"Lite huvudbry"?? Helt galet vad man kan hitta lattjo grejer i ett gammal hus :) Just den här väggen är numera in innervägg mellan kök och hall. Möjligt vis kommer jag nog kanske lägga en tunn renoveringsgips el dyl innan tapet/målning). Har inte riktigt hunnit/orkat tagit tag i det än.. Fokuserat på att få tillbaka vårt kök nu som vi varit utan i alldeles för många månader.
 
matz77 skrev:
Ahh, MathiasS, det är ju tokbra ju! Det är ju just 2:an och 7:an som är problemet och precis som du säger går det ju faktiskt att gena lite.. Det hade jag inte tänkt på. Och om jag gör det då borde jag kunna lägga övergolvet nästan så långt fram som till där matningen kommer upp.

Hur gör jag med fixturerna/rörböjningstöden då som nu helt plötsligt blev mitt enda problem? :) Kommer nog inte flytspacka, enligt leverantören (LK) kan man lägga på naturstengolvet direkt på golvvärmen så det var väl så jag hade tänkt göra. Rekommendarat fixmaterial heter ju iofs Flytfix så det kanske är nästan samma sak :) Hypotetiskt om jag flytspacklar då, ska fixturerna spacklas med eller borde de ligga "fritt" ovanför?
Jag fattar nog inte var du har tänkt dig för golv. Menar du att du ska dra ut kakelfix direkt på plåtarna och sedan lägga plattor i natursten på det? Det låter tossigt i mina öron men jag tror att jag inte riktigt fattat vad det är för golv vi snackar om.

Varför är fixturerna ett problem? Dom kommer ju nu hamna inne i den lilla låda du ska bygga runt detta (45mm plåtreglar och gips?) Låt dom bara vara. Vill dom inte ligga på plats i golvet innan du fått övergolvet på plats så kan du ju försöka fixera mot väggen, annars låt det vara.
 
Vi ska lägga ett kalkstensgolv och så här står det i golvvärmeleverantörens instruktion.
"När primern har torkat kan plattsättning påbörjas. Använd Kiilto Flytfix som påförs med tandad spackel. Följ
Kiiltos och BKR´s anvisning."
Men du har ju helt rätt i att det låter tossigt att dra ut fixet med tandat verktyg direkt på plåten..

Vad gäller fixturerna så gör jag det kanske till ett större problem än vad det egentligen är.. Vill bara inte ha nåt mer strul nu ..

 
Och det står även så här:
"Keramik/natursten limmas/sätts direkt på golvvärmeskivorna."

Fast man drar ju ut det med platt spackel först och sen tandar så det kanske är lugnt, jag vet inte..
 
Verkar som att flera golvvärmeleverantörer kör med samma teknik.. Sten direkt på golvvärmen utan nåt emellan, dock lite speciella krav på vilket fix man använder.
 
Hur spårar man ur plåten bäst när den redan är limmad i underlaget och slangarna är på plats? Känns lite risky med t ex vinkelslip eller nåt :p Plåten är ju bara 0,5 mm tjock så hur svårt kan det vara?
 
Redigerat:
Den plåten är så mjuk att du kan klippa den med en vanlig hushållssax, går kanske inte när det är limmat mot underlaget men en vass kniv eller ett vasst stämjärn funkar lika bra :)
 
Jo, kom just på det själv att man borde ju helt enkelt kunna klippa den tunna plåten, i värsta fall får jag inköpa mig en plåtsax :)
Tror jag börjar bli så nojig av den här golvvärme- och golvinstallationen att minsta sak känns som ett "jätteproblem".. Får ta mig ett par djupa andetag och lugna ner mig lite tror jag :p

Hursomhelst.. TACK ALLA FÖR TIPS OCH RÅD!! :)
 
Jag gillar formuleringen:

Använd Kiilto Flytfix som påförs med tandad spackel. Följ
Kiiltos och BKR´s anvisning.

Jag kan inte riktigt se hur det skulle kunna bli i enlighet med BKR's anvisningar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.