Har ni märkt att alla fönstertillverkare nu åberopar ett betraktelseavstånd" på 3 meter för fel på bl a glas och ytfinish på målning?
Man åberopar "standarder" eller att "man har etablerat en standard".Eller att det finns riktlinjer eller "regler".. Visserligen kan SIS standardiseringsinstututet fastställa riktlinjer men om så, har de lagligt stöd. När var hur och vilka etablerades den påstådda standarden?
Inte skall det vara så lätt fastställer en standard för att klara sig undan reklamationer och konsumentansvar ? Titta på de flesta fönstertillverkarna(sök på riktlinjer och kvalitetsnormer för ytfinish på dörrar och fönster )så får ni se att alla skador och märken och avvikelser i lacken som inte syns på 3 meters håll inte är några "fel". Detta trots att vi som skall vistas närmare fönstren än 3 meter hela tiden skall få se skadorna.
Visste Ni att 10 procent av en fönsterkarm får ha lackskador och lackavvikelser och tryckmärken??
Jag fattar helt enkelt inte varför byggindustrin kan få skaffa sig en toleransnivå som skulle vara otänkbar på bilar möbler mmm.Dags för Konsume:mad:tverket eller Konsumentombudsmannen att att göra något!!!
 
Inte för att jag på något sätt vill försvara fönsterindustrin, men det är ju så att högre kassation (av glas) även leder till högre priser.

Lackskador är helt oacceptabelt. Hur svårt är det att lacka, hantera och packa rätt?
 
Vill du ha fönster av möbelkvalitet, så be ett snickeri bygga dem åt dig. Och betala för det. Jag vet att sådant förekommer, men billigt blir det icke.

De flesta fönsterfabriker, och tillverkare av andra byggprodukter, ser inte sina varor som möbler. Och, som du säger, det går ju att läsa sig till vilka krav på utseende som tillverkarna tänker sig att uppfylla.
 
Tänk om fönsterputsarna hade samma regel vad gäller flammighet och kvardröjande kladd efter putsning.......:(
 
Eller billackeraren....
 
Det där låter som båg. Som sagt, jag skulle gärna se en hänvisning på det där till nån sorts regel eller branchpraxis. Det låter som hittepå för att få kunderna att acceptera byggfel och andrasortering.
 
1.2 Betraktelseförhållanden
I reglerna talas om normalt betraktelseav-stånd och normalt dagsljus. Med normalt be-traktelseavstånd menas det avstånd som råder i det aktuella fallet, eller som används i branschriktlinjer, normalt 3 m och vinkelrätt mot glaset.
Ett exempel på där längre avstånd tillämpas vid bedömningen är glastak.

Med normalt dagsljus avses en dag med dif-fust ljus, dvs. utan att direkt solljus eller an-nan ljuskälla faller in i onormal vinkel mot glaset och förstärker eventuella felaktigheter. Att använda lampor eller förstoringshjälpme-del är inte tillåtet, inte heller att upptäcka de-fekter på närmare håll och märka ut dem så att de då blir synliga från normalt betraktelse

kopierat från Svenskt planglas hemsida, Riktlinjer för kvalitetsbedömning
 
Redigerat:
morsan skrev:
kopierat från Svenskt planglas hemsida, Riktlinjer för kvalitetsbedömning
Det där är fortfarande bara nån sorts hittepå branchpraxis. Jag undrar vad som händer om man gör rättssak av det hela. Konsumentköplagen borde gälla. Framförallt lägger dom ansvaret på besiktningen på köparen. Caveat emptor, eller köp inte grisen i säcken.

10.2 Ansvar

(Planglas 2009, pkt 9 Ansvar/kompletterar pkt 20 ABM 07) "Säljarens ansvar för fel i levererad vara ska bedömas utifrån varans skick vid avlämnan-det. Sker icke kontroll enligt dessa bestäm-melser går köparen därigenom förlustig sin rätt att tala å eventuella fel eller skador som hade bort upptäckas vid sådan kontroll. Det åvilar köparen om han vill tala å fel att styrka icke blott att fel förelåg vid avlämnandet utan även att det inte hade bort upptäckas vid kon-trollen.

Har inte kontroll skett enligt dessa bestäm-melser äger köparen inte heller göra gällande att eventuell av säljaren utställd garanti skulle innebära att bevisbördan för fel därigenom skulle ha övergått på säljaren."
 
Redigerat:
Jaså, usel kvalitet? Då har nog TS:en ännu inte tagit del av de sk kvalitetsnormer som alla träfönstertillverkare använder sig av.
http://www.elitfonster.se/Documents...isn_mm/Handbocker_ovriga_/Kvalitetsnormer.pdf

Mina favoriter är:
- Fönster är konstruktionselement och inte möbeldelar, säger ÅF:en. Med andra ord får de se ut lite hur som helst, vilket det finns stöd för i de fina kvalitetsnormerna som den besvikne konsumenten hänvisas till. ;)

- 2. Missfärgning och avfärgande ytskikt tillåts på 10 % på framträdande och 50 % på skymda delar.
Ovanstående gäller också repor i ytskikt, ytsprickor, krackelering, ytsplittning, vitning, orenheter samt blåsor.


- 3. Synbara skillnader i ytskiktstjocklek, knottrighet, kratrar, apelsinskalyta, fingerskarvar och andra ojämnheter som mindre tryckmärken får förekomma på 50 % på framträdande och skymda delar.

- 4. Nyansskillnader mellan delar som avses vara lika samt glansskillnader tillåts på 50 % på framträdande och skymda delar.
Nyansskillnad kan förekomma på glaslist, fyllning samt spröjs.

- 5. På dolda delar (väggsida) finns inga krav.
 
Det finns regler för hur många % musskit det får vara i vetemjöl.

Finns det ingen fönstertillverkare som kan tänka sig att utlova att sälja högre kvalitet än sämsta tillåtna? Borde ju finnas en marknad för folk som varken vill ha billigast möjliga eller specialbeställt från snickeri.
 
Ingvar H skrev:
Det där är fortfarande bara nån sorts hittepå branchpraxis. Jag undrar vad som händer om man gör rättssak av det hela. Konsumentköplagen borde gälla. Framförallt lägger dom ansvaret på besiktningen på köparen. Caveat emptor, eller köp inte grisen i säcken.

10.2 Ansvar

(Planglas 2009, pkt 9 Ansvar/kompletterar pkt 20 ABM 07) "Säljarens ansvar för fel i levererad vara ska bedömas utifrån varans skick vid avlämnan-det. Sker icke kontroll enligt dessa bestäm-melser går köparen därigenom förlustig sin rätt att tala å eventuella fel eller skador som hade bort upptäckas vid sådan kontroll. Det åvilar köparen om han vill tala å fel att styrka icke blott att fel förelåg vid avlämnandet utan även att det inte hade bort upptäckas vid kon-trollen.

Har inte kontroll skett enligt dessa bestäm-melser äger köparen inte heller göra gällande att eventuell av säljaren utställd garanti skulle innebära att bevisbördan för fel därigenom skulle ha övergått på säljaren."
Den där smörjan måste ju strida mot Konsumentköplagen. :mad:
 
Snailman
mycke_nu skrev:
Den där smörjan måste ju strida mot Konsumentköplagen. :mad:
ja det gäller inte, lagen måste ju följas (för privatpersoner)

man packar ju inte upp fönstren förrän de ska monteras, det vore ju oerhört korkat...
 
Sådana här sk branschpraxis dyker upp av producenter lite här och där. Bla finns/fanns en motsvarande för plattTV där man skulle acceptera döda pixlar på sin nya tv.

Hoppas verkligen att någon konsument orkar driva en process kring det här så att prejudikat kan skapas.
 
 
Jag har nu grävt vidare för att se var 3-metersregln" eller rättare sagt 3-metersuppfattningen" kommer ifrån. Det visar sig då att den inte är rättsligt bindande utan är en "uppfattning" skapad av branschintressen.
Tremetersuppfattningen används t ex som "riktlinjer" av Svensk Planglasförening. Det är en förening som enligt sin hemsida skall "ta tillvara medlemmarnas intressen(inte konsumenternas)
Vidare har betraktelseavståndet 3 meter använts i en numera upphävd SIS-standard för Industriell lackering.
Vilken konsument som helst kan alltså pröva en reklamation i domstol även om en besiktningsman påstår att fel som inte syns på tre meters håll inte kan reklameras.
Varför somliga besiktningsmän hävdar detta har jag inte lyckats få klarhet i. Kanske "bara för att det är så".
Men det finns ett annat problem som talar emot att 3-metersuppfattningen alltid gäller.
AMA-allmän arbets och materialbeskrivning. Den ges ut av svensk Byggtjänst som har upphovsrätten . I AMA beskrivs hur ett byggnation mm skall utföras för att anses vara OK enligt expertisen.
Det märkliga är att denna bibel", som säkert besiktningsmännen använder sig av, inte är en offentlig handling. Den konsument som vill ta reda på om man byggt på ett sätt branschen anser vara riktigt måste köpa den för över 2 000 kronor, eller anlita en besiktningsman för desto mer och hoppas på att denne inte använder sig av 3-metersuppfattningen.
Sedan kan man ju undra över en avvikelse eller"fel" enligt AMA som inte syns på tre meters håll räknas som ett "fel" eller inte??
Naturligtvis borde ju AMA hållas tillgängligt av säljarna för konsumenterna som satsar över miljarder på sina hus. Konstigt att inte KO reagerat på detta?
Jag överväger om jag inte skall pröva mitt fall i domstol. Jag kommer i vilket fall som helst ändå inte få valuta för det byggjobb jag beställde om jag viker mig för säljarens "3-metersuppfattning".
Men det känns egendomligt att enskilda konsumenter skall få betala för det som borde vara Konsumentverkets sak.
 
Står det i kontraktet att arbetet ska utföras enligt AMA?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.