolering etc.

Bäst är om du utgår ifrån vad du vill ha, inte vad SMV erbjuder. Det är ingen ide om ni begär offerter på någonting ni inte vill ha så att säga och kommer behöva göra ändringar i efterhand på anbudet. SMV kör annars samma standard som nere. Dvs gipsväggar och inte osb.
Du kanske ska ta isolerade innerväggar och även osb, vilket gör det lite dyrare. Utgå ifrån den offerten du fått och tänk till om du vill göra någon ändring. Kanske lite spottar, målade väggar och tak isf tapeter etc. Sedan när hantverkarna kommer till dig och räknar och kollar så kan du be dem kolla och komma med egna förslag. De kanske har någon rolig idé eller lösning som du vill använda.

300mm/500mm isolering verkar vara det som de flesta räknar på. Vilken taklutning har du? Om du tar mer isolering förlorar du boyta och vice versa.
 
Calle&Lisa skrev:
Vad är det för fel med plastmatta i badrum?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Nej, är väl inget direkt fel. Men jag tycker det känns lite billigt och inget jag skulle sätta i en nyrenoverad villa. Men det är min åsikt :)
 
Danne12345 skrev:
Nej, är väl inget direkt fel. Men jag tycker det känns lite billigt och inget jag skulle sätta i en nyrenoverad villa. Men det är min åsikt :)
Självklart har alla sin egen åsikt :)

Vi hade precis samma åsikt som dig innan vi byggde nytt hus.
Har en kompis som är mattläggare och han lyckades övertala oss.
Blev superfint och vi ångrar oss inte en sekund. Många som kommer och hälsar på kommenterar badrummet och säger att dom skulle vilja ha likadant.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
  • uploadfromtaptalk1331213098490.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1331213125017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Danne12345 skrev:
Bäst är om du utgår ifrån vad du vill ha, inte vad SMV erbjuder. Det är ingen ide om ni begär offerter på någonting ni inte vill ha så att säga och kommer behöva göra ändringar i efterhand på anbudet. SMV kör annars samma standard som nere. Dvs gipsväggar och inte osb.
Du kanske ska ta isolerade innerväggar och även osb, vilket gör det lite dyrare. Utgå ifrån den offerten du fått och tänk till om du vill göra någon ändring. Kanske lite spottar, målade väggar och tak isf tapeter etc. Sedan när hantverkarna kommer till dig och räknar och kollar så kan du be dem kolla och komma med egna förslag. De kanske har någon rolig idé eller lösning som du vill använda.

300mm/500mm isolering verkar vara det som de flesta räknar på. Vilken taklutning har du? Om du tar mer isolering förlorar du boyta och vice versa.
Håller med Daniel. Försök att komma på vad ni själva vill ha. Utgå sedan från det och få offerter från flera olika.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Calle&Lisa skrev:
Självklart har alla sin egen åsikt :)

Vi hade precis samma åsikt som dig innan vi byggde nytt hus.
Har en kompis som är mattläggare och han lyckades övertala oss.
Blev superfint och vi ångrar oss inte en sekund. Många som kommer och hälsar på kommenterar badrummet och säger att dom skulle vilja ha likadant.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Jättesnyggt, blev det billigare än kakel/klinker?
Fast Smålandsvillans plastmattor ser inte ut sådär :)
Oavsett vilket så är det viktigt att inte jämföra en offert där det ingår isolerade innerväggar, osb i väggarna, målade och spacklade väggar, kakel och klinker i våtrum. Med en offert där det är borosans billigaste på gipsvägg och en enkel våtrumsmatta. Då kommer det att skilja i pris.
 
Vi kollade aldrig pris på kakel så jag vet inte.
Har för mig att det var matta från Tarkett.

Näe man kan inte jämföra äpplen med päron.

Fördelen med att inte vara styrd i valen av inredning,byggnadsmaterial mm är att du kan göra dina egna prioriteringar. Välja kanske lite dyrare på det man tycker är viktigt och sen lite billigare på annat.
 
Men, om man läser offerten i första inlägget så ingår kakel och klinker för 250 kr/m².
Plastmattan är ju tätskiktet.
 
Danne12345 skrev:
Nej, är väl inget direkt fel. Men jag tycker det känns lite billigt och inget jag skulle sätta i en nyrenoverad villa. Men det är min åsikt :)
Personligen skulle jag, numera, aldrig överväga klinkers annat än på källargolv.
Visst, innan vi köpte hus var helkaklade badrum drömmen.
Numera ser jag bara problemen med rengöringen av fogarna.
 
llehs skrev:
Personligen skulle jag, numera, aldrig överväga klinkers annat än på källargolv.
Visst, innan vi köpte hus var helkaklade badrum drömmen.
Numera ser jag bara problemen med rengöringen av fogarna.
Vi får helt enkelt enas om att det finns olika åsikter om detta :) Fast det viktiga att ta hänsyn till är priset. Det är dyrare med kakel/kliniker än plastmatta. Viktigt att tänka på när man jämför offerter. Fast nu missade jag att kakel ingick i priset.
 
>övervåningen för 600 000 kr.
>...
>Är detta ett rimligt pris?!

Jag tycker att det låter som ett okej pris när man inte gör något alls själv. Personligen så anlitade jag en firma som reglade/plastade/isolerade övervåningen samt fixade till ventilation och vattenburna radiatorer och satte in ett takfönster där badrummet ska vara. Det jobbet tror jag landade på ca 180 000 för lite över ett år sedan.

Sen gör jag en del jobb själv... Regla upp innerväggar. Drar rör och sätter dosor för data & tv-antenn. Skruva spån & gips på alla väggar och tak, spackla, måla, tapetsera, lägga golv, sätta innerdörrar och lister/foder.

El'en tog jag in en offert från Bravida Södertälje, och el'en för övervåningen enligt min egen spec på var kontakter och brytare skulle sitta landade på 29 900.

Jag är inte helt säker på hur mycket det här kostar i slutändan men 180 000 + 29 900 + 60 000 (material för eget arbete) = 269 900 :-

Dock kvarstår då badrummet... Och det kan väl kosta en del beroende på hur mycket man väljer att lyxa till det. Har nog tänkt att skruva upp våtrumsgipset själv, och låta en våtrumsfirma ta vid efter det med tätskikt och plattsättning.

Men jag börjar även som någon kommenterade i ett tidigare inlägg att luta på en plastmatta på golvet. Men inte bestämt mig än.
 
harry73
Standardpris hos dåvarande Hjältevadshus för en inredd ovanvåning (85kvm) var 300 000. Det blev kanske lite dyrare pga tillval.

Skillnaden var att vi fick huset med isolerad vind, så isoleringen fanns inte med i priset.

Min problem med Smålandsvillan är att de inte alls är flexibel. Vi behövde en 'stenfasad' (bygglovsreglar) och för att få en putsad fasad skulle vi köpa ett hus med träfasad, och sen skulle putsentreprenören riva trä fasaden och ersetta med en putsfasad. Säljaren här i Skåne lyckades Smålandsvillan att inte installera träfasaden, men man fick i alla fall betala för det.

Nu skriver du att din entreprenör först ska anpassa dit tak och dina takstolar och ta bort befintlig isolering. Det känns inte bra att behöva anpassa ett nylevererad hus så mycket, och det känns som onödiga kostnader. Ta också ett pris hos andra husleverantörer. Det är mycket möjligt att det blir billigare och bättre då.
Det är också värd mycket att få huset och ovanvåningen i samma entreprenad, för då har du bara en entreprenör som är ansvarig för allt som är fel. Annars skyller de bara på varandra.
T ex fel fall i badrummet uppe är det Smålandsvillans fel för att huset sätter sig, eller är det ett fel när dom inredde ovanvåningen.
Jag ved vad jag skulle svara om jag är entreprenör...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.