Ska bygga badrum och har köpt våtrumskivor från Hornbach, någon typ av homogen mineralskiva som är rätt seg att skära i och knäcka. Kan jag kapa med sänksågen eller kommer klingan bli slö väldigt snabbt? Är det bättre att köpa en klinga till vinkeslipen och köra med den?
 
Jag använde sticksågen, andra har använt cirkelssåg. Dammar mycket så koppla på dammsugaren även om du gör det ute.

Edit.. Kom just ihåg att jag även kört med sänksågen och inget märkbart slitage, men det var nog bara 4-5 löpmeter jag sågade.
 
Redigerat:
Mikael_L
Mineritskivor ska sågas med lägre hastighet på klingan.
Så jag köpte en billig klinga från Jula (eller byggmax kanske det var) och körde med festool sänksågen på lägsta hastighet. Tillkopplad dammsugare givetvis, för mineritdammet är inte att leka med. :)

Det gick bara fint. Klingan blev inte direkt märkbart sliten, Jag sågade väl ca20 löpmeter.
Fast jag vet att den efter mineritsågning inte har den skärpa som krävs för riktigt fina snitt, så en billig skitklinga blev ett bra köp. Som numera har texten "minerit" skrivet stort med tusch på sidan.

Nu vet jag inte om det är en fibercementskiva du har, men minerit är en sådan.
 
Skall du såga mycket kan det vara ide att investera i en diamantklinga, kostar kanske 700 (det var några år sedan jag köpte min så priset kan ha ändrats).
 
Diamantklinga till sänksågen eller till vinkelslipen?
 
Det finns en speciell klinga till Festools sänksåg med lite annorlunda slipning. Den har röd ring runt hålet som markering.
 
När jag satte masterboard i badrummet använde jag som många andra här cirkelsåg och en gammal HM-klinga som jag kunde kassera sedan. Inga problem mer än att det dammade något otroligt. Använde även sticksåg med vanligt träblad till ett urtag för fönster. Det bladet slets något oerhört. Ingen gångbar lösning för att såga mycket.
 
Tack för tipsen, jag har en Makita sänksåg om ni nu mot förmodan inte har koll på mina verktyg :).
 
Mikael_L
Dr Fozz skrev:
Tack för tipsen, jag har en Makita sänksåg om ni nu mot förmodan inte har koll på mina verktyg :).
Nej. Jag har inte koll på dina verktyg. Försöker dock ha koll på mina egna. :D
Men om jag hade chans att låna dina skulle jag nog haft koll. :cool:

Är det varvtalsreglering på Makitan?

Vad är det för skivor du ska kapa?
Fibercement?, någon slags gips?
 
Dr Fozz skrev:
Diamantklinga till sänksågen eller till vinkelslipen?
Sänksågen med diameter 160mm. Såg nu att den från tillverkare låg på 1600, har tiden verkligen gått så fort.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Är det varvtalsreglering på Makitan?

Vad är det för skivor du ska kapa?
Fibercement?, någon slags gips?
Nå?
 
Är det mineritskivorna som har glasfiberspån i sig ?

Känner en snickare som säger att dom ej rör sådana skivor längre:eek:
Man får näsblod när dom skärs/hanteras sa han.

Sådana skivor skall nog skäras med kniv om det skall göras ngt alls.
 
Snailman
Mineritskivor är väl cementbaserade, det är gipsskivor som är avsedda för våtrum som har glasfiber istället för papp
 
S
egentligen skall alla mineral skiver hanteras med andningsskydd på. speciellt när du måste använda maskin.
 
Mikael_L: Hydropanel (en våtrumsskiva av fibercement) http://www.hydropanel.se/

Makita SP6000 har varvtalsreglering 2000-5200 varv per minut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.